Ladislav Fuks – Pan Theodor Mundstock
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ladislav Fuks – Pan Theodor Mundstock (1963)
70. léta – doba, kdy česká kultura drží krok s Evropou a třeba i ve sférách filmu udává trend
- návrat k tématice války (druhá válka) – holocaust
Bezprostřední reflexe byla hodně černobílá – kdo je dobrý a kdo dobrý není, co je správný a co není – Jak se stát československým realistou
Prvotina
Vnímání času a prostoru – pokřivené
Ačkoliv je to psané er formou, tak je to zaměřeno na děj a filtrováno přes jeho vnitřní svět
Novela
Navracející se motivy: motiv plachetnice (proměňuje se v čase) – ze začátku se v kruhu a jakmile on začne konat přípravy na koncetrák, tak jako by se ze svého pohybu vychýlila a pokračovala s ním
Dějové odbočky, vzpomínání, asociace
Postava T.Mundstocka se nejeví duševně v pořádku – odstartována obsazením ČSSR
Mon – dvojí role v životě Theodora Mundstocka – stres, úzkost – důsledek velmi silného zážitku, rozdvojuje se a už není jednolitou osobností a stává se z něj ta dvojice
V mnoha místech má blízko k jeho černému svědomí (promarněný život, neschopnost naplnit lásku)
Motiv dobra/zla? – opakovaně tvrdí, že ho Mon trápí, na druhé strané má Mundstock o Mona starost, když ho po procházce parkem nenalézá
Prostředek Mundstockovi sebereflexe – vnitřního dialogu
Ve chvíli, když Mundstock přijde na metodu, jak se připravit na koncetrák, snadne se z něj chladně kalkulující stroj (přichází emoce) – stává se chvíli sám sebou, proto Mon mizí
Slepička = holub – dozvídám se o ní skrze jiné postavy, umožňuje nám to vidět tu jeho schizofrenii
Tématika holokaustu, ale zároveň také nějaké konfrontace jedince s nesvobodným systémem, narušení vnitřního světa jedince
Postaveno na groteskních principech – vyvolává to smích
Obraz člověka, který je vystavěný obrovskému tlaku, který je devastující
Mon – stín – zvrácenost, rozbitost, toho, co má být v harmonii a najednou už není harmonické
Byt je prostředkem pro to, jak posílit ten pocit úzkosti – malej, přecpanej, temnej, nejsou tam barvy, svítí tam jenom ta lampa, tma (zatemněná okna), nepřehledný stísněný prostor)
Prostor venku – šero, křoví, roh
Blízkost nebezpečí, která je pořád přítomna
Máme sice „objektivního vypravěče“, ale je zatraceně nespolehlivý (chvilku filtruje přes Mundstocka, ale chvíli je to vypravěč)
Vzpomínky, které odkazují k touze být tam, kde už nemohu
Je pod tlakem, aby si myslel, že nezbláznil, aby našel východisko – tak tuhle nepříjemnou situaci přijímá jako normu, které je nutno se přizpůsobit – začne se připravovat do koncentráku (tu chvíli šílenství mizí, my vidíme jen tu zvrácenost a zrůdnost, ale on tomu věří)
Se zlem se nedá bojovat tak, že mu přitakám a budu se snažit se přes něj nějak dostat pryč – nemohu vzít prostředky toho, co mě devastuje jako to, co mě od toho osvobodí