Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Honoré de Balzac

  • Od Zlatého osla po román ztracených iluzí- stejný hrdina- jeden typ- postupně přicházejí o iluze, že občas před něčím musí zavřít oči- hrdina se se vším smíří (x romantický hrdina- umírá)

  • Typ hrdiny, co se smíří je v literatuře v každé době

  • Palimprest, Páral

  • Od romantismu žijeme v paradigmatu, v myšlenkovém světě, který byl vytvořen za romantismu a realismu

  • Přelom 19. /20. století: nastupuje moderna, proměňuje se umění a způsob života, dochází k institucionalizaci (souvisí s moderním státem): vězení, blázince, úřady, školy..

7. 2. 17

FJODOR MICHALJOVIČ DOSTOJEVSKIJ

  • Na přelomu dvou etap (i Rabelais): tito autoři jsou obtížní, ale zajímaví

  • Žije v době realismu, ale rozrušuje ho (- moderna)

  • Ruský literární vědec Michal M. Bachtin

  • Mísení žánrů (Běsi: psychologické i politické)

  • Ruší vševědoucího vypravěče

  • V 80. letech byly romány čteny rusky, obliba

  • Šlechtic, inženýrské učiliště

  • Psychická nemoc, kataleptické stavy (strnulost končetin), krajní život, komplikovaná rodina (zlý otec, smrt matky, vražda otce)

  • Spolek Petraševců: mladí šlechticové, protistátní, byli odsouzení k smrti, omilostněni, vyhnanství na Sibiř- vězení, neměli kam utéct (Zápisky z mrtvého domu)

v čele Michal V. Petrašejevskij

  • Všechny významné texty po návratu z vězení (Idiot, Zločin a trest, Bratři Karamazovi)

  • Vycházely převyprávěná díla, ne překlady (nerozuměli) x u nás: překlady byly hned

  • Běsi (1871)

    • Kronika

    • Gubernie = vyšší uzemní jednotka Ruska bez autonomie

    • Antihilistický román (nihilismus = filosofické stanovisko popírající a odmítající normy, principy a zákony

    • Překládání jako Posedlí, Démoni

    • Každá postava má svou běs (Stavgrovin: pýcha, Verchovenskij: politická manipulace)

    • Na základě skutečných událostí: Ničajevův příběh, pětka intelektuálů, jeden chtěl vystoupit a zbytek ho zabil

    • Snaha zasadit dramatický příběh do známého prostředí (- dlouhý úvod)

    • Psychologicky prokreslené

MODERNA

  • Anglosaské prostředí: „Moderna“, francouzské prostředí: „Avantgarda“

  • Nevyjadřuje národní, náboženské ani historické pravdy, ruší kontinuitu dějin

  • Rozchod s doposud používanými estetickými uměleckými směry

  • Picaso, Klee, Matys

  • Podvědomí, úzkost, absurdita: nově se tématizují

  • Zdroj i africké umění

  • Všechno se rodí z materiálních příčin (i Jung v Duši moderního člověka)

  • Nastupují se epoše nesmyslnosti, epoše ztráty cíle

  • Labyrint (člověk v něm bloudí, hůře se orientuje): Nitzche, Kafka

  • Technika- cesta k vědění (informace), odkláníme s od bytí

  • Dochází k banalizaci vědomí (díky technice)

  • Rozpor mezi legitimitou (to, co je správné) a legalitou (zákon)

  • Lidská činnost se stává technickým problémem a dá se byrokraticky vyřešit

  • Krize evropského rozumu: krize přirozeného světa (krize rodiny, morálky, školy, církve) a nedůvěra v osobní zkušenost

  • Osobní se stává nedůležité, musíme být zaškatulkovatelní

  • Domovské právo (instituce: sirotčince, porodnice, blázince, věznice)

  • Vytrácí se Bůh, důraz na materiálno: chybí nám duchovno

  • Potřeba číst konkrétní příběhy (vzpomínky…), ne všeobecné společenské romány

  • Ztráta integrace osobnosti, ztráta celku (realita je rozsekávána na menší částice, které jsou více zkoumány), destrukce v umění (románová forma)

  • Hrdinové: Baudelaire- anděl, Apollinaire- tulák

  • Příroda nahrazována abstraktním místem

  • Z techniky jde strach, na druhou stranu obdiv (Óda na vlak milionářů)

  • Futuristé zachytili pohyb (fotografie)

  • Změna estetična, do vědy i literatury se dostává struktura (kubisté malují systém vztahů)

  • Film: montáž (sestřih filmu), která umožňuje simultánnost (více dějů najednou), ruský režisér Ejzenštejn (Křižník Potěmkin) = zrušení lineárního příběhu – i v literatuře

  • Všechny informace mají stejnou hodnotu – tvorba plastického obrazu

  • Propojení času a prostoru v textu

  • Čas se nekryje s reálným časem (subjektivní prožívání): M. Proust: Večeře u Guermantů – reálně trvá 2 hodiny, tady na 200 stran, louskáme dlouho) = zpomalená technika

  • Proud vědomí souvisí se změnou temporality (vnitřním monologem)

  • Misí nimesis (nápodoba), realismus, neukončený (nefinalita) text (nastupuje ambivalentnost textu = víceznačnost)

  • Autoři nebyli schopní dotáhnout do konce dílo, dílo nabývá význam fragmentu, kontinuita je roztřeštěná

  • Zrušeno statické hledisko, autor již není vševědoucí

  • Příběh se vypráví sám pomocí subjektivních a náhodných dojmů jednotlivých postav

  • Zmizelo zaclonění mezi divákem a dílem

  • Bezprostřednost, autenticita, přímý účinek, emocionalita

  • Směry:

    • Symbolismus, dekadence = základní projevy Moderny

    • Expresionismus

    • Novoromantismus: reaguje na realismus tím, že vkládá romantické prvky, které ale fungují jinak, než v romantismu (Meyrink, Karásek ze Lvovic)

    • Secese: nemá obdoby v jiných zemích (třeba Anglie ne)

Témata, do kterých materiál patří