Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD- Máj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MÁJ

  1. AUTOR

Karel Hynek Mácha (1810-1836) se narodil se v Praze na Újezdě. Začínající básník hrál ze studií ochotnicky v Kajetánském divadle, kde se poznal s J. K. Tylem i se svou milenkou Lori Šimkovou. Krátce po tom, co v dubnu 1836 vydal vlastním nákladem své stěžejní dílo, Máj, a dostudoval práva, se stal advokátním koncipientem v Litoměřicích. Tam 6. listopadu zemřel, patrně jako jedna z posledních obětí epidemie cholery na území Čech.

Začal psát německy: verše Okusy Ignaze Máchy vydal roku 1829 P. Eisner.

Ve snaze umělecky tlumočit i ty nejintimnější prožitky jedince zapisoval si do svých deníků a zápisníků vedle poznámek z bohaté četby a kromě vlastních básnických náčrtů také poznatky z cest konaných po Praze a po Čechách, z pěšího putování, ale také sny a záznamy o intimních kontaktech s Lori (jsou zčásti šifrované: poprvé je roku 1886 dešifroval, avšak nepublikoval J. Arbes).

Dochované osobní dopisy (až na výjimky) představují Máchu jinak: jako věcného a střízlivého pozorovatele a komentátora běžného dění.

O pravost některých děl za básníkova života neuveřejněných (Cikáni, Návraty) se vedly a vedou spory. Vedou se spory také o básníkově postavení v české literatuře- autorovo dílo se jakoby vymyká všemu, co bylo v novočeském básnictví. Generacím badatelů se již podařilo prokázat, že Máchova výjimečnost vyvěrala ze schopností génia polemicky vstřebávat inspiraci, která jeho práci obklopovala zblízka, přitom přijímat silné podměty z kultury barokní a zároveň vést dialog se soudobou literaturou evropskou.

Výjimečně silné impulzy Máchova díla, zčásti odmítnuté vrstevníky, zúročil následující literární vývoj. Většina slov a literárních postupů, s nimiž pracoval Mácha, v češtině jeho doby a literární praxi již existovala. Mácha je ovšem uskupoval do nových spojení: několika existujících veršových rozměrů (trocheje, jambu, daktylu) využil k odstiňování kontrastních významových poloh a verše i prózy obdařil hudebností dodnes působivou.

  1. CHARAKTERISTIKA DÍLA

Žánr lyricko-epické básně uvedl do evropského oběhu hlavně anglický básník George Gordon Byron (Lara, Vězeň chillonský); odtud pojmenování byronská povídka (dále básnická povídka nebo poema). Hojně tuto veršovanou „povídku“, bohatou na úvahy a popisy, pěstovali romantikové polští (A. Mickiewicz, Konrád Wallenrod) a ruští (A. S. Puškin, Cikáni; M. J. Lermontov, Démon). V porovnání se jmenovanými, ale i s dalšími básnickými povídkami je Máj lyričtější a reflexivnější. Výjimečný hrdina nemůže nic měnit na vlastním osudu, avšak zato ho se smělou myslí a obrazností komentuje.

Epická složka Máje polemicky navazuje na loupežnické příběhy, rozšířené v zábavné četbě. Viléma, obávaného vůdce loupežníků, poznáváme už jako vězně odsouzeného za otcovraždu. V noci před popravou rozvažuje svou situaci, za jitra je pak vyveden na popraviště, loučí se se životem a lámán kolem umírá. V samomluvách odmítá vězeň vinu, která se mu přičítá (vraždil svého soka, aniž věděl, že jde o otce – ten ho totiž v dětství zatratil a vyhnal z domu). Děsí se smrti, v níž vidí definitivní konec života; k jeho pocitu bezmoci přispívá také plynoucí čas. Před popravou pak Vilém vzpomíná na svou Jarmilu, nejist si její věrností; loučí se se zemí jako s kolébkou člověka i s jeho hrobem.

Témata, do kterých materiál patří