LITERATURA PRO MLÁDEŽ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vymýšlení v době ohrožení národa (NO, 90. léta)
X Jirásek: vše podložené, z kronik, nic si nevymyslel
Dalimilova kronika: poprvé se v Dívčí válce objevuje Ctirad a Šárka
Hájkova kronika
2) Místní neboli regionální
a) etiologické: vztahují se ke vzniku či zánik podivuhodný přírodních útvarů anebo starobylých památek (Čertovy kameny…)
b) etymologické: příběhem vysvětlují vznik místního názvu (Strašnice, místo, kde se strašilo)
c) genealogické: týkají se rodů
d) heraldické: erby (měst, knížecích rodů) i rodinných domovních znamení (Erby měst)
e) legendární: x legenda, líčí založení klášterů či vznik zázračných pramenů,
3) Démonologické
- folkloristy považovány za samostatný žánr (i pověrečné povídky)
- Jirásek: Faust
- postavy nadpřirozeného charakteru (vodníci, víly, bludičky, polednice, hejkalové…): souvisí se slovanskou mytologií
Současní doporučení autoři:
- Alena Ježková – Staré pověsti české a moravské
- Zdeněk Adla, Jiří Černý, Jiří Kalousek – Obrázky z českých dějin a pověstí (komiks)
- Oldřich Sirovátka – Brunclík a lev
- Lucie Seifertová- Pohádka o Bruncvíkovi
- Petr Sís – Tři zlaté klíče
- Martina Dríjberová – České pověsti pro malé děti (dyslektici, nečtenáři)
- Renata Fučíková: Obrazy z Nového světa
- Vladimír Hulpoch: mýty
10. DOBRODRUŽNÝ ROMÁN, CHARAKTERISTIKA ŽÁNRU, TYPOLOGIE
Fce: rozvíjí fantazii mladého člověka, má vliv na představivost a fantazii, může vést čtenáře k trvalému zájmu o četbu vůbec, může upevňovat mravní postoje, může být zdrojem informací věčného charakteru
Fiktivní únik z každodenní skutečnosti, kompenzace běžné životní empirie
Do popředí gradující, dramaticky vyhrocený dramatický, poutavý a napínavý děj
Úspěšný, hyperbolizovaný, odvážný ideální hrdina, jde až za hranici lidských možností redukovaný na některé základní povahové rysy, iniciace, polarita dobrý - zlý
Exotické, nezvyklé, neznámé, zajímavé, prostorově nebo časově vzdálené čtenáři (i mimo naši realitu – fantasy) prostředí
Bez hlubší psychologické motivace, chybí zakotvení v složitějším společenském rámci
Šťastný konec, vítězí dobro nad zlem – bipolarita dobra a zla
Typické znaky: moment překvapení, očekávání, nečekané zvraty, inkognito, záměna osob, náhoda
Typologie:
- detektivka, horor: nejoblíbenější podtyp dobrodružné literatury
- robinsonády
- dobrodružná literatura se satirickým prvky
- historická dobrodružná literatura
- dobrodružná literatura s indiánskými prvky
-dobrodružná literatura s prvky mýtu
- dobrodružná literatura se zvířecím hrdinou (Bílý tesák)
- humanistický typ dobrodružná literatura (Mark Twain)
- fantasy (minulost) a science fiction (budoucnost)
Druhy fantasy: hrdinská, historická (inspirace reálným prostředím), meč + magie, komická, městská, alternativní (= spekulativní), paralelní relaita