Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD - Knap

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

POLNÍ KYTICE

Josef Knap

První definitivní vydání: 1935

Moje vydání: Topičova edice v Praze, 1843

Ilustrace: Pavel Šimon

Místo díla v kontextu autorovy tvorby

Sbírky povídek: Píseň na samotě, Zaváté šlépěje, Žloutnou stráně, Trojlístek

Romány: Cizinec (nejznámější, tragický příběh hospodáře), Réva na zdi, Vysoké jarní nebe, Puszta (román z prostředí české kolonizace v jižní části Podkarpatské Rusi)

Odborné práce o divadle, Literárně-historické práce, Básnické sbírky (Neznámému bohu, Zaslechnutý hlas - verše z vězení)

Zasazení díla do dobového českého a světového literárního kontextu

Expresionismus, autoři otevřeně přihlášeni k expresionismu

Ruralismus:

Autoři skupiny vystoupili ve sbornících s příznačnými názvy Básníci selství (1932, uspoř. J. Knap) a Tváří k vesnici (1936, uspoř. J. Čarek); jejich díla vycházela od půli třicátých let v edici Hlasy země, Ale již několik let předtím se formovaly počátky ruralismu kolem časopisu Sever a východ a jeho knižní edice, jež společně založilo několik mladých spisovatelů z Jičínska: Josef Knap, Václav Prokůpek, František Křelina a Jan Knob. Věkem náleželi ke generaci Devětsilu, ale zaměřovali se zcela opačně: ne ke krásám moderní civilizace, ale k venkovu, přírodě a selství, ke „kořenům“, k náboženské víře jako hlubině bezpečnosti. Již název revue naznačuje odvrat od „západní“ a „jižní“ orientace avantgardy a příklon k autorům severským a slovanským.

Autoři, hlásící se k ruralismu, nebyli literárně jednotní.

Ruralisté byli po únoru 1948 většinou vyloučeni z literárního života a spolu s dalšími spisovateli odsouzeni v nezákonných procesech. Josef Knap se z vězení vrátil 1956, František Křelina 1960 a Václav Prokůpek až 1964.

Analýza díla spolu s jeho interpretací

  • Žánr: povídky

  • Er-forma

  • Ruralismus: často vesnice, sepětí člověka s krajinou

  • Lyrismus (ovlivněn Šrámkem): kreslí individuální charaktery a vášně, citlivé nakládání

  • Realistické i impresionistické prvky: důraz na barvy, pocity

  • Styl: popisný, jemný

  • Jazyk: knižní

  • Překvapivé zvraty, témata lásky, citlivé popisy lásky a pocitů, zároveň občas kruté (smrt, krutost nevlastního otce Jarmily), většinou na straně žen, “ty hodné“

Podzim

  • O cikánkách ,kteří se vkradou sedlákovi na pozemek, on je odežene, dělají si z něj legraci. Je na smrt nemocný, cikánka na něj nemůže zapomenout, na konci, když odcházejí, zvoní umíráček.

Oči

  • O vztahu chudé Jarmily a Vojty. Chodili spolu do školy, ona se chtěla stát učitelkou, ale musela pracovat, on se stal inženýrem. Po letech se setkávají, něco k sobě cítí, ale každý jde svou cestou.

  • Důležitý prvek oči: vyjádření citu, nálady (především Jarmily)

Žloutnou stráně

  • O dívce, která sloužila v hotelu u moře a měl ráda jednoho hocha. Jednou přijede bohatší dáma a hoch z ní nemůže spustit oči, poté odjede a vše se vrátí zpět do starých kolejí

  • Důraz na barvy

Témata, do kterých materiál patří