SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Psal historické přírody, prosazení myšlenky soužití Němců a Čechů
Marie von Ebner-Eschenbachová, rozená hraběnka Dubská: píše německy, ale českou tématiky
Bertha von Suttnerová, rozená hraběnka Týnská: první nositelka NC míru, spis Odhoďte zbraně
Pražská literatura:
Egon Erwin Kish: reportér Prahy, investigativní novinář, Pražský pitaval (=soubor kriminálních příběhů), Pražské děti, Z pražských ulic a nocí
Lenka Reinerová: spolupracovnice Kishe, psala německy, poslední pražská německá autorka
Podle generací se setkávali na různých místech:
Kischova generace: kavárna u Staroměstského náměstí
expresionisté: kavárna Argo
spolek Concordia- Gustav Meyrink, P. Leppin (Pražský strašidelný román), Kamil Hoffman, R.M.Rilke
pražský kruh: Kafka, nejznámější, F. Kafka, M. Brod, Oskar Baum (slepý, psal ze slepeckého prostředí), Felix Wetsh, Leo Perutz (Noc pod kamenným mostem)
poslední generace se narodila kolem 1920, Herman Gram
konec: uzavření pražské německé university, vyhnání profesorů, 1946
Elias Canetti: eseje Svědomí slov, román Zaslepení, NC za beletrizované paměti Zachráněný jazyk, Pochodeň v uchu a Příběh života)
POSTMODERNA
Vymezení se vůči moderně
Přechodné období, někdo to bere jako pokračování moderny: záleží
K nám až po roce 1989
Moderna x Postmoderna
urbálnost (kubismus) ekologie, příroda
technologie nebezpečí genetického inženýrství
dehumanizace společnosti antielitářství
odcizenost, osamocenost integrita (prostřednictvím zenu, drogu)
erotičnost nová sexualita
vážný význam ironie, reflexe
experiment zjednodušování
rozklad hodnot mění pojetí originality: nic nového, kombinuje vyzkoušené
Lze vymezit:
sémanticky (ztráta středu, pevného bodu nevíra v budoucnosti
formálně: rozsáhlý román spojen s filosofickým esejem nebo autorským životopisem
množství redundantních informací, hra s citacemi, mísení žánrů a stylů, intertext
nemá to vážný význam (x Válka s mloky)
dvojí čtení (může číst kdokoliv, určeno pro vzdělané: Jméno růže- někdo jako detektivka, někdo hledá citáty), román jako tvůrčí akt (Svět podle Garpa: autor popisuje, jak píše)
autoři to sami komentují (Jméno růže, poznámky ke Jménu růže, Růže a její dvojník: Machiavelli)
hry s textem
Umberto Eco: estetik, Otevřené dílo (dílo otevřené více interpretacím), Foucaultovo kyvadlo, Tajemný pramen královny Loany
Italo Calvino: Neviditelná města
Chazarský slovník: barevné tečky odlišují rod adresáta (ženy, muži) – barvy podle náboženství (Pavič)
John Fowles (Francouzova milenka): mísí se minulost se současností – tři verze konce
R.M.Pirsig: Zen a umění údržby motocyklu- navazuje na Cestu od J. Kerouaca, propojení techniky s filosofickým
Postmoderna občas přesahuje od reálu (Zen a umění: román přerost do reálného světa, autorova dcera mu připomínala dceru)