Beowulf
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jeden z nejznámějších překladatelů Beowulfa – Tolkien (Netvoři a kritikové)
Kolem roku 1000
Mísí se tam dvě tradice
Křeťanská (rok 1000) – 6.stl křesťanská misie
Pohanská (5.stol – příchod Anglů, Sasů do VB)
První zlomky zachované cca. od 7 stol
8.století – promítá se tu nájezd Vikingů
950-1055 bitva u Heist
Přes 3k veršů
Nejstarší epos v Evropě
Autor je neznámý, ale je to spíš šlechtic jak pěvec – klerik (měl nějakou příslušnost k duchovenskému stavu – představovala vzdělanost)
Složeno z půlveršů a pojí je aliterace (psaly se tak většinou hádanky)
Legendistika (vyprávění „navíc“)
pozůstatek orální tradice – potřeba nějaké věci dovysvětlit a doříct
Legandální příběhy, které doplňují nějaký rámec – mytická doba - určíme si kdo je kdo a proč se to tam děje – v té době bylo možné pracovat už s nějakou retrospektivou a ten příběh rámcovat dalšími ději
V čem se liší hrdina Beowulf s Hainemoinenem (Kalevala)?
- Beowulf: ctižádostivý, vytahuje se (oprávněně), chrabrý hrdina, skvělý panovník, dobře se chová k chudým (cnost sama), vytrvalost, odvaha – PRAVÝ HRDINA – sám hrdina vyhledává střety a ty jsou dějovou podstato
Hrdinové se zde nebojí pomsty.
- Hainemoinen – je chytrý, ale jinak není vůbec pravý hrdina
(místo toho, aby se kovář mstil – uková si ženu ze zlata)
Nadlidské plavecké výkony
Bažiny, lesy (co je v lese je nějak starodávné, nebezpečné, hrozivé) jeskyně, moře (nekonečně dlouho se tam plave, nebo z něj vychází nestvůry)
(zde představuje bezpečí město-hradba)
Věrnost vládci – jednou se potvrdí a jednou nevyjde
Morální závazek
V závěru hrdinské atmosféry je závěr – smrt, vznešené, ale zůstává bez naděje, bez přechodu – není tam tolik toho křesťanství.
Zároveň autor neřeší teologické otázky
Nebo dogmata
Potlačeni, ale i pohanští bohové – z křesťanského hlediska jsou to ďábelské výjevy, pro téma básně, nejsou bohové důležití – tím se stala daná využitá forma a příběh, který to v sobě obsahuje
Ženy tu nehrají roli (max. tam dolévají víno apod.)
Všechno zlo je plémě Kainova – není božského původu (ne jako Kyklop v Odysseye, je v něčem mnohem reálnější a nebezpečnější)
Drahý kov funguje jako odznak moci, měřítko statečnosti, amulety na přilbici, meče, co nalezne – předobrazy ranné válečnické aristokracie, když se stává Beowulf králem dostává korunu, která je pojmenovaná (zatímco v Kalevale funguje slovo, ne meč)
Osud = daná výjimečnost (Beowulf je nějak konkrétně vytyčen do prostoru ve kterém je sám) – odvaha té družiny a přimknutí k někomu, ale Beowulf je stále sám (Kalevala – postavy na sebe nějakým způsobem reagují – ryba mluví s věštcem, orel zachraňuje z vody) proměny postav probíhají nezávisle na sobě
Žánrově: epika – elegie (oplakávání a loučení se s hrdinou, ale zároveň jeho oslavování, meditativní)
Tíhne se k abstrakci, něco, co není dořečené a ukazuje hlubokou perspektivu – postavení slova v genetivu/opisy př. Velrybí cesta = moři, harmonie taková se nedá pojmenovat – vytváří hlubinu, která epos posouvá dále (v Kalevale to bylo konkrétní)
Pohyb po vertikále – existují postavy, ale spoustu o nich nevíme a zůstává to v obrovském prostoru představivosti (díky tomu to jde napříč časem) – zatímco Kalevala to bylo od stvoření světa někam
Hl. dějová linie a epizodických návratů – symbolický význam – Beowulf je přirovnává k dávným bojovníkům
Intense tragického naladění, tajemství – a odkazuje to spíš k minulosti, jak k budoucím věkům
Nevíme co hrdiny čeká po smrti
Keningy (popisné zachycení zobrazovaných skutečností), apozičnost, formulace, aliterace, variace