Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dopravní systémy České republiky%0A

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

25a Dopravní systémy České republiky

Charakteristika dopravy v Česku

Doprava tvoří důležitou složku ekonomiky.Je podmínkou pro chod průmyslu,zemědělství a služeb.V souvislosti s transformací české ekonomiky dochází v dopravě ke změnám,směřujícím k těmto cílům: -účast na světové dopravě

-šetrnost dopravy vůči životnímu prostředí

-dopravu odstátňovat

-racionálně dělit dopravu

Základem našeho dopravního systému jsou železniční a silniční doprava.Společně dopravují přes 98% všech nákladů a přes 95% cestujících.Význam ostatních druhů dopravy je z hlediska objemu přepravy nízký.

Osobní a nákladní doprava

V osobní dopravě došlo v 90.letech k poklesu přepravy osob v dopravě autobusové a železniční,naopak automobilová doprava se prudce rozvíjí.Došlo také k nárůstu v letecké přepravě.

V nákladní dopravě došlo k přesunu z železniční na silniční dopravu,zvýšila se tranzitní doprava,vzrostlo zatížení silniční sítě i hraničních přechodů.V železniční a vodní dopravě došlo naopak k prudkému poklesu přepravy.

Železniční doprava

-tvoří základ našeho dopravního systému

Průměrná hustota sítě je 12 km na 100 km2.Asi 20% tratí je dvoukolejných,30% je elektrifikováno.Hlavním tahem je dvoukolejné,plně elektrifikované spojení Severočeského hnědouhelného revíru a severní Moravy.

Česká republika tvoří důležitý dopravní uzel v rámci celé Evropy.

Silniční doprava

Máme poměrně hustou silniční síť,kvalitní silnice III. třídy,dálnice a rychlostní komunikace.Na přepravě se silniční nákladní doprava podílí 67%, na osobní je to asi 85%.V důsledku rozmachu osobní i nákladní dopravy je stále větší požadavek na modernizaci naší silniční sítě.Největší důraz je kladen na dobudování spoje do Německa,na obchvaty a tranzitní tah napříč Moravou.

Letecká doprava

-spojení se světem

Vnitrostátní využití je zanedbatelné.

Letiště:Praha-Ruzyně,Brno-Tuřany,Karlovy Vary

Říční doprava

Splavné toky jsou Labe od Chvaletic a Vltava od Prahy.Labská vodní cesta se využívá hlavně k mezinárodní nákladní dopravě,vnitrostátní doprava výrazně poklesla.Osobní doprava má pouze rekreační charakter.

Městská hromadná doprava

-samostatná složka dopravního systému

Dopravuje cestující na krátké tratě,je nejvyužívanější.

Patří sem autobusová, trolejbusová a tramvajová doprava,Praha má vybudované metro.

Potrubní doprava

Zabezpečuje dopravu a rozvod ropy a plynu.Dříve byla cesta velmi jednostranná s vazbou na Rusko, nyní máme nový ropovod Ingolstadt-Kralupy nad Vltavou,který umožňuje nákup arabské ropy.Podobné řešení se předpokládá i u zemního plynu.

Spojová doprava

-dopisy,telegramy,internet…

Témata, do kterých materiál patří