Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LITERATURA PRO MLÁDEŽ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Z TEORIE LITERATURY PRO DĚTI A MLÁDEŽ

    • = subsystém literární slovesnosti, v příznakovém protikladu vůči literatuře pro dospělé

    • = literatura přímo určená dětem a mládeži zahrnující tvorbu záměrně jim věnovanou a texty, které děti a mládež přijímají jako svou četbu

    • Termín literatury pro děti a mládež: dětská literatura, dětské čtení, dětské písemnictví, dětská četba

    • Až do 18. století dítě = zmenšenina dospělého, až J.A.Komenský, první intencionální dílo ve světovém kontextu

    • * v 19. století – Broučci (Karafiát)

    • 20 století: snaha o vymezení pojmu LPDM a jeho celkového uchopení v rámci literárněvědného bádání

    • 3 složky:

      1. Intencionální (intence=záměr): záměr autora napsat text pro určitý typ příjemce

autor záměrně uplatňuje dětský aspekt = osobitý zřetel k psychickým amentálním předpokladům a zvláštnostem dětí

- kompozice, tematika, obsah

(Hrubín, Pleva-Crusoe: autorské pohádky)

  1. Neintencionální: původně pro dospělé

poté přešlo do četby dětí buď na základě spontánní volby dětského recipienta, nebo pedagogickým výběrem ve škole, popřípadě záměrnou úpravou děl

(Defoe: Robinson)

  1. Dětský folklór = jediný zdroj dětské výchovy i v NO

  • Variabilita estetické funkce LPDM koresponduje s recepční schopností čtenáře, která se vytváří a projevuje se v čtyřech prioritách: poznávací, relaxační, didaktické (výchovné) a fantazijní funkci

  1. SPECIFIČNOST LITERATURY PRO DĚTI A MLÁDEŽ

Oproti literatuře pro dospělé obsahuje dětská literatura:

  • Vizualitu (obrázky)

  • Větší členění textu (kapitolky, vypointované)

  • Větší písmo, kratší rozsah

  • Jednoduchou slovní zásobu (x rozšiřování – je potřeba, aby to bylo o trochu těžší)

  • Převládající dějovost, šťastný konec

  • Rytmizaci- sdružený rým

  • Zdrobněliny

  • Spíše epickou složku, lyriku můžeme od 9 let – schopnost abstrakce

Apoetický věk – od 9.,10. let přestává čtenáře bavit číst básně

  1. PROBLEMATIKA DĚTSKÉHO ČTENÁŘSTVÍ. STUPNĚ ČTENÁŘSKÉHO VĚKU

  • Čtenářská vyspělost dětí se individuálně značně různí a vůbec se nemusí shodovat s jejich věkem biologickým

  • Podmíněno zvládnutím techniky čtení, stupněm jazykové a literární kompetence dítěte

  • Závislost: podněty rodinného prostředí, školní literární výchova

  • Otázka vnímání četby je diskutabilní, důležitá přítomnost učitele

Stupně:

  1. Předčtenářská etapa = čtenářská pregramotnost do 6 let

- básničky, říkadla, písničky

- převyprávěná lidová pohádka

- autorská pohádka (Krteček)

- příběhová próza ze života dětí

= tematická próza, hlavní hrdina ve věku čtenáře

- pověst zpracována pro nejmenší děti (Seifertová)

- leporela, omalovánky

  1. Čtenářská etapa = od 6 let

- do 3. třídy: pohádky (do 9 let), komiks (P.Čech)

- 4., 5. třída: detektivka, fantasy, dívčí romány

Témata, do kterých materiál patří