Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Barokní opera a Oratorium (poznámky)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Barokní opera a Oratorium (17. stol. – 1. pol. 18. stol.)

Kontrolní otázky:

Jaké období předcházelo baroku? Jaká kompoziční technika byl užívána v renesanci? Myslíte si, že barokní opera bude využívat vícehlas podobným způsob jako renesance?

Výklad

  • vznik opery je nejasný

  • vzdálený základ tvořila intermedia a intermezza duchovních her.

  • předchůdcem madrigalová komedie – cyklus madrigálů zhudebňující příběhy comedie dell arte

  • typické postavy (Harlekýn, vysloužilý voják, pedantický doktor)

  • dochovaný text Amfiparnasso (Orazzio Vecchi)

Florentská camerata

  • florentští šlechtici – obdiv k antice

  • definovali základ opery

  • slovo, rytmus, melodie

  • drama pastorale, drama per musica

  • bez předehry, sólisté, malý sbor, recitativy přerušované krátkými sbory

Giulio Caccini – dal základ koloratuře, užil poprvé termín Árie

Emilio de Cavalieri – přenesl florentský kompoziční styl do Říma

Římská opera

  • dvorská opera

  • duchovní náměty

  • komické prvky (kardinálové)

  • význam sborů

Stefano Landi – Santa Alesio, první obsazení kastráta.

Vergilio Mazzocchi – Kdo trpíš doufej = první komické scénické dílo

Claudio Monteverdi

  1. první operní reformátor, vyšel z kompozičního stylu florentské camerty

  2. Reformy:

  3. rozšiřuje instrumentální složku – samostatný výrazový prostředek (toccata, moresca, ritornel)

  4. propracovaná harmonická složka

  5. uzavřená čísla (árie, sbor, recitativ, insrument. mezihra)

  6. jednota mezi náladou textu a charakterem hudby – atmosféra citových afektů

Opery: Orfeo! Ariadna (Lamento d Ariadna)

Benátská opera

  • opera sólistická (počátek primadon)

  • orchestr před scénou

  • důraz na sólový zpěv (bel canto)

  • bohatá výprava (dekorační typy)

  • v árii se rozvijí třídílnost

Francesco Cavalli – první použil název opera.

Piero Antonio Cesti – lidové prvky, začátek primadon, Il pomo doro (korunovační)

Neapolská opera

  • Vrchol a úpadek italské barokní opery

Alessandro Scarlatti

  • vyšel z benátské opery

  • oddělil recitativ a árii

  • rozvíjí typ árie da capo

  • italská operní předehra (sinfonie)

Opera „buffa“ – komická opera

  • navázala na komické prvky římské opery a postavy comedie del arte

  • rozdělení do dvou dějství

  • komická basová postava

  • rychlý spád árií

Giovanni Battista Pergolesi

La serva padrona (Služka paní)

Francouzská opera

  • opera se spojila s baletem – Cambert a básník Perrin

  • opera lyrique a opera comique

  • Francie odmítá kastráty

Jean Batiste Lully

  • Nový typ opery – tragédie lyrique (5 dějství s prologem na oslavu krále)

  • Lullyovská (francouzká operní předehra) – pomalu, rychle, pomalu

  • osvobodil pěvecké party od koloratur – převládá recitativ

Anglická opera

  • ballad opera = komické prvky, lidové písňové a taneční prvky

Henry Purcell – Dido a Aeneas

G. F. Händel – Agrippina, Xerxes aneb zamilovaný král

Rakouská opera

C. W. Gluck

  • vyšel z francouzské tragedie lyrique

  • úsilí o odstranění manýrovosti libret

  • odstranil zbytečné koloratury

  • sbory a balet začlenil logicky do děje

Témata, do kterých materiál patří