Cestovní ruch
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
CESTOVNÍ RUCH
Nevýrobní odvětví NH, výsledkem = služby
Způsob uspokojování potřeb – v oblasti turistiky, kultury, lázeňství
Přemisťování osob z místa trvalého bydliště do jiného místa (objektu) ve volném čase
Uskutečňuje se za jiným účelem, než výdělečným
3 největší hospodářské odvětví EU
Má vliv na ekonomiku státu, zaměstnanost
Základní činitelé CR
Objekt (věcný činitel) – předmět zájmu, důvod pro opuštění trvalého bydliště
Přírodní hodnoty – to, co vzniklo bez zásahu člověka
Uměle vytvořené hodnoty – hrady, zámky
-
Společenské hodnoty – objektem se stává samotný člověk
Subjekt (lidský činitel) – a. účastník – osoba, která účastí uspokojuje své potřeby
b. zaměstnanci podniku – osoby, které služby poskytují
c. pracovníci řídích orgánů a organizací – vytváří podmínky pro rozvoj CR
Předpoklady pro rozvoj CR
Lokalizační
Přírodní
Kulturně-municipální
Selektivní
Administrativní
Demografické
Urbanizační
Sociologické
Ekologické
Personální
Politické
Realizační
Komunikační
Materiálně-technické
Lokalizační – umístění aktivit CR (→ UNESCO: Český Krumlov, Telč, Lednicko-valtický areál)
Selektivní – způsobilost společnosti dané oblasti podílet se na CR
→ objektivní: faktory ovlivňující CR – politická stabilita, ekonomická a životní úroveň
→ subjektivní: ovlivňují rozhodování lidí o účasti na CR – módnost střediska, reklama, znalost jazyků
Realizační – uskutečnění nároků účastníků CR → doprava, pobyt, rekreace
Podmínky pro rozvoj CR
Mír
Ekonomické – úroveň cen, výše příjmů obyvatelstva, životní úroveň (výše HDP)
Ekologické – příznivé přírodní a životní prostředí
Demografické – zdravotní stav obyvatel, věkové složení
Materiálně – technické – všechna zařízení, která po cestu využíváme
Personální – určitý počet zaměstnanců s určitou kvalifikací
Administrativní – vstupní formality (pasová kontrola,…)
Sociální – existence volného času
Členění CR
Podle motivace – a. základní – rekreační, sportovně-turistický, kulturní, lázeňský → týká se velkého počtu lidí
b. Speciální – náboženský, hospodářský, kongresový, agroturistika – týká se určité omezené skupiny lidí
c. tematický – speciální zaměření účastníka
d. etnický – cestování po stopách předků, poznání jiné kultury
Další hlediska – a. teritoriální (geografické) – původ hosta, místo realizace
→ domácí – obyvatelé státu se pohybují na území svého státu
→ zahraniční – cesty obyvatel na území jiných států
b. Platební bilance – aktivní – zahraniční účastníci přijíždějí do jiné země
pasivní – domácí vyjíždějí do jiného státu
tranzitní – cizinci projíždějí územím k dosažení cíle