Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LITERATURA PRO MLÁDEŽ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vývoj

Poezie v 15.- 19. století plnila obzvlášť výchovné a didaktické cíle

F. Doucha Zpěvomil, poučná literatura, vnesl do poesie obrázkovou knížku, asi 80 děl

  • Polovina 19. století – K. A. Vinařický: stoupenec ohlasové poezie, psal kvalitní intencionální poezii pro děti, zastánce jazykové čistoty, oprostil texty od germanismů

Kytka, dárek malým čtenářům- 1842, Kytka básniček

Texty Tluče bubeníček, Ivánku náš zlidověly

  • 80. – 90. léta 19. století, autoři se v poezii inspirovali dětskou lidovou slovesností

J. V. Sládek: Zlatý Máj, Skřivánčí písně, Zvony a zvonky, motivy domova

Josef Kožíšek- Polámal se mraveneček

K. V. Rais

  • Počátek 20. století- F. Procházka: napodoboval ve své tvorbě lidové písně

  • 30. léta 20. století – experimentátorství v dílech V. Nezvala a F. Halase: F. Hrubín uplatnil ve svých dílech poetiku lidových říkadel

  • 50. léta – tvorba autorů tzv- hrubínovsko-čárkovské linie, motivy dětství, domova a venkova

František Hrubín- Dvakrát sedm pohádek

Jan Čarek- Čarokruh

J. Noha, F. Branislav, L. Stehlík

  • 50. léta- byla rovněž ve znamení tvorby J. Seiferta

  • Antologie Hrábky drápky odpadky, sestavil Petr Šrámek

  • J. Vrchlický- Začarovaný Tatrmánek (zvláštní ilustrace)

14. MODERNÍ POEZIE PRO DĚTI A MLÁDEŽ

  • Mnohotvárný celek realizovaný množstvím žánrů a forem

  • Malé dítě se setkává nejdříve (říkadla, písně, ukolébavky)

  • Didakticko-výchovný charakter a formální jednoduchost si přes postupně se rozšiřující tematickou rozmanitost zachovalo české i evropské básnictví až do konce 18. století

  • Znaky: pravidelný rým, zvučný verš, zvukomalebnost, obraznost, personifikace, nonsensové prvky, rytmus, popis, dialog, epický prvek (krátký příběh)

  • Motivy: technika, příroda, pohádkové, rodina

  • Kainarovsko – kreiblovská linie

- 60. léta

- Z. Kriebel Píšťalka, moderní postupy

J. Kainar: hravost, hovornost, humor, Nevídám, neslýchám

- propojení tradičních a novátorských postupů v jejich tvorbě

- navazovali na poetiku

V. Nezval Anička skřítek a slaměný Hubert: nonsensové prvky

F. Halas (metafora, nosens, groteska, slovní hříčka): Před usnutím, sbírka moderní poezie

- M. Lukešová, J. Havel, J. Kolář, K Šiktanc

P. Šrut: Petrklíče a petrkliky

- později: 70. léta: J. Vodňanský, E. Frynta

- 80. léta:

J. Žáček Aprílová škola (obrovský úspěch, čtena dobrovolně)

J. Skácel

  • Současná tvorba přináší poezii nonsensového charakteru- např. Petr Nikl Niklův blázníček

  • Radek Malý- Poetický slovníček dětem v příkladech, Listonošův vítr

  • Nebe, peklo, ráj, tyglík české poezie dvacátého století = sbírka

  • Písňové básně: Zdeněk Svěrák + Uhlíř, Petr Zkoumal, Vodňanský, Jaromír Nohavica

  • Michal Černík, Miloš Kratochvíl (Pes nám spadla), sborník V Tramtárii, tam je hej, Josef Hiršál Hiršálův skicák (děti si mohou domalovávat), Jiří Kolář Co by sis přál, Jiří Dědeček Uleželé želé (hraní si se slovy), Marka Míková Žvejkačky, Ondřej Hník Malý pražský chodec, Christian Morgenstein Ferda Páv

Témata, do kterých materiál patří