Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Programní hudba romantismu (poznámky)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Programní hudba romantismu

  • popisuje hudebně výrazovými prostředky mimohudební program

  • zvukomalba

  • mimohudební myšlenka bývá vyjádřena často formou hudebního motivu

  • opakovaná práce s charakteristickým motivem

Kontrolní otázky:

Zopakovat hudebně výrazové prostředky. Jaké období předcházelo romantismu? Který autor klasicismu ve své tvorbě silně předznamenal romantismus? Co je to symfonie? Co je to svita? Co je to motiv? Co je to sonátová forma?

Typy charakteristických motivů

Leitmotiv

  • R. Wagner (Tristan a Izolda…)

  • pro situace, postavy, místa…

  • výrazná myšlenka

  • předzvěst dané události, postavy, místa…

Poslech: Prsten Nibelungů, Rýnské zlato: leitmotiv meče

Idee fixe

  • H. Berlioz

  • podobný leitmotivu

  • motiv, který v průběhu děje prochází změnami podle programu

Cyklický princip

  • César Franck

  • způsob tematické práce

  • jedno téma prochází jednotlivými větami

  • na motivickém základě onoho tématu stavíme téma dalších vět

Formy: programní orchestrální předehra, programní svita, symfonická báseň, programní symfonie

Programní orchestrální předehra (preludium, introdukce)

  • instrumentální úvod

  • samostatná skladba

  • vzniká v 19. stol.

  • zakladatelem F. M. Bartholdy (dále Wagner)

  • programní náplň (p. náměty)

  • většinou zachovávají sonátovou formu

  • podobné symf. básním (mohou přizpůsobovat formu)

Představitelé:

  • F. M. Bartholdy: Sen noci svatojánské, Hebridy (poslech)

  • R. Wagner: Tannhaüser, Bludný Holanďan (poslech)

Programní svita

  • sestává z několika menších skladeb

  • náměty nebo charakteristické názvy

Představitelé:

  • M. P. Musorgskij – Obrázky z výstavy (poslech)

  • Camille Saint Saens – Karneval zvířat (poslech)

  • N. A. Rimskij Korsakov – Šeherezáda

  • E. H. Grieg – Peer Gynt

Programní symfonie

  • předchůdce symfonické básně

  • pomocí jednotlivých vět vypráví mimohudební příběh

  • zakladatel H. Berlioz

  • zachovává hlavní cyklické sonátové formy

  • může formu přizpůsobit programu

Představitelé:

H. Berlioz – Fantastická symfonie (Sny a vášně, Scéna na venkově, Sabat čarodějnic, Ples, Cesta na popraviště) Poslech: Sabat Čarodějnic, Dies Irae (Herriett Smithson)

Symfonická báseň

  • 19. stol.

  • jednovětá orchestrální skladba

  • F. Liszt

  • p. předehra X s. báseň: přizpůsobuje formu, užívá příznačných motivů

  • zhudebnění: básně, literární předlohy, přírodní námět

Představitelé:

  • F. Liszt - Mazzepa

  • R. Strauss – Tak pravil Zarathustra (poslech)

  • B. Smetana – Cyklus Má vlast (Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor, Blaník) Poslech: Vltava

Programní hudba romantismu – pracovní list

  1. Co je to leitmotiv?

    1. motiv, na jehož základě se tvoří další témata v cyklické sonátové formě

    2. čtyřvětá rozsáhlá orchestrální skladba

    3. příznačný motiv pro postavy, situace, místa apod.

  2. Kdo byl tvůrcem tzv. idee fixe?

    1. Bedřich smetana

    2. H. Berlioz

    3. F. Liszt

  3. Které z následujících tvrzení neplatí pro útvar symfonické básně?

    1. je to soubor několika menších skladeb

Témata, do kterých materiál patří