Významné pražské skladatelské osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Významné pražské skladatelské osobnosti - syntetici: - vytvořili si vlastní hudební jazyk, uměli osobitě kombinovat tradiční hudební jazyk
s technikami Nové hudby (např. témbrová hudba)
Miloslav Kabeláč
• hudební jazyk podobný A. Honeggerovi, symfonik stavba velkých hudebních ploch
• meditativní pojímání hudby
• syntetický typ skladatele s osobitým hudebním jazykem
Raná tvorba: protiválečná kantáta Neustupujte!
Symfonie:
•
Č. 1 in D pro smyčcový orchestr a bicí nástroje, op.11
•
Č. 2 in C pro velký orchestr, op. 15
•
Č. 3 in F pro varhany, žesťové nástroje a tympány, op. 33
•
Č. 4 in A „Camerata“, op. 36
•
Č. 5 b moll „Drammatica“ pro soprán (bez textu) a velký orchestr, op. 41
•
Č. 6 „Concertante“ pro klarinet sólo a orchestr, op. 44
Nejzásadnější jsou 2 poslední – syntéza moderního tradicionalismu s novou
zvukovostí a technikami Nové hudby:
•
Č. 7 pro velký orchestr a recitátora na biblický text, op. 52
•
Č. 8 „Antifony“ pro soprán sólo, smíšený sbor, bicí nástroje a varhany na biblický
text, op. 54
50. léta – Mysterium času (1957) – passacaglia pro orchestr:
60. léta – vyrovnání s dodekafonií a serialismem:
Hamletovské variace
Eufemias Mysterion
70. léta – humanistické a filozoficko-náboženské podtexty:
• E fontibus Bohemicis. Visiones sex - Šest obrazů z českých letopisů
• Osudová dramata člověka (1975) – sonáta pro trubku, bicí, klavír, recitaci
• Židovská modlitba
• Proměny I. chorálu „Hospodine, pomiluj ny“ pro velký smíšený sbor,
baryton a mužský sbor (zpěv), sólový vyšší ženský hlas (recitace)
Klement Slavický
• druhý z dvojice syntetického typu skladatele s osobitým hudebním jazykem
• od r. 1951 se věnoval výhradně komponování
Z tvorby:
• I. symfonietta – vlivy neoklasicismu, konstruktivismu
• Zpěv rodné země – vlastenecky zaměřené tendence
• Lidice – poválečná skladba pro dvojsbor
50. léta – pod tlakem dobově tendenční skladby
• Tři moravské taneční fantazie
• Rapsodické variace
• Nejznámější a nejvýznamnější skladba – klavírní sonáta o proměnách doby v nitru
jedince
Zamyšlení nad životem
60. léta – relativní tvůrčí svoboda co do výběru kompozičních technik:
• II. symfonietta pro velký orchestr
Postmoderní tradicionalismus:
• III. symfonietta
• IV. symfonietta "Pax hominibus in orbi universo"