Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- bohatší struktura osobnosti člověka

Plutarchovy životopisy, Suetoniovy životopisy 12 císařů, Augustinovo vyznání

1.11.

Shrnutí:

  • Antika= dobrý příklad toho, jak mýtické myšlení mění v kulturní myšlení

  • V antickém Řecku vzniklo všechno, co je produktivní pro nás do teď (lyrika, epika, některé žánry)

  • tragédie – je vidět zajímavý způsob myšlení, archetypální

  • Řekové vytvořili základní typy vyprávění

  • základ – časoprostor- 3 typy: dobrodružný příběh (čas natáhnut), mravoličný příběh (iniciace), (auto)biografický příběh

STŘEDOVĚKÁ LITERATURA

  • vznikají rytířské a hrdinské eposy

  • světská postava (rytíř) x duchovní postava (= hagiografická)

  • = kurtoazní literatura

  • Existoval ideál (rytíř chrání svou dámu, potřebné, chudé), pravidla, péče o ostatní lidi

  • Karolínské epopeje = příběhy o Karlu Velikému, hrdinské eposy

  • Artušovské legendy = cyklus, rytířské a grálovské příběhy

    • grál= každá kultura, země popisuje jinak, mešní kalich s Kristovu krví, pohár, nádoba

    • nemá jednotnou podobu, existuje mnoho variant, které si vyberou určitou část

    • Eleonora Akvitánská: zakládala na svých dvorech rytířskou kulturu, zvala trubadúry (= potulní umělci)

    • jedno téma (obdivování dámy), obohacování formy: * obrovské množství žánrů (sonet, …)

    • 150 rytířů, kulatý stůl, strážci grálového hradu (= chránili křesťanské tajemství, nikdo neví, kde je vydali se ho hledat), zakázaná židle – mohl jen vyvolený (někdy Percival, nevěděl to ze začátku, poté se stal vědomý strážce grálova hradu)

    • Artuš: se nemohl stát strážcem hradu, otec se domluvil s pohanským přírodním kouzelníkem Merlinem, měl podobu jiného krále

    • pohanské postavy: kouzelník Merlin, čarodějnice Morgana, jezerní královna Vivian

    • ! znát dobře, i význam!

    • celý příběh: pohanství se mění na křesťanství

    • cyklus příběhů: Lancelot, Excalibur, Percival, Tristan a Isolda (Francie, dochovala se i u nás ve formě kramářských písní)

    • předpokládá se, že tato keltská kultura byla i u nás, nemáme písemné doklady

    • příběh, který prošel řadou proměn: původně křesťanský mýtus se stal pohanským mýtem (Merlin se stal součástí přírody)

Chrétien de Troyes: Perceval, příběh grálu

Wolfram von Eschenbach: Persival

Robert de ???: Hledání grálu

RENESANCE

  • Otevřené koncepce osobnosti (x uzavřená koncepce osobnosti – středověk): individualismus (Klerik se mění v humanistu), přeměna intelektuálu (T. More- * utopie, G. Galilei – přírodovědný typ)

  • Oddělení přírodního bádání a humanistického

  • Francois Rabelais = génius, studoval lékařství, práva, Gargantua vyzdvihován, obrovský vliv

- jarmareční veselí, tradice, pověsti

- porušuje dobové kánony, zapojuje lidovou tvorbu

= neoficiální, slavnosti pouličního a karnevalového typu, smíchové obřady a kulty

- postavy bláznů, obrů, trpaslíků, zrůd a potulných pěvců, západní Evropa x (naše herderovské pojetí – pohádky, přísloví, romantické pojetí)

Témata, do kterých materiál patří