LITERATURA PRO MLÁDEŽ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Postavy známé z Krkonošska, založeno na tradici, typizované
Večerníček – opis B. Šimková (Kubátová nesměla vydávat)
Nonsensové pohádky: Alenka v kraji divů a za zrcadlem (L. Caroll)
Jazyková a situační komika, tvorba neologismů, Pohádka o X. , Záhadky, Jeleňovití, Anička skřítek a slaměný Hubert- V. Nezval
Filmové pohádky: Tři oříšky pro Popelku, Anděl Páně
Vytvořeno přímo pro kina
Filmové seriály: Pan Tau
delší doba, nenavazují
Pohádkové seriály: Návštěvníci (sklon k sci-fi, fantasy), Křeček v noční košili, Arabela
8. VÝVOJ SVĚTOVÉ UMĚLÉ POHÁDKY
= umělá, moderní, autorská pohádka
= umělý příběh s pohádkovými rysy určený zpravidla dětem
dílo autora, jehož jméno je známo, zachyceno písemně
mohou být orientovány na lidovou pohádku
Anglie:
Řada pohádkových knih někdy až experimentálního charakteru
L. Caroll (Alenka v zemi divů a za zrcadlem = stírá hranice mezi logikou a poetickým nesmyslem)
= záznam snu a jeho absurdity
Navazují: A. A. Milne (Medvídek Pú – nonsens, hravost), Arnold Lobel (Kvak a Žbluňk jsou kamarádi)
O. Wilde (Šťastný princ a jiné pohádky, Dům granátových jablek – v podstatě nebyly určeny dětem, Slavík a růže – tragickým způsobem vylíčen motiv trýzně): symbolické, dvojvrstevné pohádky, autor sleduje obraz odlidštěného světa a humanistické překonávaní problému, řešení filosofické, estetika
Současnost: J. R. R. Tolkien (Hobit – fiktivní země, alegorické postavy zvláštních bytostí – otázky hledání smyslu života)
Sever:
-
Selma Lagerlofová (Zázračná cesta Nilse Holgerssona s divokými husami po Švédsku): princip umělecký a naučný (zeměpis, národopis)
Itálie:
Carlo Collodi (Pnocchio) – navazuje na tradici lidové slovesnosti a loutkového divadla
Francie:
Antoine se Saint-Exupéry (Malý princ)- nemá ucelenou epickou fabuli, syžet je druhořadý, v popředí je filozofické zaměření a poetická výpověď o světě, autobiografické prvky
9. POVĚST A JEJÍ TYPOLOGIE
= kratší útvar, žánr lidové vypravěčské prózy, na rozdíl od báje je konkrétnější (vázána k určitému místu, osobě) a končí moralitou
Věcný informativní styl
Zvýrazněna poznávací a výchovná intence
Jednoduchý děj s jednoduchou zápletkou
Prolíná se realita s určitou mírou fantazie
Často (na rozdíl od pohádky) pochází z historicky doložených reálií a faktů
Autentická historická fakta
Zpráva, záznam, poučení
podobné s pohádkou: výskyt kouzelných prvků, zdůraznění morálních principů
Typologie:
1) Historické
- v české literatuře většina pověstí zaměřena na válečnou tématiku (husitské, švédské války)
a) staré pověsti české: (podkategorie)
výrazný vztah k mýtu – mýtické prvky
pověsti o vzniku národa
“národní pověst“- slouží k sebeuvědomování národa
Teta, Kazi a Libuše: nejsou historicky podložené - * pro národní identitu, poprvé v Kosmově kronice