Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22. Sociologie generace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

22. MO

Sociologie generace

Generace – lidské pokolení, skupina lidí přibližně stejného věku

– lidé, kteří jsou socializováni přibližně ve stejné době a proto je pojí dobově

podmíněný styl života a způsob myšlení

– lidé přibližně stejně staří (příslušníky jedné generace lze označit za vrstevníky)

– v rozvětvené rodině žijí zpravidla tři, maximálně čtyři generace současně

– délka trvání jedné lidské generace přibližně odpovídá průměrnému věku žen při

porodu

– generační vědomí – jedna generace má plus mínus stejné názory

– mezigenerační přeskok – příslušník mladší generace si rozumí více se starší než

se střední generací

Kohorta – agregát jedinců, kteří významnou událost nebo životní fázi zažili přibližně ve

stejný historický okamžik

– často splývá s pojmem generace

– mladá generace – kladné vlastnosti: progresivnost, životní síla, touha poznávat nové,

aktivita, impulsivnost, nekonvenčnost,

přizpůsobivost

– záporné vlastnosti: bez životních zkušeností, velká kritičnost,

neukázněnost, lehkovážnost, egoismus,

egocentrismus

– při procesu sebeuvědomování vyhledávají mladí místa, kde mohou

manifestovat své odlišné životní představy

– příslušníci si vytvářejí svůj vlastní styl a způsoby vnějších projevů

– obvykle se předpokládá, že k mládí patří vzdor a kritičnost (jako projevy

opravdovosti, nezkušenosti a angažovanosti)

– touha po požitkářském způsobu života, ale zároveň snaha něčeho

dosáhnout a být úspěšný

– příslušníci se liší podle země, ve které žijí – mají jiné priority

– střední generace – lidé ve věku přibližně 30 – 55 let

– pracující vrstva společnosti, která byla na rozdíl od mladé generace

vychovávána pod vlivem komunismu –> jiné uvažování a hodnoty

– lidé, kteří mají vlastní rodinu a jsou ve většině případů finančně

zabezpečeni

– vytváření hodnot, na kterých jsou závislí i jiní lidé, přijímání rolí,

budování kariéry, nabývání životních zkušeností, větší zodpovědnost,

samostatnost a nezávislost

– starší generace – kladné vlastnosti: životní zkušenosti, životní moudrost, rozvážnost,

promyšlené jednání, stálost

– záporné vlastnosti: konzervatismus, zpátečnictví, sklon k podceňování

mladých, nezájem, horší přizpůsobivost

– jiný pohled na svět než mladší generace (prožili celý komunismus, někdy i

2. světovou válku)

– stanoviska generací vůči sobě navzájem: 1. antagonistické

–> nepřátelské až agresivní

–> nesmířlivost mezi příslušníky rodiny

–> znak silně narušených vztahů

–> způsobeno věkovým nebo názorovým

rozdílem nebo nedobrovolným soužitím

v jednom bytě

2. nekritické

–> nekritický postoj je zpravidla veden

negativně k jiné generaci a silně pozitivně

Témata, do kterých materiál patří