Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LITERATURA PRO MLÁDEŽ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- dobrodružná literatura s detektivními prvky a případně s prvky hororu

11. UMĚLECKO-NAUČNÁ LITERATURA

  • fce: podněcování zájmu, uspokojení zvídavosti

  • typický znak: snaha seznámit děti s danou problematikou tak, aby neměly pocit, že se něco učí

  • do popředí vystupuje autorský subjekt, jeho zaujetí, vlastní hodnocení

  • zdůraznění funkce estetické: sjednocení kvality emoční, poznávací a výchovné

  • propojení různých rovin, mezipředmětové stavy

  • “bulerizované“ informace

  • beletrizace: subjektivní přístup autora, užití uměleckých prvků a postupů

  • důležitá výtvarná složka, stručnost

P.Sís:

Zeď

Magnesia Litera

Pro svoje děti

Šedá – kontrast rudá – barvy

Pilot a Malý Princ

Životopis S. A. Exupéryho

Návod na rodokmen, …

Přírodověda:

Příhody matky přírody (Radek Malý)

Zákeřné keře – simulace herbáře, forma příběhu, co se nemá jíst

Mizí hmyzíci, Rybí sliby, Jde sem lesem (Daniela Krolepperová)

Tajemné a kouzelné stromy (Martina Drijverová)

Houbeles (Petr Maděra)

Dějepis

Historie Evropy (Daniela Krolepperová) – části, kvalitní pomůcka pro Dějepis

Karel IV, Hus a Chelčický (Renata Fučíková)

Zeměpis:

S Pandou Pa v Londýně (Andrea Hlubučková)

Šaškovy publikace – To je… Londýn, Paříž a Řím (Miroslav Šašek)

Společensko-vědní:

Divadlo nás baví (Anna Novotná)

Prodaná nevěsta (Jiřina Marková- Krystlíková)

Proč obrazy nepotřebují názvy (Ondřej Horák, Jiří Franta) -dějiny umění

Hustej Internet (Ekrtová, Seifertová- ilustrace)

Příběhy dvanácti měsíčků (Renata Fučíková)

Etiketa:

Dědečku, vyprávěj (Špaček)

12. PRÓZA S DÍVČÍ HRDINKOU

  • Toto označení je zpřesněním řady pojmů (dívčí literatura, dívčí próza, dívčí román, dívčí četba…)

  • Próza anticipující svého adresáta – čtenářku (v ruku v ruce se syžetovou modelovostí, volbou literárního hrdiny)

  • Častá je ustálená kompozice, opakování základních znaků, životních schémat a vzorců, v lexiku

  • Oblíbené je navazování příběhů (vznik sérií, seriálů…)

  • Vývoj jako ekvivalent chlapecké prózy

  • Sentiment, tezovost – typ literatury na okraji – synonymum pro brakovou literaturu – nekladla si velké ambice, happy end

  • 18. století: anglický autor Richardson, Charles Dickens, Charlotta Bronteová (Jana Eyrová)

  • Začala vznikat od poloviny 19. století, určena čtenářkám v pubertě

  • Díla intencionálního charakteru: Lucy Maud Motgomeryová (Anna ze Zeleného domu) - děvčátko ze sirotčince, vychováváno podivínskou dvojící

  • M. Majerová: Robinsonka, S. Rudolf: Metráček, I. Březinová: Jmenuji se Alice, L. Lanczová: Prázdniny pro zaláskované

13. TRADIČNÍ POEZIE PRO DĚTI A MLÁDEŽ

  • Mnohotvárný celek realizovaný množstvím žánrů a forem

  • Malé dítě se setkává nejdříve (říkadla, písně, ukolébavky)

  • Didakticko-výchovný charakter a formální jednoduchost si přes postupně se rozšiřující tematickou rozmanitost zachovalo české i evropské básnictví až do konce 18. století

  • Původ – slovesný folklór, inspirace lidovou slovesností (mnozí autoři začali tvořit tehdy, kdy se jim narodili vlastní děti)

  • Znaky: pravidelný rým, zvučný verš, zvukomalebnost, obraznost, personifikace, (sporadicky u tradiční) nonsensové prvky, rytmus, popis, dialog, epický prvek (krátký příběh, František Hrubín- přebásněné pohádky)

  • Motivy: příroda, děti (autorem oslovovány- Hrubín), náměty z lidových pohádek přebásněné, rodina

  • Děti předškolního a počátku mladšího školního věku, poté apoetické období (od 9., 10. let)

  • Puchmajerovy almanášky (podtitul Pro dítky): V. Nejedlý

Témata, do kterých materiál patří