Předmět Současný český jazyk - stylistika (KČJL / PMAST)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PMAST - Současný český jazyk - stylistika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|---|---|---|
STYLISTIKA- přednášky | Neznámý | 27.10.2020 15:01 | 2 |
Další informace
Obsah
Přednáška:1. Základní pojmy teorie komunikace a informace. Místo jazykové komunikace v systému společenské komunikace. Současná situace stylistiky. Pojetí stylu. Funkce stylu.2. Stylotvorné činitele a odraz jejich působení v jazykových projevech.3. Klasifikace nadindividuálních stylů podle funkcí. Otevřenost klasifikace, přechody mezi styly (splývání a vyčleňování).4. Vertikální klasifikace stylů.5. Text a jeho pojetí. Vztah textu a komunikátu. Vlastnostitextu (koheze, koherence, intencionalita, akceptabilita, informativnost, situativnost, intertextualita)6. Výstavba komunikátu/textu. Procesuální a rezultativní pohled.Prostředky výstavby a strukturace textu.7. Subjektová problematika textu a komunikátu. Jazyk, styl, text- význam a smysl.8. Způsoby zobrazení a jazykového vyjádření časoprostorovýchcharakteristik textu.9. Intertextové (interdiskurzivní) vztahy v textu.10. Konvencionalizovaná schémata textů jako součást komunikačníkompetence.11. Stylotvorné vlastnosti paralingválních prostředků.12. Stylistická klasifikace slovní zásoby.13. Gramatické prostředky jako prostředky stylotvorné.14. Tematické prostředky a možnosti jejich jazykového vyjádření.Seminář:1. Seznámení s výukovým záměrem, se způsoby práce v seminářích i podstatou domácí přípravy. Komentář ke studijní literatuře i k výběru interpretovaných autorů a děl. Interpretace jako cesta ke smyslu díla.2. V.K.Klicpera: TočníkStrukturní výstavba preromantické prózy. Pojetí postavy Václava IV.3. K.H.Mácha: Marinka (Křivoklad)Subjektová problematiky uměleckého textu. Tektonické principy výstavby textu. Funkce mota.4. J.K.Tyl: Pepíček a PepičkaVýrazové prostředky parodie a ironie.5. B.Němcová: Čtyry doby (Babička, Divá Bára)Žánrová intertextovost (iniciační próza) a ostatní "citace" využité v kompoziční struktuře.6. Novalis: Pohádka o Hyacitovi a RůženceKontextová a imanentní interpretace (komunikát a text). Naplnění a překročení textového "vzorce" iniciační prózy, pohádky.7. J.Neruda: Povídky malostranské (Arabesky)Tektonika povídkového souboru. Funkce zobrazeného chronotopu. Ztvárnění jevů primární a sekundární komunikace.8. K.Čapek: LoupežníkZdroje lyričnosti stylu - prostorová a časová ukotvenost - neukotvenost. Styl ostatních her K.Čapka.9. K.Čapek: Povídky z jedné a druhé kapsyIntertextové vztahy mezi oběma soubory. Vypravěčské subjekty.10. F.Šrámek: LétoVýznam nevyřčeného a neverbální komunikace (i v ostatních hrách Fráni Šrámka).11. L.Perutz: Noc pod Kamenným mostemSloženost a intertextovost souboru textů.12. J.Durych: RekviemBaroknost Durychova stylu. Kontrasty (antiteze), postavy žen, prostor a čas, význam pohybu, cesty. Sémiotika textu.13. J.Šotola: Tovaryšstvo Ježíšovo (Kuře na rožni)Kompoziční struktura textu. Funkce popisů14. B.Hrabal: Toto město je ve společné péči obyvatel a Morytátya legendy (Legenda zahraná na strunách napjatých mezi kolébkou a rakví)Principy textuality (koheze, koherence, situativnost, informativnost, intencionalita, akceptabilita, intertextualita).
Získané způsobilosti
Cíl přednáškyZískání teoretických znalostí pro produkci i interpretaci textů.Cíl seminářePoznat různé interpretační přístupy k celku díla i k jednotlivým textovým rovinám a naučit se stanovit recepční strategii, tj. vytvořit si nástroj pro vlastní interpretační aktivitu (v budoucnu i pro žáky).
Požadavky
Zápočet bude udělen po splnění těchto podmínek:1. Aktivní účast na seminářích v min. rozsahu 85 %2. Vyhovující hodnocení kontrolních prací
Garant
PhDr. PaedDr. Miloslav Vondráček, Ph.D.