10 - Psychická problematika ZP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3. dosažení reálného postoje – rodiče akceptují dítě se ZP
− přístup rodičů k dětem:
• nekritická láska
▪ přemíra lásky – snaha nahradit, co je v důsledku ZP odepřeno
▪ dítě: omezováno ve všech situacích
• nadměrné ochraňování dítěte
▪ rodiče dělají vše za dítě
▪ strach, že si dítě ublíží
▪ dítě: chybí sebedůvěra, pasivní, apatické, nic se nenaučí
• protekční výchova
▪ rodiče vyžadují pro dítě úlevy a ohledy
• perfekcionistická (přetěžující) výchova
▪ popírání ZP – rodiče vyžadují po dítěti vše, jako by bylo zdravé, bez ohledu na jeho možnosti
• zavržené dítě
▪ odložení do ústavu
+ předškolní věk:
• v této době typická potřeba aktivity a sebeprosazení
▪ u těžce ZP nemusí vzniknout
▪ upřednostňují stereotyp a závislost
dítě ve školním věku− nástup do školy je velmi náročný− osvojování velkého množství informací
− třídní kolektiv:
• šikana
• stranění
• zapadnutí
dítě v období puberty− dynamická proměna složek osobnosti− mění se vztah k vlastnímu handicapu:
• omezující ve všech směrech
• sebeakceptace je nesmírně důležitá pro budování identity• přehodnocování postojů
• pochybnosti o sobě samém, ztráta sebedůvěry, životní perspektivy
• odmítání optických pomůcek – bílé hole, …
2
10.
Psychologická problematika ZP
− získaná vada v tomto období:
• obrovsky traumatizující
− nejdůležitější v tomto období:
• osamostatnění vazeb od rodiny (u ZP velmi obtížné)
• hledání vlastní identity
dospělost
A) vrozená vada/časně získaná − jedinec se už naučil/učí s vadou žít
− průběh bere jako nutný vývoj− vliv především na poznávací procesy a schopnosti
B) získaná vada − zásah do vývoje, který byl dosud běžný
− vysoké nároky na adaptaci
− pocit méněcennosti