LITERATURA PRO MLÁDEŽ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Postavy známé z Krkonošska, založeno na tradici, typizované
Večerníček – opis B. Šimková (Kubátová nesměla vydávat)
- Nonsensové pohádky: Alenka v kraji divů a za zrcadlem (L. Caroll) 
Jazyková a situační komika, tvorba neologismů, Pohádka o X. , Záhadky, Jeleňovití, Anička skřítek a slaměný Hubert- V. Nezval
- Filmové pohádky: Tři oříšky pro Popelku, Anděl Páně 
Vytvořeno přímo pro kina
- Filmové seriály: Pan Tau 
delší doba, nenavazují
- Pohádkové seriály: Návštěvníci (sklon k sci-fi, fantasy), Křeček v noční košili, Arabela 
8. VÝVOJ SVĚTOVÉ UMĚLÉ POHÁDKY
- = umělá, moderní, autorská pohádka 
- = umělý příběh s pohádkovými rysy určený zpravidla dětem 
- dílo autora, jehož jméno je známo, zachyceno písemně 
- mohou být orientovány na lidovou pohádku 
Anglie:
- Řada pohádkových knih někdy až experimentálního charakteru 
- L. Caroll (Alenka v zemi divů a za zrcadlem = stírá hranice mezi logikou a poetickým nesmyslem) 
= záznam snu a jeho absurdity
- Navazují: A. A. Milne (Medvídek Pú – nonsens, hravost), Arnold Lobel (Kvak a Žbluňk jsou kamarádi) 
- O. Wilde (Šťastný princ a jiné pohádky, Dům granátových jablek – v podstatě nebyly určeny dětem, Slavík a růže – tragickým způsobem vylíčen motiv trýzně): symbolické, dvojvrstevné pohádky, autor sleduje obraz odlidštěného světa a humanistické překonávaní problému, řešení filosofické, estetika 
- Současnost: J. R. R. Tolkien (Hobit – fiktivní země, alegorické postavy zvláštních bytostí – otázky hledání smyslu života) 
Sever:
-  Selma Lagerlofová (Zázračná cesta Nilse Holgerssona s divokými husami po Švédsku): princip umělecký a naučný (zeměpis, národopis) 
Itálie:
- Carlo Collodi (Pnocchio) – navazuje na tradici lidové slovesnosti a loutkového divadla 
Francie:
- Antoine se Saint-Exupéry (Malý princ)- nemá ucelenou epickou fabuli, syžet je druhořadý, v popředí je filozofické zaměření a poetická výpověď o světě, autobiografické prvky 
9. POVĚST A JEJÍ TYPOLOGIE
- = kratší útvar, žánr lidové vypravěčské prózy, na rozdíl od báje je konkrétnější (vázána k určitému místu, osobě) a končí moralitou 
- Věcný informativní styl 
- Zvýrazněna poznávací a výchovná intence 
- Jednoduchý děj s jednoduchou zápletkou 
- Prolíná se realita s určitou mírou fantazie 
- Často (na rozdíl od pohádky) pochází z historicky doložených reálií a faktů 
- Autentická historická fakta 
- Zpráva, záznam, poučení 
- podobné s pohádkou: výskyt kouzelných prvků, zdůraznění morálních principů 
Typologie:
1) Historické
- v české literatuře většina pověstí zaměřena na válečnou tématiku (husitské, švédské války)
a) staré pověsti české: (podkategorie)
výrazný vztah k mýtu – mýtické prvky
pověsti o vzniku národa
“národní pověst“- slouží k sebeuvědomování národa
Teta, Kazi a Libuše: nejsou historicky podložené - * pro národní identitu, poprvé v Kosmově kronice
