Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro mládež (KČJL / PMDEL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PMDEL - Literatura pro mládež, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
LITERATURA PRO MLÁDEŽ Neznámý 27.10.2020 14:57 3

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Koncepce české literatury pro mládež jako integrální součásti celonárodní literatury. Základní pojmy z teorie literatury pro mládež.2. Specifické znaky uměleckého obrazu v literatuře pro děti a mládež.3. Vývojové proměny dětského čtenářství. Stupně čtenářského věku.4. Lidová slovesnost a literatura pro mládež. Dětský folklór.5. Pohádka. Teorie žánru. Varianty vzniku a pohybu pohádkových témat. Typologie pohádek. Spory o pohádku.6. Přehledný vývoj české umělé pohádky. Vybrané kapitoly z dějin světové pohádky.7. Pověst jako žánr literatury pro mládež. Typologie pověsti. Vývoj české umělé pověsti.8. Povídka jako žánr literatury pro mládež. Tematické rozvrstvení povídky v české litaratuře pro mládež.9. Příběhová próza s dětským referenčním hrdinou jako dominantní tematický typ dětské četby ve druhé polovině 20. století.10.Dobrodružný román, jeho poetika, funkce a typologie. Přehledný vývoj českého dobrodružného románu.11.Próza s dívčí hrdinkou jako tematický typ literatury pro mládež. Přehledný vývoj české prózy s dívčí hrdinkou.12.Uměleckonaučná literatura a její místo v kontextu literatury pro mládež.13.Tradiční linie vývoje české poezie pro mládež.14.Moderní a experimentální linie české poezie pro mládež.Semináře:1. Úvodní seminář. Komentovaná studijní literatura. Orientace četby.2. Modelová interpretace české lidové pohádky. K.J.Erben, Janeček.3. Nová koncepce pohádky v období mezi dvěma válkami. K.Čapek, Devatero pohádek.4. Počátky světové umělé pohádky. H.CH.Andersen, Císařovy nové šaty.5. Čtenářská aktualizace moderní umělé pohádky. A.de Saint-Exupéry, Malý princ.6. Typologie české umělé pověsti. A.Jirásek, Staré pověsti české.7. Próza na rozhraní mezi pověstí, dobrodružnou povídkou a uměleckonaučnou literaturou. E.Štorch, Volání rodu.8. Spory o pojetí a hodnocení próz J.Foglara. J.Foglar, Hoši od Bobří řeky.9. Funkce prózy s přírodní tematikou v dětské četbě. J.Pohl, Na pytlácké stezce.10.Identifikace základních rysů příběhové prózy s dětským referenčním hrdinou. J.Ryska, Lodní deník.11.Poetika klasického dobrodružného románu. J.V.Pleva, Robinson Crusoe.12.Próza na rozhraní mezi dobrodružnou a uměleckonaučnou literaturou. L.Souček, Cesta slepých ptáků.13.Interpretace vybraných ukázek z tradiční české poezie pro mládež.14.Interpretace vybraných ukázek z moderní a experimentální české poezie pro mládež.

Získané způsobilosti

Seznámit se s poetikou a chronologií vývoje dětského folklóru a jednotlivých žánrů i tematických typů literatury pro mládež.V souladu s limitujícími faktory dětského aspektu interpretovat vybrané texty české i světové literatury pro mládež.

Požadavky

Zápočet bude udělen po splnění následujících podmínek:1. Účast na seminářích 85%.2. Aktivní účast na seminářích.

Garant

Mgr. Petra Bubeníčková