Eben, Fišer+analýza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Petr Eben
- vynikající klavírista, skladatel moderní vážné hudby, mistr varhanní improvizace
- studia hry na klavír, praž. AMU
Profese:
1955-62: lektorem na Katedře dějin hudby na Univerzitě Karlově
- 3 synové (Kryštof, Marek, David – viz hudební těleso Bratři Ebeni)
- v roce 1990 – ještě vyučoval skladbu na HAMU, získal zde docenturu a posléze i profesuru
od roku 2004 – Opavská mezinárodní varhanní soutěž Petra Ebena
- s Jarmilem Burghauserem spoluautor publikace Čtení a hra partitur
- s Iljou Hurníkem adaptoval Orffův Schulwerk
Hudební jazyk: - nepatří ani mezi tradicionalisty, ani mezi stoupence Nové hudby
=> unikátní hudební jazyk, který neopouští sféru rozšířené tonality; tzv. moderní archaično
- intelektuální, introvertní prožitek, hloubka výrazu
Vokální tvorba: - písňové cykly (duchovní a filozofická témata, folklór, dětské sbory) Pocta Karlu IV – pro mužský sbor a orchestr na text zakládající listiny Karlovy Univerzity
Varhanní díla – vedle Messiaena představuje tvorba Ebena skladatelský vrchol pro tento nástroj
Nedělní hudba – inspirace Gregoriánským chorálem
– nejslavnější je 3. věta Moto Ostinato
Laudes
10 chorálních předeher pro varhany
Faus
Mutationes pro velké a malé varhany
Job
Pražské Te Deum
Orchestrální skladby: Klavírní koncert
Sonatina semplice
2 koncerty pro varhany a orchestr
Vox clamantis pro 3 trubky a orchestr
Okna podle Marka Chagalla pro trubku a varhany
1. Modré okno
2. Zelené okno
3. Červené okno
4. Zlaté okno
Vrcholem tvorby: 5dílná duchovní opera Jeremiasna skladatelovo libreto podle dramatu Stefana Zweiga
Luboš Fišer
- hudbu vnímá jako ekologii duše sui generis
- výrazná melodická invence, zároveň techniky Nové hudby
- Vystudoval skladbu na konzervatoři, kde své první skladby ještě komponoval pod vlivem svého učitele v
neoklasicistním duchu meziválečné hudební avantgardy
Inspirační zdroje: - kulturní památky dávné minulosti:
- sumerské či chetitské texty (Nářek nad zkázou města Ur, Istanu).
- Fascinovala ho také středověká rytířská kultura (Lancelot, Písně pro slepého krále Jana
Lucemburského)
- renesance (Róže, Per Vittoria Colonna)
- výtvarná díla významných malířů minulosti (např. Dürer, Goya, Leonardo da Vinci)
- oslava rozumu, kdy se mu inspirací stávají velcí myslitelé a dva póly lidské mysli – rozum a
vášeň (Galileo Galilei, Albert Einstein)
Fišer byl hudebně perfektně vzdělaný autor a cítil obrovský respekt ke starým hudebním mistrům. Úzký
vztah měl ale také k hudbě novější a především k tvorbě Alexandra Skrjabina. Zásadním přelomem ve
vývoji jeho tvorby jsou šedesátá léta, kdy se podobně jako řada jiných skladatelů seznamuje s kompozičními
postupy tzv. Nové hudby a do svého hudebního jazyka integruje prvky aleatoriky a sonoristické
možnosti témbrové hudby.
Dílo: K Fišerovým nejvýznamnějším skladbám, které byly Novou hudbou inspirovány, patří Patnáct listů podle
Dürerovy Apokalypsy, která získala první cenu na Mezinárodní skladatelské tribuně UNESCO v Paříži
- tato skladba tvoří jakýsi hudební triptych s dalšími dvěma:
Caprichos pro komorní a smíšený sbor
Requiem - pro soprán, baryton, 2 smíš. sbory a orchestr
- charakteristická výrazná kontrastnost dílčích úseků skladeb a tíhnutí k co nejstručnějšímu způsobu
vyjádření = typickým příkladem jsou jeho jednověté klavírní sonáty
Z dalších skladeb vyniká: Symfonická freska, Reliéf pro varhany
Double pro komorní orchestr – vtip, hudební rozhovor mezi Fišerem a barokním jmenovcem Johannem
Kasparem F. Fischerem
Crux pro housle, tympány a zvony , Dialog pro trubku a varhany
Vokálně-instrumentální skladby: Nářek nad zkázou města Ur pro soprán a baryton sólo ,
Ave imperator, morituri te salutant pro mužský sbor, violoncello, čtyři trombóny a bicí
V 80. letech pak např. melodram Istanu, skladba Sbohem, lásko
+ vedle toho víc jak 100 titulů filmové hudby