Kronika ohlášené smrti – Gabriel García Márquez
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klinika ohlášené smrti
Gabriel García Márquez
Už z první věty víme, že půjde o vraždu
V den svatby přichází na to, že není panna, ona řekne, že Santiago Nasar je její milenec, bratři jdou a zabijou ho
Kronika – z minulosti a chronologicky
Tady ale jsou svědectví podána v opačném pořadí, dozvídáme se o pitvě a o vrazích a až na konci zjistíme, jak teda umřel
Čas - 24 hodin
Santiago Nasar – hlavní hrdina, napůl Arab a napůl Kolumbijec; pracovitý, slušný, ve městě má dobrou pověst, všichni ho mají rádi
Plácida Linerová – Santiagova matka, vykládačka snů
Angela Vicariová – mladá nerozvážná dívka, která přišla o počestnost ještě před svatbou, budoucí žena Bayarda
Bayard San Román – záhadný, movitý a zámožný muž, manžel Angely
Bratři Vikcariové (Pablo a Pedro) - snaží se očistit rodinnou čestHodně časových odboček – jaký měl vztah Santiago se svojí otcem, o tom, jak se Angela seznámila s Bayardem
Celá kronika je nedůvěryhodná
Nedůvěryhodné postavy – zatloukají, přikrášlují, lžou
Postavy danou věc vnímají jinak než jiné postavy
Chybí objektivní vypravěč
Kompozice: 5 kapitol (bez názvu), děj sice není chronologický, ale samotné kapitoly mají časovou následnost
Hodně si hrál s časem (minulých časech) – nezachováno v překladu
1. kapitola
2. kapitola – příchod Bayarda San Romána do města, minulost, jak se střetl s Angelou, svatba a vrácení Angely do rodinného domu
3. kapitola – Bratři Vikcariové, doufali, že je někdo zastaví, aby nemuseli vykonat takoví strašný čin, vyhýbali se těm místům, kde by ho mohli potkat
4. kapitola – Pitva, návrat Bayarda k Angele
5.kapitola – vražda
Nejmenované městečko
Vypraveč vzpomíná na svoji sestru a matku a prezentuje se jako přítel Nasara, má působit jako autor kroniky, komentuje dění
Kdo teda svedl Angelu? U vypravěče nevíme, kdy a kde se nacházel – je to teda on?
Postavy se snaží dát od toho incidentu ruce pryč
Pitvu nedělá doktor, ale páter, který se v tom až tolik nevyzná
Santiago Nasar umírá bez toho, aniž by svoji smrt pochopil, měl u sebe hromadu zbraní, ale v ten den je nechal doma a nemohly mu pomoci
Angela – byla je vštěpena ta podstivost a poddajnost
Téma/motiv: předsudků (Angela), bratři ve vězení
Smrt tam všichni vidí jako něco, co je tam správné a mělo by se udělat
Tradice: z domů začnou mizet věci, zajímá je, kdo to dělá, první si myslí, že je to duch, ale ona odnášela majetek, aby ho ochránila, pověry, sny
Politická situace
Prostitutky (v té době ta situace vypadala tak, že ženy nemohly dělat nic moc jiného jak právě prostitutku)
Ukazuje se tam život Arabů
Technická zaostalost doby
Osudovost – stará žena, nedokázala smrt předvídat, normálně hlavní bránou Santiago nechodí, ale zrovna ten den jí šel (vysvětlení matky),
Smrt Santiaga není jedinou smrtí – Angeliny otec, majitel obchodu, co viděl tu vraždu z okna a nemohl to unést
Naturalistická grotesknost (smrt, pitva)
Symbol domu – místo bezpečí/samoty, přesto ten dům je místo, kde ho zabijí
Motiv viny – kolektivní vina (nejsou to tak úplně bratři), pach – celé město smrdělo jako Santiago
Už před tou vraždou, všichni to hází na sebe, nikdo tomu nevěří, nikdo neudělá nic, aby se to skutečně nestalo
Pták – symbol svobody (3 místa – když se Santiagovi sní o smrti, Angela, u doma novomanželů (myslí si, že je to duch))
Napětí – nevyhnutelnost – vysloveno, že se takhle stane, pořád tam visí to, že by se tomu mělo zabránit, ale všichni se tomu vyhýbají
Řád a cyklus
Prostor nějakého mýtu – od začátku jsou pravidla dané (i tradicemi)
Obecné pravdy