EXISTENCIALISMUS, NOVÝ ROMÁN A POSTMODERNISMUS%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Mandarini“
- román z prostředí francouzských levicových intelektuálů
- s existenciálními pocity byla spojována i poezie mladé české válečné skupiny Nahého člověka ( Kamil Bednář,
Jiří Orten aj. )
NOVÝ ROMÁN
- je označením nového typu románu, který se objevil ve Francii v 50.letech 20.století (někdy je označován jako
„antiromán“ či „objektivní román“), k první vlně nového románu patří tvorba J.Joyce a M.Prousta
- nejedná se však o žádnou literární školu, pojícím elementem je zde zásadně odmítavý postoj k tradičnímu
románu 19.století, autoři nového románu zastávají názor, že umělecké schéma klasického románu se přežilo a
že příběh jako takový není schopen obsáhnout nové vztahy ve světě
- základní rysy
nový román útočí proti ději a postavě (= dvě základní složky románové struktury)
skutečnost je v románu redukována na popis věcí a jevů, bez příčinné či časové chronologie (nesnadná orientace v čase)
není zde konkrétní vševědoucí vypravěč, situace je nahlížena z nejrůznějších úhlů prostřednictvím zúčastněných postav
postavy jsou nezřetelné, tápající, bez jakékoliv psychické motivace (většinou pojmenovány zájmeny jako „on“, „ona“…)
objevují se také detektivní témata, motivy bloudění a pátrání, je zde časté experimentování s jazykem
autoři se hlásí k odkazu Dostojevského, Kafky, Faulknera, Prousta atd.
ALAIN ROBBE-GRILLET (* 1922)
- oficiálně nejvýznamnější představitel nového románu, je autorem svérázného manifestu „Za nový román“
„Gumy“
- jeho nejslavnější dílo, ihned v prologu díla je navozena situace, představen vrah, oběť i okolnosti zločinu
- jedná se zde o nepodařenou vraždu profesora Duponta, který se z obavy před dalším možným útokem nechá
prohlásit za zavražděného a uchyluje se do ústraní, jádrem románu jsou vlastně různé interpretace údajné
profesorovy smrti – vše vyšetřuje detektiv Wallase, který se nakonec sám v domnění, že míří na vraha, stává
skutečným Dupontovým vrahem
„Žárlivost“
- román, jenž je složen z detailního popisu okolností řady setkání A., třetí postavou je zde manžel, jehož očima
celý příběh čtenář sleduje (avšak ten v románu nikdy přímo nevystoupí)
„Zírající“ („Čumil“)
„V bludišti“ („Labyrint“)
- romány
„Momentky“
- sbírka krátkých próz
„Za nový román“
- eseje
„Loni v Marienbádu“
- filmový scénář
NATHALIE SARRAUTOVÁ (1902 - 1999)
- prozaička ruského původu, ve svých dílech usilovala o syntézu nového románu s poznatky čerpajícími
z analýzy podvědomí, patřila k nejvýraznějším osobnostem literární skupiny „nového románu“
„Zlaté plody“
- její nejvýznačnější dílo, ve kterém neexistuje příběh, postavy jsou reprodukovány, vynořují se a zanikají bez
jakékoliv konkretizace