Dostojevskij - Něžná
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Původní název byl trochu jiný – „Plachá“/“Krotká“
Vyšla 1876
Podtitul – fantastická
Způsob vyprávění (=vypravěč se snažil, aby to bylo co nejautentičtější k tomu samotnému vyprávění) – začíná to koncem, kdy vypravěč stojí v bytě, na stole leží jeho mrtvá žena a on dává dohromady všechno, co se stalo
Často si odporuje – v citových věcech i logice
Oslovuje čtenáře – profiluje si ho do roli soudce, pozorovatele – přesvědčuje ho, že on se snažil dělat věci dobře – že to celé byla souhra náhod
Inspirací bylo několik zpráv o sebevraždách, které vycházely v novinách – přímo tuhle povídku inspirovala sebevražda holky, co skočila z okna s obrazem
Vypravěč – personální vypravěč v ich formě
41-letý muž vlastníci zastavárnu, do ní se zamiluje
Nemají jméno – ani jeden z nich
Něžná – označuje její základní jedinou vlastnost
Motiv ticha
U ní
Je to u nich doma – malost
Smrt – v tichosti – skoro bez výkřiku
Narušení toho motivu posunuje děj – vybočení z řádu vlastní postavy
Boj o autoritu – v tichosti
Hrůza je v absenci zvuků
Vnitřní rozpor, který cítíme – ona má u sebe obraz, spáchá sebevraždu – je tam řeč, která tvrdí
Na konci popisuje „mrtvé slunce“, mrtvoly a tak – doplnění smrti
Změna přístupu – zpěv, prolomení ticha – vzájemné odcizení – chce s ní mluvit – a jde to do háje
Zneužívá situace lidí v obchodě, stejným způsobem se prezentuje k té Něžné – prezentuje se jako dobrodinec, ale vlastně zneužívá ostatní
Motiv peněž
Motiv sociálně nespravedlivé společnosti, která člověka staví do takové situace, že je jednoznačně bezvýchodná
Faust – přiznaná intertextualita – evokuje motiv pokušení, obětování své svobody, on se vidí sice jako dobrodinec, ale my ho vnímáme jako Mefistofela (možná jako Markéta ve Faustovi)
Naštve se, když vidí, že se s někým schází – chce mít absolutní moc, ale nemá jí
Věci, které nečeká ho vyvádí z míry – mimo svůj řád – vypadává z role dobrodince
Ona není jen tak tichá a hloupá, vyvádí ho to z míry – nabourává to řád, představu
Znovu narušen moment ticha
Obhajuje se – neomlouvá se
Utíká od zodpovědnosti
Revolver
Bere si ho s sebou, když ona se s někým schází
Ona mu ho přikládá k hlavě
Čeká se zavřenýma očima, co ona udělá – analogie ke konci
Ona je tu aktivní, ale to on ignoruje, tím, že tam leží se snaží sebrat tu situaci do vlastních rukou, jako kdyby to celé zinscenoval
Něžná umožňuje, aby se na základě chování a manipulace s ní, abychom si uvědomovali charakter postavy toho vypravěče a jeho vztah k ní je způsob toho, jakým i něm vypovídá – pořád se to vrací k němu
„Až ji zítra odnesou, co bude se mnou.“ – sebeláska, vnímá absenci lásky, ale myslí na sebe
Já se někoho zmocnil, vzal jsem mu svobodu – mrtvost