LITERATURA PRO MLÁDEŽ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- dobrodružná literatura s detektivními prvky a případně s prvky hororu
11. UMĚLECKO-NAUČNÁ LITERATURA
fce: podněcování zájmu, uspokojení zvídavosti
typický znak: snaha seznámit děti s danou problematikou tak, aby neměly pocit, že se něco učí
do popředí vystupuje autorský subjekt, jeho zaujetí, vlastní hodnocení
zdůraznění funkce estetické: sjednocení kvality emoční, poznávací a výchovné
propojení různých rovin, mezipředmětové stavy
“bulerizované“ informace
beletrizace: subjektivní přístup autora, užití uměleckých prvků a postupů
důležitá výtvarná složka, stručnost
P.Sís:
Zeď
Magnesia Litera
Pro svoje děti
Šedá – kontrast rudá – barvy
Pilot a Malý Princ
Životopis S. A. Exupéryho
Návod na rodokmen, …
Přírodověda:
Příhody matky přírody (Radek Malý)
Zákeřné keře – simulace herbáře, forma příběhu, co se nemá jíst
Mizí hmyzíci, Rybí sliby, Jde sem lesem (Daniela Krolepperová)
Tajemné a kouzelné stromy (Martina Drijverová)
Houbeles (Petr Maděra)
Dějepis
Historie Evropy (Daniela Krolepperová) – části, kvalitní pomůcka pro Dějepis
Karel IV, Hus a Chelčický (Renata Fučíková)
Zeměpis:
S Pandou Pa v Londýně (Andrea Hlubučková)
Šaškovy publikace – To je… Londýn, Paříž a Řím (Miroslav Šašek)
Společensko-vědní:
Divadlo nás baví (Anna Novotná)
Prodaná nevěsta (Jiřina Marková- Krystlíková)
Proč obrazy nepotřebují názvy (Ondřej Horák, Jiří Franta) -dějiny umění
Hustej Internet (Ekrtová, Seifertová- ilustrace)
Příběhy dvanácti měsíčků (Renata Fučíková)
Etiketa:
Dědečku, vyprávěj (Špaček)
12. PRÓZA S DÍVČÍ HRDINKOU
Toto označení je zpřesněním řady pojmů (dívčí literatura, dívčí próza, dívčí román, dívčí četba…)
Próza anticipující svého adresáta – čtenářku (v ruku v ruce se syžetovou modelovostí, volbou literárního hrdiny)
Častá je ustálená kompozice, opakování základních znaků, životních schémat a vzorců, v lexiku
Oblíbené je navazování příběhů (vznik sérií, seriálů…)
Vývoj jako ekvivalent chlapecké prózy
Sentiment, tezovost – typ literatury na okraji – synonymum pro brakovou literaturu – nekladla si velké ambice, happy end
18. století: anglický autor Richardson, Charles Dickens, Charlotta Bronteová (Jana Eyrová)
Začala vznikat od poloviny 19. století, určena čtenářkám v pubertě
Díla intencionálního charakteru: Lucy Maud Motgomeryová (Anna ze Zeleného domu) - děvčátko ze sirotčince, vychováváno podivínskou dvojící
M. Majerová: Robinsonka, S. Rudolf: Metráček, I. Březinová: Jmenuji se Alice, L. Lanczová: Prázdniny pro zaláskované
13. TRADIČNÍ POEZIE PRO DĚTI A MLÁDEŽ
Mnohotvárný celek realizovaný množstvím žánrů a forem
Malé dítě se setkává nejdříve (říkadla, písně, ukolébavky)
Didakticko-výchovný charakter a formální jednoduchost si přes postupně se rozšiřující tematickou rozmanitost zachovalo české i evropské básnictví až do konce 18. století
Původ – slovesný folklór, inspirace lidovou slovesností (mnozí autoři začali tvořit tehdy, kdy se jim narodili vlastní děti)
Znaky: pravidelný rým, zvučný verš, zvukomalebnost, obraznost, personifikace, (sporadicky u tradiční) nonsensové prvky, rytmus, popis, dialog, epický prvek (krátký příběh, František Hrubín- přebásněné pohádky)
Motivy: příroda, děti (autorem oslovovány- Hrubín), náměty z lidových pohádek přebásněné, rodina
Děti předškolního a počátku mladšího školního věku, poté apoetické období (od 9., 10. let)
Puchmajerovy almanášky (podtitul Pro dítky): V. Nejedlý