SVĚTOVÁ LITERATURA - PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nové materiály, ornamenty, sklo a keramika
HK: děkanát Pdf = první secesní budova
zájem o řemeslné výrobky, užité umění
stříbrná a bílá, spirála
motivy a tvary z přírody: lilie, leknín, orchidej, rákosí, páv, labuť, ještěrka, sova, medúza, netopýr, krab (i v literatuře)
rusalky, sfingy, meluzíny, chiméry
Moderna nepřináší jeden srocený směr
SYMBOLISMUS A DEKADENCE
Společné rysy: základem poetiky je symbol
Dekadence klade větší názor na světonázorový aspekt, vyprázdnění světových názorů a hodnot
x
Symbolisté postihují především vyprázdněnost jazyka obnovení síly jazyka, vytváří novou obraznost založené na mnohoznačnosti (*volný verš)
Symbolismus
Převážně básníci
80. léta: nespokojenost básnických generací, snaha formulovat životní pocity: nonkonformismus
Odmítají tradiční hodnoty
Smyslnost (barvy, tóny, vůně si odpovídají), cizí slova
Sonet: 4 sloky, 2 tříverší, 2 čtyřverší
Baudelaire: předchůdce symbolistů (umírá 1867, symbolisté začínají v 80. letech)
Přímí pokračovatelé:
Verlaine: zakladatel dnešní lyriky
Výraz založen na hudbě, hudebnost základ jeho mysli
Rimbaud: alchymie slov
Jindřich Štýrský (Život Rimbauda)
Psával mezi 15-19rokem
Výstřední mládí
Zkoumal Habeš (dnešní Etiopie): změna, choval se odpovědně
Zajímavé obrazy
Avant musique, toutes les choses
Mystifikátor, vědomě o sobě šířil různé pravdy
Křesťanská pokora
Osobnost básnická, nikoliv lidská
Navazovali kubisté, dadaismus, Richard Deml
Malarme
Odlišný: symboly analyzuje, vnucuje jim vlastní řád
Zájem o civilno, mystično, ale vše prostřednictvím symbolů (= znak skutečnosti, skutečnost nepopisuje, ale vybavuje)
Změna rytmu - uvolnění verše, hudebnost slova
Novotvary, cizí slova
Poezie tíhne ke spontalitě
Snaha zachytit pocit pokud možno dřív, než se jich chopí rozum
Poezie = delirium, sugesce, závrať, extáze
Dekadence
Sen, autostylizace, nuda, únava, hnus, bolest, slast, rozklad, zájem o spiritualitu, mystiku, náboženskou tématiku, satanismus, pudovost, melancholie
G. Appolinaire
Matka z polského šlechtického rodu
Internátní škola
Závislý na matce, velký vliv
Narodil se v Římě, po maturitě Paříž
Pracoval jako vychovatel
Cestoval, i Praha (o Praze: část Pásma, Pražský chodec)
Překladatel: J. Čapek, Sís
1903: návrat do Paříže, přátelství s Jarrym, Picasem- scházeli se v bateau-lavoir (=ateliér, Paříž)
Na přelomu století se začínají kontaktovat malíři a spisovatelé, * národní enklávy, vzájemná inspirace
1907: Slečny z Avignonu, “první kubistický obraz“, * kubismus
1913: Alkoholy, brožurka Kubističtí malíři
Dobrovolník v armádě, touha po francouzském občanství
1917: zasažen do pravého spánku
Dostal občanství (usiloval o něj v době Dreyfusovy aféry), oženil se, dostal španělskou chřipku- zemřel
Pohřben v Paříži