Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dostojevskij - Něžná

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Původní název byl trochu jiný – „Plachá“/“Krotká“

  • Vyšla 1876

  • Podtitul – fantastická

    • Způsob vyprávění (=vypravěč se snažil, aby to bylo co nejautentičtější k tomu samotnému vyprávění) – začíná to koncem, kdy vypravěč stojí v bytě, na stole leží jeho mrtvá žena a on dává dohromady všechno, co se stalo

    • Často si odporuje – v citových věcech i logice

    • Oslovuje čtenáře – profiluje si ho do roli soudce, pozorovatele – přesvědčuje ho, že on se snažil dělat věci dobře – že to celé byla souhra náhod

  • Inspirací bylo několik zpráv o sebevraždách, které vycházely v novinách – přímo tuhle povídku inspirovala sebevražda holky, co skočila z okna s obrazem

  • Vypravěč – personální vypravěč v ich formě

    • 41-letý muž vlastníci zastavárnu, do ní se zamiluje

  • Nemají jméno – ani jeden z nich

    • Něžná – označuje její základní jedinou vlastnost

  • Motiv ticha

    • U ní

    • Je to u nich doma – malost

    • Smrt – v tichosti – skoro bez výkřiku

    • Narušení toho motivu posunuje děj – vybočení z řádu vlastní postavy

  • Boj o autoritu – v tichosti

  • Hrůza je v absenci zvuků

  • Vnitřní rozpor, který cítíme – ona má u sebe obraz, spáchá sebevraždu – je tam řeč, která tvrdí

  • Na konci popisuje „mrtvé slunce“, mrtvoly a tak – doplnění smrti

  • Změna přístupu – zpěv, prolomení ticha – vzájemné odcizení – chce s ní mluvit – a jde to do háje

  • Zneužívá situace lidí v obchodě, stejným způsobem se prezentuje k té Něžné – prezentuje se jako dobrodinec, ale vlastně zneužívá ostatní

  • Motiv peněž

  • Motiv sociálně nespravedlivé společnosti, která člověka staví do takové situace, že je jednoznačně bezvýchodná

  • Faust – přiznaná intertextualita – evokuje motiv pokušení, obětování své svobody, on se vidí sice jako dobrodinec, ale my ho vnímáme jako Mefistofela (možná jako Markéta ve Faustovi)

  • Naštve se, když vidí, že se s někým schází – chce mít absolutní moc, ale nemá jí

    • Věci, které nečeká ho vyvádí z míry – mimo svůj řád – vypadává z role dobrodince

    • Ona není jen tak tichá a hloupá, vyvádí ho to z míry – nabourává to řád, představu

      • Znovu narušen moment ticha

  • Obhajuje se – neomlouvá se

    • Utíká od zodpovědnosti

  • Revolver

    • Bere si ho s sebou, když ona se s někým schází

    • Ona mu ho přikládá k hlavě

      • Čeká se zavřenýma očima, co ona udělá – analogie ke konci

      • Ona je tu aktivní, ale to on ignoruje, tím, že tam leží se snaží sebrat tu situaci do vlastních rukou, jako kdyby to celé zinscenoval

  • Něžná umožňuje, aby se na základě chování a manipulace s ní, abychom si uvědomovali charakter postavy toho vypravěče a jeho vztah k ní je způsob toho, jakým i něm vypovídá – pořád se to vrací k němu

  • „Až ji zítra odnesou, co bude se mnou.“ – sebeláska, vnímá absenci lásky, ale myslí na sebe

    • Já se někoho zmocnil, vzal jsem mu svobodu – mrtvost

Témata, do kterých materiál patří