SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
22.11.
Thomas Mann – Doktor Faustus
- Faust mívá nárok na vykoupení, odkazuje se k Nietzschemu a Schopenauerovi
- vypovídá o osudu Německa v 1. pol 20.st
- základní příběh je vypravován gymnazijním profesorem, který se přátelí s hudebním skladatelem, ten chce složit operu, pak je nakažen syfilisem, ještě ale před smrtí operu napíše smrt bere jako daň za složení díla
- odkaz na Luthera
- návaznost na Dantovo Peklo, Goethe se inspiroval Shakespearem
- dílo rozebírá v knize Jak jsem psal Dr.Fausta
- Mann velmi nadaný, zabýval se iracionalitou v německé literatuře, začínal jako velmi mladý
- celý román komponován hudebně (jako opera)
Václav Havel – Pokoušení
- hlavní hrdina je pokleslý intelektuál socialistické doby
(socialismus – ukazuje manipulativní vlivy)
- nejde o duši, ale o personu (aby nepřišel o práci)
ANGLICKÝ GOTICKÝ HRŮZOSTRAŠNÝ ROMÁN
- 2. pol 19.st
- motto: „Hezky se bát“
- vzniká v Anglii, velmi populární žánr
- zajímavé motivy, v románech naivnost, historičnost, napětí, strašidelnost
- prostředí: hrady, zámky, kláštery, vězení, skrýše, tajné společnosti
1. představitel: Horace Walpole – vždělaný a bohatý člověk, měl zájem o středověk
- 1764: Otrantský zámek
- klasické motivy AGHR
- obrazy stárnoucích předků (to, co se děje v lidské duši se promítá do obrazů), meče, ztracený syn, zjevení ducha, typy náhrobků, sochy a obrazy s krví
- navázala Klára Reebová – Starý anglický baron
- Anna Radcliffová – Záhady Udolfa (hrad)
- William Beckford – velmi významný autor AGHR
- dílo Vathek
29.11.
Matthew Lewis– Mnich (1795)
Podobné Ďáblovu elixíru (skoro to vytváří paralely): také mladík, podlehne ďáblu, dívka za obrazu (svatá Matylda)
Dvě dějové linie: mnich Ambrosius ovlivněn ďáblem znásilňuje + milostná linie s dívkou Matyldou
Prostředí krypt, tajné vězení, chodby…
Motiv velkého mogula, Agasfér, věčný Žid = tajemný cizinec, majestátný zjev
Ďábel ho stejně na konci zabil
Podobný typ příběhu jako Faustus, příběh se přesune do nitra – zvláštní fenomén – odrazí se do stavu společnosti (nějaké pohyby spol., jako teď 50 odstínů)
Charles Robert Maturin – Poutník Melmoth (1820)
-
Hrdinou John, chudý student, sirotek, zdědí po strýci zámek
-
Vidí obraz – objeví rukopis – dědičná zátěž přejde na Johna – musí prožívat život předka dokončit to
-
Zvláštní motivy: komory se zazděnými okny, kabinety potažené černou látkou, vše abnormální a deformované, albín (= člověk uvězněn do masky, zbělá)
- obrovský vliv na generaci jako Poe, Baudelaira, Balzaca
- nový motiv snaha uměle stvořit člověka: Mary Shelley – Frankenstein (1818):
snaha překročit lidské hranice (začíná průmyslová revoluce)
Rukopis nalezen v Zarakoze: Jan Potocký, Golem
- motiv rusalky (ondíny): Friedricha de la Motte Fouqué: Rusalka (1811), Mužíček Šibeníček