Dostojevskij - Něžná
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Původní název byl trochu jiný – „Plachá“/“Krotká“ 
- Vyšla 1876 
- Podtitul – fantastická - Způsob vyprávění (=vypravěč se snažil, aby to bylo co nejautentičtější k tomu samotnému vyprávění) – začíná to koncem, kdy vypravěč stojí v bytě, na stole leží jeho mrtvá žena a on dává dohromady všechno, co se stalo 
- Často si odporuje – v citových věcech i logice 
- Oslovuje čtenáře – profiluje si ho do roli soudce, pozorovatele – přesvědčuje ho, že on se snažil dělat věci dobře – že to celé byla souhra náhod 
 
- Inspirací bylo několik zpráv o sebevraždách, které vycházely v novinách – přímo tuhle povídku inspirovala sebevražda holky, co skočila z okna s obrazem 
- Vypravěč – personální vypravěč v ich formě - 41-letý muž vlastníci zastavárnu, do ní se zamiluje 
 
- Nemají jméno – ani jeden z nich - Něžná – označuje její základní jedinou vlastnost 
 
- Motiv ticha - U ní 
- Je to u nich doma – malost 
- Smrt – v tichosti – skoro bez výkřiku 
- Narušení toho motivu posunuje děj – vybočení z řádu vlastní postavy 
 
- Boj o autoritu – v tichosti 
- Hrůza je v absenci zvuků 
- Vnitřní rozpor, který cítíme – ona má u sebe obraz, spáchá sebevraždu – je tam řeč, která tvrdí 
- Na konci popisuje „mrtvé slunce“, mrtvoly a tak – doplnění smrti 
- Změna přístupu – zpěv, prolomení ticha – vzájemné odcizení – chce s ní mluvit – a jde to do háje 
- Zneužívá situace lidí v obchodě, stejným způsobem se prezentuje k té Něžné – prezentuje se jako dobrodinec, ale vlastně zneužívá ostatní 
- Motiv peněž 
- Motiv sociálně nespravedlivé společnosti, která člověka staví do takové situace, že je jednoznačně bezvýchodná 
- Faust – přiznaná intertextualita – evokuje motiv pokušení, obětování své svobody, on se vidí sice jako dobrodinec, ale my ho vnímáme jako Mefistofela (možná jako Markéta ve Faustovi) 
- Naštve se, když vidí, že se s někým schází – chce mít absolutní moc, ale nemá jí - Věci, které nečeká ho vyvádí z míry – mimo svůj řád – vypadává z role dobrodince 
- Ona není jen tak tichá a hloupá, vyvádí ho to z míry – nabourává to řád, představu - Znovu narušen moment ticha 
 
 
- Obhajuje se – neomlouvá se - Utíká od zodpovědnosti 
 
- Revolver - Bere si ho s sebou, když ona se s někým schází 
- Ona mu ho přikládá k hlavě - Čeká se zavřenýma očima, co ona udělá – analogie ke konci 
- Ona je tu aktivní, ale to on ignoruje, tím, že tam leží se snaží sebrat tu situaci do vlastních rukou, jako kdyby to celé zinscenoval 
 
 
- Něžná umožňuje, aby se na základě chování a manipulace s ní, abychom si uvědomovali charakter postavy toho vypravěče a jeho vztah k ní je způsob toho, jakým i něm vypovídá – pořád se to vrací k němu 
- „Až ji zítra odnesou, co bude se mnou.“ – sebeláska, vnímá absenci lásky, ale myslí na sebe - Já se někoho zmocnil, vzal jsem mu svobodu – mrtvost 
 
