KRITICKÝ REALISMUS V ANGLICKÉ A FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka číslo 11
KRITICKÝ REALISMUS V ANGLICKÉ A FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE
HENRY BEYLE = STENDHAL
HONORE DE BALZAC
PROSPER MERIMÉÉ
CHARLES DICKENS
WILLIAM MAKEPEACE THACKERAY
CHARLOTTE BRONTËOVÁ
EMILY BRONTËOVÁ
ELISABETH CLEGHORN GESCELLOVÁ
Realismus
- z latinského „realis“ = věcný, skutečný
- hlavní rysy:
snaha o objektivní postižení skutečnosti, vyjádření obecných rysů na konkrétních postavách
typizace = určité typy charakteru pro danou společnost, rysy ve společnosti, realita je ztvárněna celistvě
kritický realismus podává obraz společnosti a její chyby
- kritický realismus se rozvíjí především v poslední třetině 19.století, neidealizuje skutečnost, má na něj vliv
vývoj ve společnosti (hlavně rozpory vznikající s prudkým nástupem kapitalismu)
- jsou zde dále humanistické tendence, snaha o nápravu života člověka (jakožto aktivního činitele celého
společenského vývoje)
- realismus je současně uměleckým směrem, uplatňuje se především v Americe, Rusku a nesvobodných zemích
- dochází zde k rozdělení žánrů : povídka + román + románová epopej + drama + tragédie
- rozvoj řady národních jazyků, snaha o zrovnoprávnění s literárně vyspělými jazyky (angličtinou a
francouzštinou) – hlavně u češtiny, slovenštiny, ale i norštiny a dánštiny
FRANCIE
HENRY BEYLE = STENDHAL (1783 – 1842)
- v jeho díle prvky romantismu, ale převažuje již realismus (kritický)
- trpěl prostředím, ve kterém vyrůstal (dobré měšťácké poměry), narodil se v Grenoblu
- byl proti církevní výchově + proti církvi vůbec, více se přikláněl k osvícenským myšlenkám, byl velkým
vlastencem (dokonce se účastnil Napoleonských válek)
- nechtěl žít v monarchii, odešel do Itálie, stal se italským konzulem, později se vrací do Francie
- vycházel z pokrokových romantických tendencí a směřoval k realismu
- první romány začal psát až ve svých 44 letech
- všechny jeho romány, především pak Červený a černý a Kartouza parmská, jsou kritikou společnosti, za jeho
života byly přijímány vlažně nebo i negativně, jeho dílo bylo oceněno až na konci 19.století
„Armance“
- vůbec jeho první dílo
Červený a černý“
- podnětem k napsání románu byl skutečný případ člověka, jenž byl popraven
- román líčí osudy Juliána Sorela, jenž se pokouší po Napoleonově vzoru o společenský vzestup, přijímá místo
soukromého učitele u venkovského starosty pana de Renal, současně se však stává milencem jeho ženy, poté se
Julián pokouší o církevní kariéru prostřednictvím kněžského semináře, stává se tajemníkem francouzského
markýze, jehož dceru Matyldu svede, ta však otěhotní a markýz pod tlakem situace následně svoluje ke
společensky nerovnému sňatku, vše ale překazí udavačský dopis paní de Renal, Julián svou první milenku
postřelí a při následném soudním procesu vmetá soudcům do tváře pohrdání jejich společností, odmítá milost a