SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Honoré de Balzac
Od Zlatého osla po román ztracených iluzí- stejný hrdina- jeden typ- postupně přicházejí o iluze, že občas před něčím musí zavřít oči- hrdina se se vším smíří (x romantický hrdina- umírá)
Typ hrdiny, co se smíří je v literatuře v každé době
Palimprest, Páral
Od romantismu žijeme v paradigmatu, v myšlenkovém světě, který byl vytvořen za romantismu a realismu
Přelom 19. /20. století: nastupuje moderna, proměňuje se umění a způsob života, dochází k institucionalizaci (souvisí s moderním státem): vězení, blázince, úřady, školy..
7. 2. 17
FJODOR MICHALJOVIČ DOSTOJEVSKIJ
Na přelomu dvou etap (i Rabelais): tito autoři jsou obtížní, ale zajímaví
Žije v době realismu, ale rozrušuje ho (- moderna)
Ruský literární vědec Michal M. Bachtin
Mísení žánrů (Běsi: psychologické i politické)
Ruší vševědoucího vypravěče
V 80. letech byly romány čteny rusky, obliba
Šlechtic, inženýrské učiliště
Psychická nemoc, kataleptické stavy (strnulost končetin), krajní život, komplikovaná rodina (zlý otec, smrt matky, vražda otce)
Spolek Petraševců: mladí šlechticové, protistátní, byli odsouzení k smrti, omilostněni, vyhnanství na Sibiř- vězení, neměli kam utéct (Zápisky z mrtvého domu)
v čele Michal V. Petrašejevskij
Všechny významné texty po návratu z vězení (Idiot, Zločin a trest, Bratři Karamazovi)
Vycházely převyprávěná díla, ne překlady (nerozuměli) x u nás: překlady byly hned
Běsi (1871)
Kronika
Gubernie = vyšší uzemní jednotka Ruska bez autonomie
Antihilistický román (nihilismus = filosofické stanovisko popírající a odmítající normy, principy a zákony
Překládání jako Posedlí, Démoni
Každá postava má svou běs (Stavgrovin: pýcha, Verchovenskij: politická manipulace)
Na základě skutečných událostí: Ničajevův příběh, pětka intelektuálů, jeden chtěl vystoupit a zbytek ho zabil
Snaha zasadit dramatický příběh do známého prostředí (- dlouhý úvod)
Psychologicky prokreslené
MODERNA
Anglosaské prostředí: „Moderna“, francouzské prostředí: „Avantgarda“
Nevyjadřuje národní, náboženské ani historické pravdy, ruší kontinuitu dějin
Rozchod s doposud používanými estetickými uměleckými směry
Picaso, Klee, Matys
Podvědomí, úzkost, absurdita: nově se tématizují
Zdroj i africké umění
Všechno se rodí z materiálních příčin (i Jung v Duši moderního člověka)
Nastupují se epoše nesmyslnosti, epoše ztráty cíle
Labyrint (člověk v něm bloudí, hůře se orientuje): Nitzche, Kafka
Technika- cesta k vědění (informace), odkláníme s od bytí
Dochází k banalizaci vědomí (díky technice)
Rozpor mezi legitimitou (to, co je správné) a legalitou (zákon)
Lidská činnost se stává technickým problémem a dá se byrokraticky vyřešit
Krize evropského rozumu: krize přirozeného světa (krize rodiny, morálky, školy, církve) a nedůvěra v osobní zkušenost
Osobní se stává nedůležité, musíme být zaškatulkovatelní
Domovské právo (instituce: sirotčince, porodnice, blázince, věznice)
Vytrácí se Bůh, důraz na materiálno: chybí nám duchovno
Potřeba číst konkrétní příběhy (vzpomínky…), ne všeobecné společenské romány
Ztráta integrace osobnosti, ztráta celku (realita je rozsekávána na menší částice, které jsou více zkoumány), destrukce v umění (románová forma)
Hrdinové: Baudelaire- anděl, Apollinaire- tulák
Příroda nahrazována abstraktním místem
Z techniky jde strach, na druhou stranu obdiv (Óda na vlak milionářů)
Futuristé zachytili pohyb (fotografie)
Změna estetična, do vědy i literatury se dostává struktura (kubisté malují systém vztahů)
Film: montáž (sestřih filmu), která umožňuje simultánnost (více dějů najednou), ruský režisér Ejzenštejn (Křižník Potěmkin) = zrušení lineárního příběhu – i v literatuře
Všechny informace mají stejnou hodnotu – tvorba plastického obrazu
Propojení času a prostoru v textu
Čas se nekryje s reálným časem (subjektivní prožívání): M. Proust: Večeře u Guermantů – reálně trvá 2 hodiny, tady na 200 stran, louskáme dlouho) = zpomalená technika
Proud vědomí souvisí se změnou temporality (vnitřním monologem)
Misí nimesis (nápodoba), realismus, neukončený (nefinalita) text (nastupuje ambivalentnost textu = víceznačnost)
Autoři nebyli schopní dotáhnout do konce dílo, dílo nabývá význam fragmentu, kontinuita je roztřeštěná
Zrušeno statické hledisko, autor již není vševědoucí
Příběh se vypráví sám pomocí subjektivních a náhodných dojmů jednotlivých postav
Zmizelo zaclonění mezi divákem a dílem
Bezprostřednost, autenticita, přímý účinek, emocionalita
Směry:
Symbolismus, dekadence = základní projevy Moderny
Expresionismus
Novoromantismus: reaguje na realismus tím, že vkládá romantické prvky, které ale fungují jinak, než v romantismu (Meyrink, Karásek ze Lvovic)
Secese: nemá obdoby v jiných zemích (třeba Anglie ne)