2. Barokní opera a Oratorium (poznámky)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Barokní opera a Oratorium (17. stol. – 1. pol. 18. stol.)
Kontrolní otázky:
Jaké období předcházelo baroku? Jaká kompoziční technika byl užívána v renesanci? Myslíte si, že barokní opera bude využívat vícehlas podobným způsob jako renesance?
Výklad
vznik opery je nejasný
vzdálený základ tvořila intermedia a intermezza duchovních her.
předchůdcem madrigalová komedie – cyklus madrigálů zhudebňující příběhy comedie dell arte
typické postavy (Harlekýn, vysloužilý voják, pedantický doktor)
dochovaný text Amfiparnasso (Orazzio Vecchi)
Florentská camerata
florentští šlechtici – obdiv k antice
definovali základ opery
slovo, rytmus, melodie
-
drama pastorale, drama per musica
-
bez předehry, sólisté, malý sbor, recitativy přerušované krátkými sbory
Giulio Caccini – dal základ koloratuře, užil poprvé termín Árie
Emilio de Cavalieri – přenesl florentský kompoziční styl do Říma
Římská opera
dvorská opera
duchovní náměty
komické prvky (kardinálové)
-
význam sborů
Stefano Landi – Santa Alesio, první obsazení kastráta.
Vergilio Mazzocchi – Kdo trpíš doufej = první komické scénické dílo
Claudio Monteverdi
první operní reformátor, vyšel z kompozičního stylu florentské camerty
Reformy:
rozšiřuje instrumentální složku – samostatný výrazový prostředek (toccata, moresca, ritornel)
propracovaná harmonická složka
uzavřená čísla (árie, sbor, recitativ, insrument. mezihra)
-
jednota mezi náladou textu a charakterem hudby – atmosféra citových afektů
Opery: Orfeo! Ariadna (Lamento d Ariadna)
Benátská opera
opera sólistická (počátek primadon)
orchestr před scénou
důraz na sólový zpěv (bel canto)
bohatá výprava (dekorační typy)
v árii se rozvijí třídílnost
Francesco Cavalli – první použil název opera.
Piero Antonio Cesti – lidové prvky, začátek primadon, Il pomo doro (korunovační)
Neapolská opera
Vrchol a úpadek italské barokní opery
Alessandro Scarlatti
vyšel z benátské opery
oddělil recitativ a árii
rozvíjí typ árie da capo
italská operní předehra (sinfonie)
Opera „buffa“ – komická opera
navázala na komické prvky římské opery a postavy comedie del arte
rozdělení do dvou dějství
komická basová postava
rychlý spád árií
Giovanni Battista Pergolesi
La serva padrona (Služka paní)
Francouzská opera
opera se spojila s baletem – Cambert a básník Perrin
opera lyrique a opera comique
Francie odmítá kastráty
Jean Batiste Lully
Nový typ opery – tragédie lyrique (5 dějství s prologem na oslavu krále)
Lullyovská (francouzká operní předehra) – pomalu, rychle, pomalu
osvobodil pěvecké party od koloratur – převládá recitativ
Anglická opera
ballad opera = komické prvky, lidové písňové a taneční prvky
Henry Purcell – Dido a Aeneas
G. F. Händel – Agrippina, Xerxes aneb zamilovaný král
Rakouská opera
C. W. Gluck
vyšel z francouzské tragedie lyrique
úsilí o odstranění manýrovosti libret
odstranil zbytečné koloratury
sbory a balet začlenil logicky do děje