STYLISTIKA- přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dialog: reagují jeden na druhého?
Rozhovor: opravdu reálný rozhovor?
Řečnická otázka = forma vymezení subtématu
Dialog = jakýkoliv počet účastníku reálně přítomných v komunikaci, reagují jeden na druhého
Znakové ticho = naštvání/blokování komunikace/pozitivní ticho, přechod do nonverbální formy dialogu
Například:
Domluva v kolik pojedeme k babičce: soukromá, vážná (důležitá informace, organizace času), oficiální (možnost flexibility), spíše neemotivní, neformální (nemusí to být přesné x protokol o nehodě)
Komunikace rodiče s dítětem: krajní podoba dialogu
Podpis daňového přiznání, formuláře: veřejná, vážená, oficiální, neemotivní,
Slib prezidenta: formální, daná forma
Ideál x reál (nemáme na naplnění formy x cíleně chceme narušit formu)
Důstojnost, slavnost
Někdy reklama jako zvláštní styl: mediální
Někdy součástí publicity
Jak jí poznáme?
Přechod mezi publicistickým stylem a odborným: populárně naučný styl
Časopis: časové- aktuální záležitostí (jaro, Velikonoce…)
Mediální: dává lidem to, co chtějí – jde jim na ruku
Odborný: nejde na ruku, to neumí jim základ
Populárně-naučné: něco mezi
Mez s uměleckým stylem: umělecké prostředky v reklamě (výběr čtiva = sebeobraz)
Do prostě sdělovacího stylu pronikají např. inzerce
Útvary s uměleckými styly: fejeton, reportáž (umělec), cestopisy
Administrativní (informace o oznámení VŠ)
Přesvědčovací fce: zahajování, útok na emoce, agitace
Čechová: publicistický styl: aktuální a pravdivé informace x v reálu to tak není
Publicistický styl
Někdy se vyčleňuje styl epistolární (veřejná sféra Kde jsou hranice?
prostředky vyššího stylu) či rétorický
Vztaženo k současnosti
Kritický článek k časopisu adolescentů: správné? Kdo stanoví hranice? : subjektivita
Funkce získávací: chci-li získat někoho, jdu mu na ruku
Umělecký styl
Funkce získávací není, vstřícnost publiku tam nemůže být
Dominantní fce: esteticko-sdělná (Čechová) – co to je krásno? Estetika?
Určité prvky (rozdílné v Americe a Evropě): smysl pro estetičnost, spravedlnost
Odborný
umělecká a vědecká sféra: esej
popularizace
cíl osvětlit vztahy (kauzální, příčinné) v určitém výseku světa
praktický odborný: návod, extrém – obrázky (nábytky)
extrém: vědecký styl (teorie relativity)
pokud nás má poučit, nic tam nesmí být navíc
ohled na adresáta
kauzální příčiny
Administrativní
široký styl
přechodníky: kondenzace