LITERATURA PRO MLÁDEŽ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj
Poezie v 15.- 19. století plnila obzvlášť výchovné a didaktické cíle
F. Doucha Zpěvomil, poučná literatura, vnesl do poesie obrázkovou knížku, asi 80 děl
Polovina 19. století – K. A. Vinařický: stoupenec ohlasové poezie, psal kvalitní intencionální poezii pro děti, zastánce jazykové čistoty, oprostil texty od germanismů
Kytka, dárek malým čtenářům- 1842, Kytka básniček
Texty Tluče bubeníček, Ivánku náš zlidověly
80. – 90. léta 19. století, autoři se v poezii inspirovali dětskou lidovou slovesností
J. V. Sládek: Zlatý Máj, Skřivánčí písně, Zvony a zvonky, motivy domova
Josef Kožíšek- Polámal se mraveneček
K. V. Rais
Počátek 20. století- F. Procházka: napodoboval ve své tvorbě lidové písně
30. léta 20. století – experimentátorství v dílech V. Nezvala a F. Halase: F. Hrubín uplatnil ve svých dílech poetiku lidových říkadel
50. léta – tvorba autorů tzv- hrubínovsko-čárkovské linie, motivy dětství, domova a venkova
František Hrubín- Dvakrát sedm pohádek
Jan Čarek- Čarokruh
J. Noha, F. Branislav, L. Stehlík
50. léta- byla rovněž ve znamení tvorby J. Seiferta
Antologie Hrábky drápky odpadky, sestavil Petr Šrámek
J. Vrchlický- Začarovaný Tatrmánek (zvláštní ilustrace)
14. MODERNÍ POEZIE PRO DĚTI A MLÁDEŽ
Mnohotvárný celek realizovaný množstvím žánrů a forem
Malé dítě se setkává nejdříve (říkadla, písně, ukolébavky)
Didakticko-výchovný charakter a formální jednoduchost si přes postupně se rozšiřující tematickou rozmanitost zachovalo české i evropské básnictví až do konce 18. století
Znaky: pravidelný rým, zvučný verš, zvukomalebnost, obraznost, personifikace, nonsensové prvky, rytmus, popis, dialog, epický prvek (krátký příběh)
Motivy: technika, příroda, pohádkové, rodina
Kainarovsko – kreiblovská linie
- 60. léta
- Z. Kriebel Píšťalka, moderní postupy
J. Kainar: hravost, hovornost, humor, Nevídám, neslýchám
- propojení tradičních a novátorských postupů v jejich tvorbě
- navazovali na poetiku
V. Nezval Anička skřítek a slaměný Hubert: nonsensové prvky
F. Halas (metafora, nosens, groteska, slovní hříčka): Před usnutím, sbírka moderní poezie
- M. Lukešová, J. Havel, J. Kolář, K Šiktanc
P. Šrut: Petrklíče a petrkliky
- později: 70. léta: J. Vodňanský, E. Frynta
- 80. léta:
J. Žáček Aprílová škola (obrovský úspěch, čtena dobrovolně)
J. Skácel
Současná tvorba přináší poezii nonsensového charakteru- např. Petr Nikl Niklův blázníček
Radek Malý- Poetický slovníček dětem v příkladech, Listonošův vítr
Nebe, peklo, ráj, tyglík české poezie dvacátého století = sbírka
Písňové básně: Zdeněk Svěrák + Uhlíř, Petr Zkoumal, Vodňanský, Jaromír Nohavica
Michal Černík, Miloš Kratochvíl (Pes nám spadla), sborník V Tramtárii, tam je hej, Josef Hiršál Hiršálův skicák (děti si mohou domalovávat), Jiří Kolář Co by sis přál, Jiří Dědeček Uleželé želé (hraní si se slovy), Marka Míková Žvejkačky, Ondřej Hník Malý pražský chodec, Christian Morgenstein Ferda Páv