Česká republika, charakteristika obyvatelstva, sídel a hospodářství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
textilní průmysl – bavlnářství (Náchod, Dvůr Králové nad Labem, Broumov); oděvní (Prostějov, Praha, Brno)
kožedělný průmysl – obuv (Zlín, Třebíč)
dřevozpracující průmysl – Jeseníky, Šumava; výroba tužek (České Budějovice)
potravinářský průmysl – masný (Praha, Brno, Ostrava); mlékárenský (Klatovy, České Budějovice, Pardubice, Brno, Kunín)
Zemědělství
-
54 % území je zemědělská půda; nejvíce orná půda, louky a pastviny, chmelnice, vinice, sady a zahrady
-
kvalitu přírodních podmínek pro zemědělství určuje hlavně nadmořská výška
Zemědělské oblasti
-
kukuřičná výrobní oblast – J Morava; černozemě
-
pěstování kukuřice, pšenice, olejnin, ovoce (meruňky a broskve), vinné révy, papriky, …
-
-
řepařská výr. obl. – Polabí, dolní Poohří, stř. Morava; hnědozemě
-
pšenice, ječmen, kukuřice, cukrová řepa, rané brambory, ovoce, …
-
-
bramborářská výr. obl. – nejrozšířenější, podzolové půdy
-
brambory, žito, pícniny
-
-
horská výr. obl. – málo náročné plodiny
-
brambory, oves
-
Rostlinná výroba
-
obilniny – na 50 % orné půdy; pšenice, ječmen, žito, oves, kukuřice
-
brambory – Českomoravská vrchovina
-
chmel – Žatecko, Rakovnicko
-
cukrová řepa – nížiny
-
řepka olejná – pahorkatiny, hornatiny; nejdůležitější olejnina ČR
-
zelenina – nížiny J Moravy
-
ovocné sady – celá ČR; nejvíce Dolnomoravský úval, Litoměřicko a Kolínsko
-
vinná réva – J Morava, Mělnicko
Živočišná výroba
-
chov skotu – celá ČR, dochází ke snižování početního stavu
-
chov prasat – soustředěn do velkovýkrmen, zajišťuje polovinu produkce masa ČR
-
chov drůbeže – maso, vejce, chov soustředěn do míst spotřeby
-
chov ovcí – horské a podhorské oblasti; nejvýznamnější chov v Beskydech
-
chov ryb – J Čechy – chov kaprů, rybníkářství
Doprava
-
důležitá složka hospodářství
-
hustá dopravní síť, ale technicky zastaralá
-
železnice, silnice, splavné toky (části Labe, Vltavy)
-
základem je kombinace železnic a silnic - dopravují společně 98% nákladů a 99% osob
Železniční doprava
-
značná hustota (celková délka cca 9600 km), ale málo elektrifikovaných a vícekolejných tratí
-
ekologičtější než silniční, nicméně provoz železnic je dražší
-
nemáme žádnou rychlostní železnici
-
vlaky u nás mohou jezdit až 160 km/h
-
Rychlostní koridory - vytipované tratě, které mají mezinárodní význam
-
I. koridor: Německo - Ústí n. L. - Praha - Brno - Slovensko, Rakousko
-
II. koridor: Polsko - Přerov - Břeclav - Rakousko
-
III. koridor: Německo - Plzeň - Praha - Pardubice - Olomouc - Slovensko
-
IV. koridor: Německo - Děčín - Praha - České Budějovice - Rakousko
-
Silniční doprava
-
hustá, ale zastaralá silniční síť
-
nutno budovat ucelený systém dálnic a rychlostních silnic
-
chceme, aby velká města byla propojena s dálnicemi
-
cca 1306 km dálnic
-
chybí obchvaty kolem měst - znečištění, rizikovost, hluk
-
problém s kamionovou dopravou - silnice nejsou na takovou zátěž stavěny
-
znečištění ovzduší
-
České dálnice:
-
D1 - Praha - Brno - Ostrava
-
D2 - Brno - Slovensko
-
D3 - Praha - České Budějovice
-
D5 - Praha - Plzeň - Německo
-
D8 - Praha - Ústí n. L.
-
D11 - Praha - Hradec Králové
-
