Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




STYLISTIKA- přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Základní termín: styl

  • Využívá se i v jiných oborech (móda: kombinace, životní styl)

  • V jazyce nám zůstává skryto, co je stylově normové, normální

  • Textotvorný princip

  • Kontrast a harmonie

  • Některé prvky ovlivňují styl, aniž bychom to primárně vnímali (proužky: rozšiřují, zájmena v textu: nepůsobí odborně)

  • Stanovím pravidlo, mám tu prostor pro porušení

  • Komunikační záměr a funkce na straně adresáta a příjemce

  • Nemáme vždy neutrální výraz

  • Výběr prostředků se zřetelem k funkci v textu

  • Styl není synonymum ke slohu

  • sloh = výuka slohových stylů a útvarů bez stylisticksých aspektů

STYLOTVORNÍ ČINITELÉ, FAKTORY

  • stylotvorné faktory = stylotvorní činitelé

  • Adresát

  • ve všech příručkách se udává styl = sloh – nedoporučuje užívat toto synonymum

  • styl a sloh – v architektuře slučitelné

  • ve škole – umělá komunikační situace ve cvičných pracích (ve slohovkách, atd.) – je to pouze hraní – hraní na autora, hraní na adresáta

  • homogenní adresát – např. 10-ti leté děti; přednáška na venkově o astronomii – široká škála lidí s různým vzděláním, různého věku – široké spektrum lidí; náboženské vyznání

  • Učitel = meziadresát

  • subjektivní a objektivní faktor

  • je stylotvorný faktor: protože ovlivňuje autora ve stylizaci

  • Autor

  • ve škole relativně zjevný, bývá uváděn jako subjektivní činitel

  • Individuální (jedinec) x kolektivní: mohou se křížit – kolektivní personální autor, fingovaný plurál (diplomová práce)

  • kritérium – mohou se křížit

    • individuální – jedinec

    • kolektivní – trochu zaniká u instituciálního kritéria; zdánlivě jednoduché, ale v každém kritériu zrada;

    • „alibistický“ plurál

    • pozn. Nám se to nehodí, potřebovali bychom to přehodit na jindy. – síla plurálu (silná kategorie – začněme u sebe)

školní třída – poloformální útvar

skautský oddíl – trochu dobrovolně; ale jsou zde lidé, s kterými si jedinec úplně nepadne do noty

kritérium jednoznačnosti – je subjektivní

  • Další rysy vyvoditelné z textu

  • pohlaví autora – personální (názor vyuč.: mně se to nelíbí)

  • osobnostní rys – introvert, extrovert, …

  • dlouhodobý psychický stav

  • aktuální stav, zdravotní stav

  • zkušenost s určitým typem komunikace a textů – recipienční a produkční zkušenost

  • obor vzdělání, výška dosaženého vzdělání, ….

pozn. přinese nám ukázat pásmo homogenního autora: Jsem… a teď nějaká metafora…

  • forma komunikace: psaná x mluvená

  • forma kontaktu mezi autorem a adresátem: nepřímá (převážně psaná forma) x přímá (mluvená)

  • připravenost (obvykle psanost) x nepřipravenost (obvykle mluvenost)

  • komunikační situace: veřejná x neveřejná, oficiální x neoficiální, vážná x nevážná, emotivní x neemotivní, připouštějící subjektivitu x nepřipouštějící subjektivitu

  • dialog x monolog – synchronní ilustrace = repliky na sebe navazují (pošta už není dialog, prodleva),

Témata, do kterých materiál patří