Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




STAŘEC A MOŘE - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (472.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ERNEST HEMINGWAY    

STAŘEC A MOŘE      

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Stařec a moře   
           

Po pár hodinách Santiago konečně dorazí  k břehu, ale pouze s kostrou obrovské ryby. Dobelhá  se do své chatrče, kde okamžitě 
upadne do hlubokého spánku, ze kterého ho probere až chlapec, který o něj měl strach a je nesmírně rád, že ho vidí v jeho posteli 
vystlané novinami. Chlapec pláče, zatímco mu stařec vypráví příběh uplynulých tří dnů. Kolem starcovy loďky se zatím shromáždí 
dav, který obdivuje kostru obrovské ryby, která se povaluje na pláži. 
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Text  novely,  vyprávěný  v er-formě,  není  nijak  formálně  členěn.  Je  rozvíjen  přísně  chronologicky  bez  jakéhokoliv  prostupování 
časových  rovin.  Autorův  jazyk  je  velmi  střízlivý  a  jednoduchý,  avšak  zaručuje  napínavost  a  dějový  spád,  text  je  prostoupen 
španělskými výrazy. Místo konkrétních pojmenování pomocí vlastních či místních jmen jsou preferována obecná označení (stařec, 
ryba,  chlapec  aj).  Starcova  samota  je  vyjadřována  vnitřními  monology  (?)  i  oslovování  sebe  sama  (Santiago  oslovuje  např.  svou 
zraněnou ruku).  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Hluboce dojemný příběh o starém rybáři je metaforou o životě. Její podstatou však není skeptické přesvědčení o marnosti všeho 
počínání,  ve  skutečnosti  jde  o  oslavu  síly,  schopnosti  maximálního  vzepětí  sil,  o  oslavu  lidské  statečnosti.  Boj  s překážkami 
se ukazuje být důležitější hodnotou než jejich případné překonání, ovšem za důležitého předpokladu, že tento boj byl veden čestně 
s plným nasazením a že jsme pro dosažení cíle udělali opravdu všechno.  Autor příběhem ukazuje jak dokonalé splynutí člověka s 
přírodou (stařec s rybou – vnímá ji, jako sobě rovnou) tak úžasnou vytrvalost starce: Člověka je možno zničit, ale ne porazit.  
Některé  motivy  (starcovo  utrpení,  stigmata  /krvavé  rány/  zranění  na  jeho  rukou  i  sám  motiv  rybolovu)  poukazují  ke  křesťanské 
symbolice.  
  
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Starý  Santiago  představuje  jednoho  z charakteristických  hemingwayovských  hrdinů  (?).  Je  to  typ  samotáře,  zamlklého 
samorostlého  člověka,  avšak  s jiskrou  života  v očích,  který  se  rozhodl  vést  boj  na  život  a  na  smrt,  ačkoli  výsledek  zápasu  není 
předem jistý a úsilí se může jevit jako zbytečné či předem prohrané. Když je Santiago vystaven nebezpečí, prokazuje své morální 
kvality a osvědčuje se jeho pevný charakter.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura 2. poloviny 20. století / Literatura a literární hnutí 2. poloviny 20. století 
v USA     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří