Art Spiegelman – Maus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Maus – Art Spiegelman
Narodil se v roce 1948 ve Švédsku
Začal kreslením komiksových sešitů – kontroverzní témata (drogy, erotika apod.), underground
V roce 1972 Maus v příloze
1997 se Maus dostal do Česka (1. díl, 2. vychází 1948)
Knížka přeložena do 30 jazyků
Komiks, román, biografie (možná někde trochu fikce)
Dialog mezi generacemi – mezi otcem a synem
Proč se to odlišuje od undergroundu, jaký to mělo dopad:
Otcova krvavá pouť dějinami: seznamujeme se s Artem, který je kreslířem a zároveň postavou z knihy, otec popisuje svůj příběh (dětství – koncentrační tábor, zjištění, že otec spálil deníky, které psala jeho manželka a matka Arta)
A tady začalo mé trápení: Art na dovolené s manželkou
Rámcová kompozice – jedna rovina je tvorba samotné knihy, setkáváme se s vnitřním bojem autora, ví, že ho to téma nějak přesahuje, když má dopsanou 1. část, tak se ho lidé ptali, jestli mu to nějak pomohlo, on sám neví, manželka ho podporuje , za 1. část získává Pulitzerovu cenu
Problematika holocaustu a život jeho otce
Vložený jiný komiks – ten vypadá úplně jinak, z doby, kdy kreslil undergroundově, vypovídá o tom, jak se psychicky zhroutil, matka spáchala sebevraždu), je na matku naštvaný za to, že ho opustila, musel hlídat otce, matka se ho přímo ptá, jestli jí má stále rád
Citát A. Hitlera: „židi jsou nepochybně rasa, ale nejsou to lidé.“
Židé – myši (všichni vypadají stejně, Hitler je připodobnil ke škodlivé havěti), nacisti – kočky, Poláci – prasata, Američané – psi
V jednom rozhovoru řekl, že ta zvířata zobrazil tak i pro jejich důležitost – prasata se dají sníst, kočky vs. myši, Američani jako hlídací psi
Francois – je zobrazena jako myš, i když je původně Francouzka, konvertovala k židovství, je neustálou oporou pro Arta
Češi jako zajíci (v Karlových Varech)
Dialog – ale spíše monolog otce (Vladek) – Art se jen doptává
Bratr Richie – narodil se Vladkovi a Anje, ale nepřežil, Art s ním má problém, protože celý život kouká na jeho fotku na nočním stolku, bere ho jako soka, kterému se nikdy nebude rovnat
Mala – 2. žena, také oběť holocaustu, s Vladkem vůbec nevychází, hlavně kvůli Vladkovi, který je strašný skrblík, má křehké zdraví, Mala od něj na chvíli odejde, ale později se k němu vrací
Poté, co komiks vyjde, je hned populární
V dějinách komiksu prolamuje vnímání komiksové literatury
Pozn. Jiří Kalousek – český ilustrátor, komiksový výtvarník, české dějiny
Maus je černobílý a to je pro komiks netypické (častěji je barevný)
Bere prostředky z odlišného literárního spektra a kombinuje je s žánrem, který evokuje něco jiného
Pracuje s určitými dokumentárními záležitostmi, narušuje komiksové postupy – vkládá do toho fotky a mapy (např. do fikčního světa vkládá reálnou fotku otce)
Není to jen dokument o holokaustu (v té době toho lidé o holokaustu slyšeli už hodně), vyrostla generace dětí lidí, kteří zažili holokaust – psychologie postav – děti jsou vychovávány buď tak, že jsou rodiči zahrnováni luxusem, aby jim mohli kompenzovat to, co sami neměli a ujišťují se, že se jim nestane to samé, co jim, ale naopak také askeze, vědomí toho, že se tato zkušenost může opakovat, buď se o tom nemluví, nebo naopak (ale takovým tím stylem „ty si to nedokážeš stejně představit“), na všechny děti je naložena velká zodpovědnost v tom, co budou dělat, rodiče musí děti vychovat a objevit u nich roli, kterou budou v budoucnu vykonávat – přežili, tak ať jsou k něčemu
Zkušenost – rodiče, kteří přežili Osvětim, plus dokument o Osvětimi
Vztah otce a syna – téma už z Bible
Vstup dalších témat, čím je to způsobené? – téma paměti člověka
Úvod – jako bychom se nořili skrze vypravěče do vlastního obrazu, kombinuje filmové postupy, jako by se kamera přibližovala z dálky k nějakému místu, Art jako malý – jezdí na bruslích s kamarády, spadne, opustili ho, bečí, až v momentě, co Art řekne, že mu kamarádi ujeli, tak se otec zastaví v práci – kamarádi? – „kdybys je na týden zavřel bez jídla, tak bys věděl, co jsou kamarádi“ – otevírá se téma mezilidských vztahů, co je člověk zač? předmluva vytváří ve čtenáři znepokojení
1. díl je věnován Anje
Dělí se na podkapitoly (pojmenované) – ne úplně typické pro komiks, s členěním se pracuje jako u románu
Co je pud sebezáchovy? Kde je hranice, kdy se člověk začne chovat třeba zle, aby se zachránil?
Vladek – necitelný, rasista (mluví o černoších asi tak jako se mluvilo o Židech), to že přežil není zárukou toho, že bude jasně rozlišovat dobro a zlo a že bude dobrým člověkem, člověk ukazuje, že by se to zlo mohlo zopakovat a to z jeho strany
Není kamarádství – jen výměnný obchod, přežít může jen ten, který má ostré lokty, Anja je tak úplně neměla, ale měla její „nadřízená“ jí šetřila nějaké jídlo
Motiv strachu – strach, který člověka limituje v jeho rozhodování, rozhoduje se jinak, než by se rozhodl v momentě beze strachu
Pozn. cesta, která má tvar hákového kříže
Všude je něco špatného – např. kapitola Líbánky – je tam obrázek hákového kříže apod.
Art, jak maluje – všude kolem něj jsou mrtvoly – protože ty budou vždycky součástí jeho života, je na něj vyvíjen tlak, holocaust deformuje lidi, bere svatozář přeživším
Odstartoval to, že i komiks může nést vážné sdělení, může být prostorem pro tragédii, dostává se na úroveň klasické literatury