Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Art Spiegelman – Maus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maus – Art Spiegelman

  • Narodil se v roce 1948 ve Švédsku

  • Začal kreslením komiksových sešitů – kontroverzní témata (drogy, erotika apod.), underground

  • V roce 1972 Maus v příloze

  • 1997 se Maus dostal do Česka (1. díl, 2. vychází 1948)

  • Knížka přeložena do 30 jazyků

  • Komiks, román, biografie (možná někde trochu fikce)

  • Dialog mezi generacemi – mezi otcem a synem

  • Proč se to odlišuje od undergroundu, jaký to mělo dopad:

  • Otcova krvavá pouť dějinami: seznamujeme se s Artem, který je kreslířem a zároveň postavou z knihy, otec popisuje svůj příběh (dětství – koncentrační tábor, zjištění, že otec spálil deníky, které psala jeho manželka a matka Arta)

  • A tady začalo mé trápení: Art na dovolené s manželkou

  • Rámcová kompozice – jedna rovina je tvorba samotné knihy, setkáváme se s vnitřním bojem autora, ví, že ho to téma nějak přesahuje, když má dopsanou 1. část, tak se ho lidé ptali, jestli mu to nějak pomohlo, on sám neví, manželka ho podporuje , za 1. část získává Pulitzerovu cenu

  • Problematika holocaustu a život jeho otce

  • Vložený jiný komiks – ten vypadá úplně jinak, z doby, kdy kreslil undergroundově, vypovídá o tom, jak se psychicky zhroutil, matka spáchala sebevraždu), je na matku naštvaný za to, že ho opustila, musel hlídat otce, matka se ho přímo ptá, jestli jí má stále rád

  • Citát A. Hitlera: „židi jsou nepochybně rasa, ale nejsou to lidé.“

  • Židé – myši (všichni vypadají stejně, Hitler je připodobnil ke škodlivé havěti), nacisti – kočky, Poláci – prasata, Američané – psi

  • V jednom rozhovoru řekl, že ta zvířata zobrazil tak i pro jejich důležitost – prasata se dají sníst, kočky vs. myši, Američani jako hlídací psi

  • Francois – je zobrazena jako myš, i když je původně Francouzka, konvertovala k židovství, je neustálou oporou pro Arta

  • Češi jako zajíci (v Karlových Varech)

  • Dialog – ale spíše monolog otce (Vladek) – Art se jen doptává

  • Bratr Richie – narodil se Vladkovi a Anje, ale nepřežil, Art s ním má problém, protože celý život kouká na jeho fotku na nočním stolku, bere ho jako soka, kterému se nikdy nebude rovnat

  • Mala – 2. žena, také oběť holocaustu, s Vladkem vůbec nevychází, hlavně kvůli Vladkovi, který je strašný skrblík, má křehké zdraví, Mala od něj na chvíli odejde, ale později se k němu vrací

  • Poté, co komiks vyjde, je hned populární

  • V dějinách komiksu prolamuje vnímání komiksové literatury

  • Pozn. Jiří Kalousek – český ilustrátor, komiksový výtvarník, české dějiny

  • Maus je černobílý a to je pro komiks netypické (častěji je barevný)

  • Bere prostředky z odlišného literárního spektra a kombinuje je s žánrem, který evokuje něco jiného

  • Pracuje s určitými dokumentárními záležitostmi, narušuje komiksové postupy – vkládá do toho fotky a mapy (např. do fikčního světa vkládá reálnou fotku otce)

  • Není to jen dokument o holokaustu (v té době toho lidé o holokaustu slyšeli už hodně), vyrostla generace dětí lidí, kteří zažili holokaust – psychologie postav – děti jsou vychovávány buď tak, že jsou rodiči zahrnováni luxusem, aby jim mohli kompenzovat to, co sami neměli a ujišťují se, že se jim nestane to samé, co jim, ale naopak také askeze, vědomí toho, že se tato zkušenost může opakovat, buď se o tom nemluví, nebo naopak (ale takovým tím stylem „ty si to nedokážeš stejně představit“), na všechny děti je naložena velká zodpovědnost v tom, co budou dělat, rodiče musí děti vychovat a objevit u nich roli, kterou budou v budoucnu vykonávat – přežili, tak ať jsou k něčemu

  • Zkušenost – rodiče, kteří přežili Osvětim, plus dokument o Osvětimi

  • Vztah otce a syna – téma už z Bible

  • Vstup dalších témat, čím je to způsobené? – téma paměti člověka

  • Úvod – jako bychom se nořili skrze vypravěče do vlastního obrazu, kombinuje filmové postupy, jako by se kamera přibližovala z dálky k nějakému místu, Art jako malý – jezdí na bruslích s kamarády, spadne, opustili ho, bečí, až v momentě, co Art řekne, že mu kamarádi ujeli, tak se otec zastaví v práci – kamarádi? – „kdybys je na týden zavřel bez jídla, tak bys věděl, co jsou kamarádi“ – otevírá se téma mezilidských vztahů, co je člověk zač? předmluva vytváří ve čtenáři znepokojení

  • 1. díl je věnován Anje

  • Dělí se na podkapitoly (pojmenované) – ne úplně typické pro komiks, s členěním se pracuje jako u románu

  • Co je pud sebezáchovy? Kde je hranice, kdy se člověk začne chovat třeba zle, aby se zachránil?

  • Vladek – necitelný, rasista (mluví o černoších asi tak jako se mluvilo o Židech), to že přežil není zárukou toho, že bude jasně rozlišovat dobro a zlo a že bude dobrým člověkem, člověk ukazuje, že by se to zlo mohlo zopakovat a to z jeho strany

  • Není kamarádství – jen výměnný obchod, přežít může jen ten, který má ostré lokty, Anja je tak úplně neměla, ale měla její „nadřízená“ jí šetřila nějaké jídlo

  • Motiv strachu – strach, který člověka limituje v jeho rozhodování, rozhoduje se jinak, než by se rozhodl v momentě beze strachu

  • Pozn. cesta, která má tvar hákového kříže

  • Všude je něco špatného – např. kapitola Líbánky – je tam obrázek hákového kříže apod.

  • Art, jak maluje – všude kolem něj jsou mrtvoly – protože ty budou vždycky součástí jeho života, je na něj vyvíjen tlak, holocaust deformuje lidi, bere svatozář přeživším

  • Odstartoval to, že i komiks může nést vážné sdělení, může být prostorem pro tragédii, dostává se na úroveň klasické literatury

Témata, do kterých materiál patří