Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KRITICKÝ REALISMUS V ANGLICKÉ A FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE%0A

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (68.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka číslo 11

KRITICKÝ REALISMUS V ANGLICKÉ A FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE

HENRY BEYLE = STENDHAL

HONORE DE BALZAC

PROSPER MERIMÉÉ

CHARLES DICKENS

WILLIAM MAKEPEACE THACKERAY

CHARLOTTE BRONTËOVÁ

EMILY BRONTËOVÁ

ELISABETH CLEGHORN GESCELLOVÁ

Realismus

- z latinského „realis“ = věcný, skutečný

- hlavní rysy:

  • snaha o objektivní postižení skutečnosti, vyjádření obecných rysů na konkrétních postavách

  • typizace = určité typy charakteru pro danou společnost, rysy ve společnosti, realita je ztvárněna celistvě

  • kritický realismus podává obraz společnosti a její chyby

- kritický realismus se rozvíjí především v poslední třetině 19.století, neidealizuje skutečnost, má na něj vliv

vývoj ve společnosti (hlavně rozpory vznikající s prudkým nástupem kapitalismu)

- jsou zde dále humanistické tendence, snaha o nápravu života člověka (jakožto aktivního činitele celého

společenského vývoje)

- realismus je současně uměleckým směrem, uplatňuje se především v Americe, Rusku a nesvobodných zemích

- dochází zde k rozdělení žánrů : povídka + román + románová epopej + drama + tragédie

- rozvoj řady národních jazyků, snaha o zrovnoprávnění s literárně vyspělými jazyky (angličtinou a

francouzštinou) – hlavně u češtiny, slovenštiny, ale i norštiny a dánštiny

FRANCIE

HENRY BEYLE = STENDHAL (1783 – 1842)

- v jeho díle prvky romantismu, ale převažuje již realismus (kritický)

- trpěl prostředím, ve kterém vyrůstal (dobré měšťácké poměry), narodil se v Grenoblu

- byl proti církevní výchově + proti církvi vůbec, více se přikláněl k osvícenským myšlenkám, byl velkým

vlastencem (dokonce se účastnil Napoleonských válek)

- nechtěl žít v monarchii, odešel do Itálie, stal se italským konzulem, později se vrací do Francie

- vycházel z pokrokových romantických tendencí a směřoval k realismu

- první romány začal psát až ve svých 44 letech

- všechny jeho romány, především pak Červený a černý a Kartouza parmská, jsou kritikou společnosti, za jeho

života byly přijímány vlažně nebo i negativně, jeho dílo bylo oceněno až na konci 19.století

„Armance“

- vůbec jeho první dílo

Červený a černý“

- podnětem k napsání románu byl skutečný případ člověka, jenž byl popraven

- román líčí osudy Juliána Sorela, jenž se pokouší po Napoleonově vzoru o společenský vzestup, přijímá místo

soukromého učitele u venkovského starosty pana de Renal, současně se však stává milencem jeho ženy, poté se

Julián pokouší o církevní kariéru prostřednictvím kněžského semináře, stává se tajemníkem francouzského

markýze, jehož dceru Matyldu svede, ta však otěhotní a markýz pod tlakem situace následně svoluje ke

společensky nerovnému sňatku, vše ale překazí udavačský dopis paní de Renal, Julián svou první milenku

postřelí a při následném soudním procesu vmetá soudcům do tváře pohrdání jejich společností, odmítá milost a

Témata, do kterých materiál patří