Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ladislav Fuks – Pan Theodor Mundstock

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ladislav Fuks – Pan Theodor Mundstock (1963)

70. léta – doba, kdy česká kultura drží krok s Evropou a třeba i ve sférách filmu udává trend

- návrat k tématice války (druhá válka) – holocaust

Bezprostřední reflexe byla hodně černobílá – kdo je dobrý a kdo dobrý není, co je správný a co není – Jak se stát československým realistou

  • Prvotina

  • Vnímání času a prostoru – pokřivené

  • Ačkoliv je to psané er formou, tak je to zaměřeno na děj a filtrováno přes jeho vnitřní svět

  • Novela

  • Navracející se motivy: motiv plachetnice (proměňuje se v čase) – ze začátku se v kruhu a jakmile on začne konat přípravy na koncetrák, tak jako by se ze svého pohybu vychýlila a pokračovala s ním

  • Dějové odbočky, vzpomínání, asociace

  • Postava T.Mundstocka se nejeví duševně v pořádku – odstartována obsazením ČSSR

    • Mon – dvojí role v životě Theodora Mundstocka – stres, úzkost – důsledek velmi silného zážitku, rozdvojuje se a už není jednolitou osobností a stává se z něj ta dvojice

      • V mnoha místech má blízko k jeho černému svědomí (promarněný život, neschopnost naplnit lásku)

      • Motiv dobra/zla? – opakovaně tvrdí, že ho Mon trápí, na druhé strané má Mundstock o Mona starost, když ho po procházce parkem nenalézá

      • Prostředek Mundstockovi sebereflexe – vnitřního dialogu

    • Ve chvíli, když Mundstock přijde na metodu, jak se připravit na koncetrák, snadne se z něj chladně kalkulující stroj (přichází emoce) – stává se chvíli sám sebou, proto Mon mizí

  • Slepička = holub – dozvídám se o ní skrze jiné postavy, umožňuje nám to vidět tu jeho schizofrenii

  • Tématika holokaustu, ale zároveň také nějaké konfrontace jedince s nesvobodným systémem, narušení vnitřního světa jedince

  • Postaveno na groteskních principech – vyvolává to smích

  • Obraz člověka, který je vystavěný obrovskému tlaku, který je devastující

    • Mon – stín – zvrácenost, rozbitost, toho, co má být v harmonii a najednou už není harmonické

  • Byt je prostředkem pro to, jak posílit ten pocit úzkosti – malej, přecpanej, temnej, nejsou tam barvy, svítí tam jenom ta lampa, tma (zatemněná okna), nepřehledný stísněný prostor)

  • Prostor venku – šero, křoví, roh

  • Blízkost nebezpečí, která je pořád přítomna

  • Máme sice „objektivního vypravěče“, ale je zatraceně nespolehlivý (chvilku filtruje přes Mundstocka, ale chvíli je to vypravěč)

  • Vzpomínky, které odkazují k touze být tam, kde už nemohu

  • Je pod tlakem, aby si myslel, že nezbláznil, aby našel východisko – tak tuhle nepříjemnou situaci přijímá jako normu, které je nutno se přizpůsobit – začne se připravovat do koncentráku (tu chvíli šílenství mizí, my vidíme jen tu zvrácenost a zrůdnost, ale on tomu věří)

  • Se zlem se nedá bojovat tak, že mu přitakám a budu se snažit se přes něj nějak dostat pryč – nemohu vzít prostředky toho, co mě devastuje jako to, co mě od toho osvobodí

Témata, do kterých materiál patří