LITERATURA PRO MLÁDEŽ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Z TEORIE LITERATURY PRO DĚTI A MLÁDEŽ
= subsystém literární slovesnosti, v příznakovém protikladu vůči literatuře pro dospělé
= literatura přímo určená dětem a mládeži zahrnující tvorbu záměrně jim věnovanou a texty, které děti a mládež přijímají jako svou četbu
Termín literatury pro děti a mládež: dětská literatura, dětské čtení, dětské písemnictví, dětská četba
Až do 18. století dítě = zmenšenina dospělého, až J.A.Komenský, první intencionální dílo ve světovém kontextu
* v 19. století – Broučci (Karafiát)
20 století: snaha o vymezení pojmu LPDM a jeho celkového uchopení v rámci literárněvědného bádání
3 složky:
Intencionální (intence=záměr): záměr autora napsat text pro určitý typ příjemce
autor záměrně uplatňuje dětský aspekt = osobitý zřetel k psychickým amentálním předpokladům a zvláštnostem dětí
- kompozice, tematika, obsah
(Hrubín, Pleva-Crusoe: autorské pohádky)
Neintencionální: původně pro dospělé
poté přešlo do četby dětí buď na základě spontánní volby dětského recipienta, nebo pedagogickým výběrem ve škole, popřípadě záměrnou úpravou děl
(Defoe: Robinson)
Dětský folklór = jediný zdroj dětské výchovy i v NO
Variabilita estetické funkce LPDM koresponduje s recepční schopností čtenáře, která se vytváří a projevuje se v čtyřech prioritách: poznávací, relaxační, didaktické (výchovné) a fantazijní funkci
SPECIFIČNOST LITERATURY PRO DĚTI A MLÁDEŽ
Oproti literatuře pro dospělé obsahuje dětská literatura:
Vizualitu (obrázky)
Větší členění textu (kapitolky, vypointované)
Větší písmo, kratší rozsah
Jednoduchou slovní zásobu (x rozšiřování – je potřeba, aby to bylo o trochu těžší)
Převládající dějovost, šťastný konec
Rytmizaci- sdružený rým
Zdrobněliny
Spíše epickou složku, lyriku můžeme od 9 let – schopnost abstrakce
Apoetický věk – od 9.,10. let přestává čtenáře bavit číst básně
PROBLEMATIKA DĚTSKÉHO ČTENÁŘSTVÍ. STUPNĚ ČTENÁŘSKÉHO VĚKU
Čtenářská vyspělost dětí se individuálně značně různí a vůbec se nemusí shodovat s jejich věkem biologickým
Podmíněno zvládnutím techniky čtení, stupněm jazykové a literární kompetence dítěte
Závislost: podněty rodinného prostředí, školní literární výchova
Otázka vnímání četby je diskutabilní, důležitá přítomnost učitele
Stupně:
-
Předčtenářská etapa = čtenářská pregramotnost do 6 let
- básničky, říkadla, písničky
- převyprávěná lidová pohádka
- autorská pohádka (Krteček)
- příběhová próza ze života dětí
= tematická próza, hlavní hrdina ve věku čtenáře
- pověst zpracována pro nejmenší děti (Seifertová)
- leporela, omalovánky
-
Čtenářská etapa = od 6 let
- do 3. třídy: pohádky (do 9 let), komiks (P.Čech)
- 4., 5. třída: detektivka, fantasy, dívčí romány