ČD - Dobytí severního polu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU
BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE
Autor: Ladislav Smolijak a Zdeněk Svěrák. Ladislav Smolijak se narodil roku 1931 a zemřel 6.6.2010. Byl to režisér, scénárista, herec a spoluautor parodických her Divadla Járy Cimrmana. Vystudoval Vysokou školu pedagogickou v Praze, působil jako učitel, později jako redaktor v Mladé frontě. Ladislav Smolijak některé hry z Divadla Járy Cimrmana i zrežíroval do filmové podoby, jako například Jára Cimrman ležící,spící, Rozpuštěný a vypuštěný a Nejistá sezóna. Zdeněk Svěrák se narodil roku 1936 v Praze. Je to scénárista, dramatik, herec a spoluautor her divadla Járy Cimrmana. Po krátkém období učitelské praxe působil jako redaktor československého rozhlasu a od roku 1969 je ve svobodném povoláním, s výjimkou let 1977-1991, kdy pracoval jako scénárista filmového studia. Kromě her Divadla Járy Cimrmana, byl spoluautorem rozhlasových pořadů z fiktivní nealkoholické vinárny a je autorem scénářů k filmům jako Obecná škola, Vesničko má středisková nebo Kolja, což je zatím jediný český film, který obdržel ocenění Oscar. V roce 1967 se oba dva podíleli na založení Divadla Járy Cimrmana, kde působili jako autoři a herci. Dramatické texty, psané převážně společně, přibližují s komickou nadsázkou a specifickým humorem působení fiktivní postavy Járy Cimrmana. Divadlo Járy Cimrmana uvedlo například hry: Akt, Vyšetřování ztráty třídní knihy, Hospoda Na Mýtince, Němý Bobeš, Afrika.
1. Vydání, rok vzniku díla: 198
Rok, místo a nakladatelství tohoto vydání: 1993, Praha, nakladatelství Paseka
Postavy: samotná hra- náčelník Karel Němec, pomocný učitel Václav Poustka, lékárník Vojtěch Šofr, Varel Frištenský, americký Čech
Seminář- Zdeněk Svěrák, Jan Hraběta, Petr Brukner, Bořivoj Penc, technici Měcháček a Kotek
CHARAKTERISTIKA DÍLA
Tato divadelní hra komediálního rázu je rozdělena na dvě velké části. V první se koná tzv. seminář, kde vystupují reálné postavy a kde především rozbírají díla a práci fiktivní postavy Járy Cimrmana, tzv. divadlo na divadle. Na tomto semináři se nejdříve přednáší nově objevená báseň od Járy Cimrmana, poté se zkouší nový technik, vypráví se o objevení arktického sněžného člověka a jeho vlastnostech a rysech, řeší se Cimrmanovy hry jako Přetržené dítě nebo záhadná hra a živé obrazy Járy Cimrmana. Druhá část je o samotné hře Dobytí severního pólu, která vypráví o skupině kamarádů, kteří se rozhodnou se jako první vydat na severní pól. V této komedii jsou seminář, každé téma semináře i samotná hra odděleni. Hlavní tématem celé hry je tvorba génia Járy Cimrmana. Motivy jsou zde vlastenecké, jelikož je velký důraz kladen na jazyk, sociální a společenské, jelikož se zde řeší přátelské vztahy a jejich úskalí. Hra má satirický nádech, který slouží spíše k pobavení, než k provokování. V rámci celého díla je zde více dějových liniích a je zde uplatněna kompozice rámcová, protože se především v první seminární části prolínají různá nesouvisející dialogy, referáty a obrazy. V samotné hře Dobytí severního pólu je kompozice chronologická, protože děj probíhá lineárně. Hra je proložena básněmi, například na začátku Školní brašnička a písněmi, například Píseň proti trudomyslnosti. Seminář se odehrává reálně přímo v divadle, hra se odehrává na severním pólu.
LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT