5. Programní hudba romantismu (poznámky)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Programní hudba romantismu
popisuje hudebně výrazovými prostředky mimohudební program
zvukomalba
mimohudební myšlenka bývá vyjádřena často formou hudebního motivu
opakovaná práce s charakteristickým motivem
Kontrolní otázky:
Zopakovat hudebně výrazové prostředky. Jaké období předcházelo romantismu? Který autor klasicismu ve své tvorbě silně předznamenal romantismus? Co je to symfonie? Co je to svita? Co je to motiv? Co je to sonátová forma?
Typy charakteristických motivů
Leitmotiv
R. Wagner (Tristan a Izolda…)
pro situace, postavy, místa…
výrazná myšlenka
předzvěst dané události, postavy, místa…
Poslech: Prsten Nibelungů, Rýnské zlato: leitmotiv meče
Idee fixe
H. Berlioz
podobný leitmotivu
motiv, který v průběhu děje prochází změnami podle programu
Cyklický princip
César Franck
způsob tematické práce
jedno téma prochází jednotlivými větami
na motivickém základě onoho tématu stavíme téma dalších vět
Formy: programní orchestrální předehra, programní svita, symfonická báseň, programní symfonie
Programní orchestrální předehra (preludium, introdukce)
instrumentální úvod
samostatná skladba
vzniká v 19. stol.
zakladatelem F. M. Bartholdy (dále Wagner)
programní náplň (p. náměty)
většinou zachovávají sonátovou formu
podobné symf. básním (mohou přizpůsobovat formu)
Představitelé:
F. M. Bartholdy: Sen noci svatojánské, Hebridy (poslech)
R. Wagner: Tannhaüser, Bludný Holanďan (poslech)
Programní svita
sestává z několika menších skladeb
náměty nebo charakteristické názvy
Představitelé:
M. P. Musorgskij – Obrázky z výstavy (poslech)
Camille Saint Saens – Karneval zvířat (poslech)
N. A. Rimskij Korsakov – Šeherezáda
E. H. Grieg – Peer Gynt
Programní symfonie
předchůdce symfonické básně
pomocí jednotlivých vět vypráví mimohudební příběh
zakladatel H. Berlioz
zachovává hlavní cyklické sonátové formy
může formu přizpůsobit programu
Představitelé:
H. Berlioz – Fantastická symfonie (Sny a vášně, Scéna na venkově, Sabat čarodějnic, Ples, Cesta na popraviště) Poslech: Sabat Čarodějnic, Dies Irae (Herriett Smithson)
Symfonická báseň
19. stol.
jednovětá orchestrální skladba
F. Liszt
p. předehra X s. báseň: přizpůsobuje formu, užívá příznačných motivů
zhudebnění: básně, literární předlohy, přírodní námět
Představitelé:
F. Liszt - Mazzepa
R. Strauss – Tak pravil Zarathustra (poslech)
B. Smetana – Cyklus Má vlast (Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor, Blaník) Poslech: Vltava
Programní hudba romantismu – pracovní list
Co je to leitmotiv?
motiv, na jehož základě se tvoří další témata v cyklické sonátové formě
čtyřvětá rozsáhlá orchestrální skladba
příznačný motiv pro postavy, situace, místa apod.
Kdo byl tvůrcem tzv. idee fixe?
Bedřich smetana
H. Berlioz
F. Liszt
Které z následujících tvrzení neplatí pro útvar symfonické básně?
je to soubor několika menších skladeb