Dekameron
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Renesance – návrat k antice
Smíchovost „smích“ který se stane součástí děl, komika velmi specifická a unikátní
Období určitého zlomu, všeho předtím je vnímáno jako starý zákon
Florencie – stává se autonomní, razí si novou měnu – dost děl do té doby bylo anonymních (na konci jako hříška, žert – výraz pokory/arogance)
Rodí se velká individualita
Píše se v latině
Perspektiva v malbě, sochy (David) – odvaha postavit sochu do plenéru, vyjádřit pohyb
Kánon Italie – Petrarco (začíná), Boccaccio, Dante
Tomas More (utopie), Shakespeare, Hans Sachs, Svatý Jan od Kříže, Francois Vilion, Michel de Montaigne (zakladatel eseje),
Spousta nových věcí a způsobů
Oslava těla
Biologie – tělesný život, tělesné úkony
Gargantua a Pantagruel
hranice mezi oficiální a neoficiální literaturou se musela setřít
Boccaccio píše i o Dantovi a jeho komedii, kde řeší, zda byla Beatris nějaká městská panička a byla Dantovi příkladem? - 9 se váže k Beatris
Teologie a poezie jako jedno – stejná hodnota, jiné kvality – hovoří o ontologii, míří k prazápadu života
Boccaccio
Filozofické teze
Životopis Dantův
Na konci života řekl, že by Dekameron spálil, protože se to Dantovi prostě nevyrovná, ale Petrarka mu to rozmluvil
Dekameron
Má to rámcovou kompozici
7 žen a 3 muži (=10 číselná logika)
Veškeré konvence, které do té doby ovlivňovaly veškerou literaturu najednou padají, dostává se nahoru to co je výsměšné – „připomíná to tanec nad propastí“ – můžete poslouchat, hovořit, ale přitom venku řádí hrůza
10x10 novel (příběhy s výrazovou poentou)
Krátký časový úsek ve kterém je možnost se pohybovat a nějak jasně daný počet postav pro daný příběh
Dvojmysly
Humornost – chodí v křídlech jako anděl, vyskočí z okna do vody,
Tvoří první literární prózu
Cíl, účinek: pobavit
Postavy, které nějakým způsobem připomínají typy – narušují se rysem, který celý typ rozrušuje
Ironie
Hra s lidovými výrazy, nářeční jazyk
Nebojí se pojmenovat (poměrně naturalisticky) věci, tak se příčí se etice křesťanského středověku
Láska a vnímání jí se dost proměňuje – kartuázní láska (Láska nezákonná a kradmá, milenec se stylizuje do polohy podřízené, nejisté, milenka je obdivována jako vzněšená a nedostižná, často milencem pohrdá, ukládá mu zkoušky, které mají prověřit jeho statečnost a hloubku citu)