OTÁZKA Č. 7 - SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
ROZPOČET JE MOŽNO CHÁPAT JAKO:
peněžní fond
bilanci (na jedné straně příjmy, na druhé výdaje → aby byly vyrovnané)
finanční plán (co chceme v budoucnu udělat)
nástroj řízení a veřejné politiky
VEŘEJNÝ ROZPOČET
jakýkoli rozpočet na jakékoli úrovni
rozpočet státní, obce, kraje
každý rozpočet se sestavuje na 1 rok
pokud se nepodaří schválit návrh rozpočtu do konce roku, hospodaří se podle tzv. rozpočtového provizoria
ROZPOČTOVÁ SOUSTAVA ČR
Není nikde přesně definována.
Je tvořena orgány a institucemi, které se starají o tvorbu, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, resp. rozpočtů a účelových fondů, případně dohlížejí na kontrolu jejich hospodaření.
Podle jiného pojetí se za rozpočtovou soustavu považuje soustava veřejných rozpočtů a vztahů mezi nimi.
JEDNOTNOST A SROVNATELNOST ROZPOČTOVÉ SOUSTAVY JE V ČR ZABEZPEČENA:
rozpočtovými zásadami
legislativou
finančně správními předpisy o obcích
rozpočtovou skladbou
ORGÁNY ODPOVĚDNÉ ZA PRŮBĚH A KONTROLU:
ministerstvo financí
finanční ředitelství
finanční úřady
finanční odbory municipálních orgánů
STÁTNÍ ROZPOČET
můžeme jej chápat jako:
peněžní fond
bilance příjmů a výdajů státu
zákon
finanční plán státu
ROZPOČTOVÝ PROCES
= proces sestavování rozpočtu (začíná již na jaře předchozího roku)
Ministerstvo financí
jedná se správci kapitol o jednotlivých kapitolách rozpočtu
připravuje návrh příjmů vládního rozpočtu
předkládá vládě základní rámec státního rozpočtu
Vláda
hlasuje o schválení rozpočtu
odesílá schválený návrh PS (nejpozději do konce září)
návrh musí být samostatný a není možné s ním spojit návrh na přijetí nebo změnu jiného zákona
v přílohách musí být podrobně uvedeny příjmy, výdaje popř. deficit rozpočtu a závazná pravidla hospodaření
Poslanecká sněmovna
schvalování probíhá ve 3 čteních:
1. čtení – schvaluje se výše příjmů a výdajů
2. čtení – struktura příjmů
3. čtení – rozhoduje se o konečném přijetí návrhu; opravy gramatických chyb apod.
senát do projednávání a schvalování nezasahuje
zákon nabývá účinnosti vyhlášením ve Sbírce zákonů
prezident má právo přijatý zákon vrátit do 15 dnů od jeho postoupení PS (v tom případě PS hlasuje ještě jednou → pozměňovací návrhy už nejsou přípustné)
ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM
období, kdy se hospodaří bez schváleného rozpočtu
po dobu rozpočtového provizoria může stát použít max. 1/12 výdajů z předchozího roku
sestavuje se ze střednědobého výhledu a střednědobého výdajového rámce
střednědobý výhled se sestavuje na 2 roky
PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU
daně (hlavně nepřímé)
sociální pojištění (důchodové, nemocenské, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
příjmy z EU
nakládání se státním majetkem
ostatní (úvěry, cla, pokuty, poplatky – soudní, správní)