SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
20.9
Pojem světová literatura – diskutabilní (anglická, německá…)
- Goethe
= zlatý fond (diskutabilní co to je)
27.9
ZÁPADNÍ KULTURA- STARÉ ŘECKO
- Řeky spojovalo vědění kulturní, kolektivní
- individualismus
- postupná emancipace, sebevědomění jedince
- logos = slovo, rozum!, rozumové řešení záležitostí
- střet racionálního uvažování a mimorozumového
= TRAGÉDIE
zvrácení osudu
Do jaké míry? Lze ovlivnit?
Oidipus- člověk může spoustu věcí ovlivnit rozumem
- 14.-12. stol.př.n.l doba ATHÉNSKÁ (HEROICKÁ)
Nejstarší mýty (ústně)
- 8.-6. stol. př.n.l doba ARCHAICKÁ
Rozkvět hospodářství, vznik polis, řecké státy, otrokářství
Sparta x Athény (demokracie) do 5.století
- rozkvět filosofie a literatury
Attické tragédie- vzor demokratického státu
ATHÉNY
Oddělení náboženství od racionality
Myšlenka kosmického řádu, přírodní zákony
Geometrický rámec myšlení (hierarchie, uspořádání společnosti, urbanizace)
Vytvoření agory (náměstí, veřejný prostor)
- mentalita: chrám svobodně přístupný
- argumentace a komunikace!
- institucionální řešení (vykomunikování problémů, schalování zákonů)
- vedle chrámů byly obydlené části
- ohraničené město- ochrana všech
- vliv na mentalitu občanů
- politický racionalismus (vznik politických institucí, mystéria, zasvěcení, iniciace- mýtus nebyl opozicí k raciu)
Vývoj mýtu- kolektivní vědomí- k literární podobě
Důležitost uchování archetypů, kolektivní vědomí k rozvoji stabilní kultury
- 5. stol. př.n.l CIVILIZAČNÍ TRANSFORMACE ve světě
Konfucionalimus, řecká filosofie
Polis- nové právo, kázeň, uměřenost
- institucionální řešení vážných problémů
= AISCHILOS
- LITERATURA
Chór- fce vypravěče, komentář
Použití masek
Antické tragédie- o myšlenkách!
Individualita
Tvorba prvotních energií
Divadlo- rituál- pokaždé jiné
- DIVADLO = slovo, jehož vyřčení má exist. hodnotu (Potočka)
Antické dlouhé repliky, v určitých místech zkracováno
Drama myšlenek
Náměty z řečkoperských mýtu a peloponéských válek
Vyjádření homérského poznání – jedinec, který se staví do mravního hlediska
Vliv mravních rovin hrdiny- přenesení zodpovědna jejich osobu, zodpovídání za vlastní činy= MRAVNÍ OTÁZKY
- člověk se musí rozhodnout sám
Ztrácí jistotu, utrpení, podstata života, životní strachy
- tragičnost spočívá v poznání smyslů života, ke kterým se musí člověk protrpět
- jedinec reprezentuje obec, klan, nese odpovědnost
„poznej sama sebe“
- ,,očistné utrpení pro duše moje“ (Potočka)- tragédie je drama duše
4.10
- žánr tragédie ukazuje na velkou změnu mentality lidí
- mystéria (kolektivní, věříme v Bohy) vs. racionální přístup- toto řeší antická tragédie- změna osobní zodpovědnosti člověka- nejen bohové, ale i člověk, správné pochopení poměru božského ku lidskému