STAŘEC A MOŘE - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ERNEST HEMINGWAY
STAŘEC A MOŘE
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Stařec a moře
Po pár hodinách Santiago konečně dorazí k břehu, ale pouze s kostrou obrovské ryby. Dobelhá se do své chatrče, kde okamžitě
upadne do hlubokého spánku, ze kterého ho probere až chlapec, který o něj měl strach a je nesmírně rád, že ho vidí v jeho posteli
vystlané novinami. Chlapec pláče, zatímco mu stařec vypráví příběh uplynulých tří dnů. Kolem starcovy loďky se zatím shromáždí
dav, který obdivuje kostru obrovské ryby, která se povaluje na pláži.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Text novely, vyprávěný v er-formě, není nijak formálně členěn. Je rozvíjen přísně chronologicky bez jakéhokoliv prostupování
časových rovin. Autorův jazyk je velmi střízlivý a jednoduchý, avšak zaručuje napínavost a dějový spád, text je prostoupen
španělskými výrazy. Místo konkrétních pojmenování pomocí vlastních či místních jmen jsou preferována obecná označení (stařec,
ryba, chlapec aj). Starcova samota je vyjadřována vnitřními monology (?) i oslovování sebe sama (Santiago oslovuje např. svou
zraněnou ruku).
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Hluboce dojemný příběh o starém rybáři je metaforou o životě. Její podstatou však není skeptické přesvědčení o marnosti všeho
počínání, ve skutečnosti jde o oslavu síly, schopnosti maximálního vzepětí sil, o oslavu lidské statečnosti. Boj s překážkami
se ukazuje být důležitější hodnotou než jejich případné překonání, ovšem za důležitého předpokladu, že tento boj byl veden čestně
s plným nasazením a že jsme pro dosažení cíle udělali opravdu všechno. Autor příběhem ukazuje jak dokonalé splynutí člověka s
přírodou (stařec s rybou – vnímá ji, jako sobě rovnou) tak úžasnou vytrvalost starce: Člověka je možno zničit, ale ne porazit.
Některé motivy (starcovo utrpení, stigmata /krvavé rány/ zranění na jeho rukou i sám motiv rybolovu) poukazují ke křesťanské
symbolice.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Starý Santiago představuje jednoho z charakteristických hemingwayovských hrdinů (?). Je to typ samotáře, zamlklého
samorostlého člověka, avšak s jiskrou života v očích, který se rozhodl vést boj na život a na smrt, ačkoli výsledek zápasu není
předem jistý a úsilí se může jevit jako zbytečné či předem prohrané. Když je Santiago vystaven nebezpečí, prokazuje své morální
kvality a osvědčuje se jeho pevný charakter.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura 2. poloviny 20. století / Literatura a literární hnutí 2. poloviny 20. století
v USA