8. Sekundární, terciární a kvartérní sektor hospodářství, globalizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- 1986 Černobyl, 2011 Fukušima
c) VODNÍ ELEKTRÁRNY
- obnovitelný zdroj energie
. musí odpovídat fyzickogeografické podmínky
- krátké prudké horské řeky, veletoky
- přehrady
- Norsko, Kongo, Brazílie, Venezuela, Portugalsko, Kanada, Nový Zéland
d) ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
- obnovitelné
- geotermální, větrná, sluneční, spalování biomasy, energie moře
Vodní: Norsko, DR Kongo
Geotermální: Island, NZ
Energie moře: Francie, vlnění, příliv a odliv
Větrná energie: Holandsko, Německo
Sluneční energie: - náročná na ŽP
DOPRAVA
- nezastupitelný význam ve světové ekonomice
- spotřebuje více primárních zdrojů než celý průmysl
Výkon dopravy: a) osobní doprava: silniční – 84%
Železniční – 8%
Letecká – 8%
b) nákladní doprava: námořní – 71%
železniční – 13%
silniční – 8%
potrubní, říční 8%
- hlavní zlom nastal v roce 1825 – parní stroj → průmyslová revoluce
- 20.st – železniční doprava
Ukazatele dopravy: dopravní síť – délka a hustota silnic, železnic, dálnic
Výkon přepravy – osobokilometry, tunokilometry
Dopravní park – jak starý, počet vozidel na obyvatele – vyspělost státu
1. ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
- doprava nákladů na střední a dlouhé vzdálenosti
ŽELEZNIČNÍ x SILNIČNÍ
- šetrnější k ŽP - skleníkové plyny
- čím větší, levnější - dražší
- čím větší vzdálenost, tím levnější - nebezpečná
- větší výkon - pomalá – kolony
- rychlejší - dostane se všude – flexibilní
- není flexibilní
- rozchod kolejnic – 1435 mm – to ztěžuje dopravu na dlouhé vzdálenosti
- 3 typy: úzkorozchodové
Normální – ČR 1435
Širokorozchodové
- rychlovlaky – konkurují letecké dopravě
- 250 km/h
- Japonsko – 500 km/h
- levnější, pohodlnější, ekologičtější, odpadá čekání a kontroly
Šinkanzen – Japonsko
Maglev – soupravy na magnetickém polštáři – 550 km/h
TGV – Francie
ICE – Německo
Pendolino – ČR, IT
- nejvýše položená železnice – Čína, přes 5000 m.n.m. vede do Tibetu, cílem připojit Tibet k Číně
- nejdelší železnice na světě – Transsibiřská magistrála – Z Moskvy do Vladivostoku, přes 9000km
- hustota železniční sítě: nejvyšší – ČR, Německo, Tchaj-wan
2. SILNIČNÍ DOPRAVA
- veliká nehodovost
- vyspělé země: 1 člověk, jedno auto
- rozvojové země: jedno auto, na 150 lidí
- flexibilní, spotřebovává primární zdroje, na krátké vzdálenosti, pro lidi, znečišťuje ŽP, málo bezpečná (největší ztráty na životech)
3. LETECKÁ DOPRAVA
- nejnebezpečnější
- střední a dlouhé vzdálenosti
- vysoká cena → vyspělé země
- velmi zatěžuje ŽP
- konkurence – železniční doprava
- letiště vzdálená od center měst – není pohodlné
- Frankfurt, Heathrow – největší v Evropě
- JFK (NY) – jedno z největších letišť na světě, Chicago, Atlanta
- USA – nejvíce letecká doprava
4. LODNÍ DOPRAVA