STYLISTIKA- přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní termín: styl
Využívá se i v jiných oborech (móda: kombinace, životní styl)
V jazyce nám zůstává skryto, co je stylově normové, normální
Textotvorný princip
Kontrast a harmonie
Některé prvky ovlivňují styl, aniž bychom to primárně vnímali (proužky: rozšiřují, zájmena v textu: nepůsobí odborně)
Stanovím pravidlo, mám tu prostor pro porušení
Komunikační záměr a funkce na straně adresáta a příjemce
Nemáme vždy neutrální výraz
Výběr prostředků se zřetelem k funkci v textu
Styl není synonymum ke slohu
sloh = výuka slohových stylů a útvarů bez stylisticksých aspektů
STYLOTVORNÍ ČINITELÉ, FAKTORY
stylotvorné faktory = stylotvorní činitelé
Adresát
ve všech příručkách se udává styl = sloh – nedoporučuje užívat toto synonymum
styl a sloh – v architektuře slučitelné
ve škole – umělá komunikační situace ve cvičných pracích (ve slohovkách, atd.) – je to pouze hraní – hraní na autora, hraní na adresáta
homogenní adresát – např. 10-ti leté děti; přednáška na venkově o astronomii – široká škála lidí s různým vzděláním, různého věku – široké spektrum lidí; náboženské vyznání
Učitel = meziadresát
subjektivní a objektivní faktor
je stylotvorný faktor: protože ovlivňuje autora ve stylizaci
Autor
ve škole relativně zjevný, bývá uváděn jako subjektivní činitel
Individuální (jedinec) x kolektivní: mohou se křížit – kolektivní personální autor, fingovaný plurál (diplomová práce)
kritérium – mohou se křížit
individuální – jedinec
kolektivní – trochu zaniká u instituciálního kritéria; zdánlivě jednoduché, ale v každém kritériu zrada;
„alibistický“ plurál
pozn. Nám se to nehodí, potřebovali bychom to přehodit na jindy. – síla plurálu (silná kategorie – začněme u sebe)
školní třída – poloformální útvar
skautský oddíl – trochu dobrovolně; ale jsou zde lidé, s kterými si jedinec úplně nepadne do noty
kritérium jednoznačnosti – je subjektivní
Další rysy vyvoditelné z textu
pohlaví autora – personální (názor vyuč.: mně se to nelíbí)
osobnostní rys – introvert, extrovert, …
dlouhodobý psychický stav
aktuální stav, zdravotní stav
zkušenost s určitým typem komunikace a textů – recipienční a produkční zkušenost
obor vzdělání, výška dosaženého vzdělání, ….
pozn. přinese nám ukázat pásmo homogenního autora: Jsem… a teď nějaká metafora…
forma komunikace: psaná x mluvená
forma kontaktu mezi autorem a adresátem: nepřímá (převážně psaná forma) x přímá (mluvená)
připravenost (obvykle psanost) x nepřipravenost (obvykle mluvenost)
komunikační situace: veřejná x neveřejná, oficiální x neoficiální, vážná x nevážná, emotivní x neemotivní, připouštějící subjektivitu x nepřipouštějící subjektivitu
dialog x monolog – synchronní ilustrace = repliky na sebe navazují (pošta už není dialog, prodleva),