Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

20.9

Pojem světová literatura – diskutabilní (anglická, německá…)

- Goethe

= zlatý fond (diskutabilní co to je)

27.9

ZÁPADNÍ KULTURA- STARÉ ŘECKO

- Řeky spojovalo vědění kulturní, kolektivní

- individualismus

- postupná emancipace, sebevědomění jedince

- logos = slovo, rozum!, rozumové řešení záležitostí

- střet racionálního uvažování a mimorozumového

= TRAGÉDIE

  • zvrácení osudu

  • Do jaké míry? Lze ovlivnit?

  • Oidipus- člověk může spoustu věcí ovlivnit rozumem

- 14.-12. stol.př.n.l doba ATHÉNSKÁ (HEROICKÁ)

  • Nejstarší mýty (ústně)

- 8.-6. stol. př.n.l doba ARCHAICKÁ

  • Rozkvět hospodářství, vznik polis, řecké státy, otrokářství

  • Sparta x Athény (demokracie) do 5.století

- rozkvět filosofie a literatury

  • Attické tragédie- vzor demokratického státu

  • ATHÉNY

  • Oddělení náboženství od racionality

  • Myšlenka kosmického řádu, přírodní zákony

  • Geometrický rámec myšlení (hierarchie, uspořádání společnosti, urbanizace)

  • Vytvoření agory (náměstí, veřejný prostor)

- mentalita: chrám svobodně přístupný

- argumentace a komunikace!

- institucionální řešení (vykomunikování problémů, schalování zákonů)

- vedle chrámů byly obydlené části

- ohraničené město- ochrana všech

- vliv na mentalitu občanů

- politický racionalismus (vznik politických institucí, mystéria, zasvěcení, iniciace- mýtus nebyl opozicí k raciu)

  • Vývoj mýtu- kolektivní vědomí- k literární podobě

  • Důležitost uchování archetypů, kolektivní vědomí k rozvoji stabilní kultury

- 5. stol. př.n.l CIVILIZAČNÍ TRANSFORMACE ve světě

  • Konfucionalimus, řecká filosofie

  • Polis- nové právo, kázeň, uměřenost

- institucionální řešení vážných problémů

= AISCHILOS

- LITERATURA

  • Chór- fce vypravěče, komentář

  • Použití masek

  • Antické tragédie- o myšlenkách!

  • Individualita

  • Tvorba prvotních energií

  • Divadlo- rituál- pokaždé jiné

- DIVADLO = slovo, jehož vyřčení má exist. hodnotu (Potočka)

  • Antické dlouhé repliky, v určitých místech zkracováno

  • Drama myšlenek

  • Náměty z řečkoperských mýtu a peloponéských válek

  • Vyjádření homérského poznání – jedinec, který se staví do mravního hlediska

  • Vliv mravních rovin hrdiny- přenesení zodpovědna jejich osobu, zodpovídání za vlastní činy= MRAVNÍ OTÁZKY

- člověk se musí rozhodnout sám

  • Ztrácí jistotu, utrpení, podstata života, životní strachy

- tragičnost spočívá v poznání smyslů života, ke kterým se musí člověk protrpět

- jedinec reprezentuje obec, klan, nese odpovědnost

„poznej sama sebe“

- ,,očistné utrpení pro duše moje“ (Potočka)- tragédie je drama duše

4.10

- žánr tragédie ukazuje na velkou změnu mentality lidí

- mystéria (kolektivní, věříme v Bohy) vs. racionální přístup- toto řeší antická tragédie- změna osobní zodpovědnosti člověka- nejen bohové, ale i člověk, správné pochopení poměru božského ku lidskému

Témata, do kterých materiál patří