Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD- Jiskry na moři

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

JISKRY NA MOŘI

  1. AUTOR

Josef Václav Sládek (1845-1912) se narodil ve Zbirohu. Podchytil literární rozběhy svých vrstevníků v almanachu Ruch (1868); později svou organizační zdatnost projevil, když se roku 1877 chopil Lumíru a učinil z tohoto časopisu dobré pověsti orgán skupiny.

Než se ujal Lumíru, prošel Sládek velkou školou života. Dva roky byl v Americe (živil se u českých novin, jako učitel, prací na farmách a na lodi). Tam začal fotografovat a této zálibě se věnoval i později. Po návratu pracoval Národních listech, ale nakonec na 20 let zakotvil v redakci Lumír. Když se vzdal Lumíru, pravidelnou činnost (i příjem) poskytovalo Sládkovi překládání 33 her W. Shakespeara.

Do svých Básnických spisů (1907) nevřadil nic z vlastní publicistiky. Ranou část z ní vydal později F. Strejček; sem včlenil také Sládkovy dopisy J. Čelakovskému.

Ve svém vrstevnickém okolí se Sládek vyjímal střídmým slovem a zamlkavým veršem. Motivy a náměty, společné pokolení „ruchu“, jako byly bouře, lodi a plavby po mořích, u S. Čecha rozváděné v alegorické skladby (Evropa, Slávie), vztahoval Sládek k situaci subjektu v nepřehledném světě, odkud k člověku zaznívají tajemné hlasy. Na dobové řečnictví navazoval ponejvíce polemicky. Výzvy a oslovení jsou ve Sládkově poezii zkratkovité. Mají rušit distance mezi slovem a činem, mezi oslovujícím a adresátem. Oslovení zdůvěrňuje úvahu v básni rozvíjenou, ať už ji zahajuje, stupňuje, anebo pointuje. Současně tuto reflexi uzpůsobuje k vyjevování nadosobního řádu. Sbližuje moderní reflexivní báseň s příslovím, popěvkem, pořekadlem

Takto předznamenával proud „písní beze slov“, poezie fascinované hudbou, křtěné Verlainem a virtuózně pěstované u nás v devadesátých letech Karlem Hlaváčkem; sám se dotykem se svými pokračovateli prohloubil.

V prvních sbírkách (Básně, 1875, Jiskry na moři, 1879) se představil jako lyrik znalý světa – oceánů a Indiánů – a současně jako muž zkrušený smrtí ženy a dítěte. Knihou Na prahu ráje (1883) navázal užitím znělky a tématem českého osudu na J. Kollára.

Již od Jisker na moři pěstoval také drobnou epiku, baladu a romanci, upoutával svým humorem a zkratkou. Všechny žánry své poezie představil ve sbírce Sluncem a stínem (1887). Tlumočil tu odhodlání přijímat život jako střídání světla a potemnění a tím nacházet vyrovnanost.

Potom se věnoval převážně písni (zčásti znělce). Největšího ohlasu dosáhl Selskými písněmi a Českými znělkami (1890).

V Sládkových básních z předělu století vynikla meditativní lyrika. V ní se mluvčí vyrovnával s odchody matky a otce i s vlastní chorobou, ve které opakovaně prožíval předzvěsti smrti. Elegická nota, typická pro Sládka raného, převládla v pozdních sbírkách: V zimním slunci, 1897, Za soumraku, 1907.

Témata, do kterých materiál patří