Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




STYLISTIKA- přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

dialog: reagují jeden na druhého?

Rozhovor: opravdu reálný rozhovor?

Řečnická otázka = forma vymezení subtématu

Dialog = jakýkoliv počet účastníku reálně přítomných v komunikaci, reagují jeden na druhého

Znakové ticho = naštvání/blokování komunikace/pozitivní ticho, přechod do nonverbální formy dialogu

  • Například:

  • Domluva v kolik pojedeme k babičce: soukromá, vážná (důležitá informace, organizace času), oficiální (možnost flexibility), spíše neemotivní, neformální (nemusí to být přesné x protokol o nehodě)

  • Komunikace rodiče s dítětem: krajní podoba dialogu

  • Podpis daňového přiznání, formuláře: veřejná, vážená, oficiální, neemotivní,

  • Slib prezidenta: formální, daná forma

  • Ideál x reál (nemáme na naplnění formy x cíleně chceme narušit formu)

  • Důstojnost, slavnost

  • Někdy reklama jako zvláštní styl: mediální

  • Někdy součástí publicity

  • Jak jí poznáme?

  • Přechod mezi publicistickým stylem a odborným: populárně naučný styl

  • Časopis: časové- aktuální záležitostí (jaro, Velikonoce…)

  1. Mediální: dává lidem to, co chtějí – jde jim na ruku

  2. Odborný: nejde na ruku, to neumí jim základ

  3. Populárně-naučné: něco mezi

  • Mez s uměleckým stylem: umělecké prostředky v reklamě (výběr čtiva = sebeobraz)

  • Do prostě sdělovacího stylu pronikají např. inzerce

  • Útvary s uměleckými styly: fejeton, reportáž (umělec), cestopisy

  • Administrativní (informace o oznámení VŠ)

  • Přesvědčovací fce: zahajování, útok na emoce, agitace

  • Čechová: publicistický styl: aktuální a pravdivé informace x v reálu to tak není

Publicistický styl

  • Někdy se vyčleňuje styl epistolární (veřejná sféra Kde jsou hranice?

prostředky vyššího stylu) či rétorický

  • Vztaženo k současnosti

  • Kritický článek k časopisu adolescentů: správné? Kdo stanoví hranice? : subjektivita

  • Funkce získávací: chci-li získat někoho, jdu mu na ruku

Umělecký styl

  • Funkce získávací není, vstřícnost publiku tam nemůže být

  • Dominantní fce: esteticko-sdělná (Čechová) – co to je krásno? Estetika?

  • Určité prvky (rozdílné v Americe a Evropě): smysl pro estetičnost, spravedlnost

Odborný

  • umělecká a vědecká sféra: esej

  • popularizace

  • cíl osvětlit vztahy (kauzální, příčinné) v určitém výseku světa

  • praktický odborný: návod, extrém – obrázky (nábytky)

  • extrém: vědecký styl (teorie relativity)

  • pokud nás má poučit, nic tam nesmí být navíc

  • ohled na adresáta

  • kauzální příčiny

Administrativní

  • široký styl

  • přechodníky: kondenzace

Témata, do kterých materiál patří