Středověká hrdinská epika (Píseň o Rolandovi a o Cidovi)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hrdinská epika
11-12.století (konec 10.)
Spousta témat v sobě ukrývá mnohé před křesťanské látky + folklor
Píseň o Rolandovi
„zde zavírá se gesta Turoldova“ – autor?
Závěrová formule/topika – opodstatňují se, dílo je ukončené a čtenář ho má k dispozici v úplnosti
Ediční poznámka, kde se popisuje z jakého rukopisu se čerpalo
To, co se člověku dostává do ruky není fragment, ale je to definitivní tečka
Čistě anonymní, nebo jimi autor přiznává svoji nedokonalost
Vznik okolo 1100 ve Francii
Poprvé zformulovala ideu rytířství
12-13.stol – navazovali na ní v písních hrdinských (o hrdinských činech – později o historii rodu)
Objevují se: trubadúři, žakéři… (=prezentace hudbou)
Církev se začíná rozmáhat (kněží se žení a ta) – Clunyjské hnutí – křížové výpravy – vše se to promítne do literární látky (hyperbolizované postavy představující cnost, má být inspirací pro posluchače oné doby
Rodí se hrdina knihy
Boží bojovník
Miluje svého pána
Stejné vazalství i bohu
Statečný (vždy a za všech podmínek)
Neschopný zbabělosti a zrady
Smrt těchto hrdinů mívá atributy mučednictví (když umírá Roland, tak přesto umírá pro Francii, boha, císaře Karla)
Vnitřní střed – musíme postavit postavu do situace, která je svým způsobem paradoxní (Roland tam stojí a jeho kolega Olivier (moudrý) mu celou dobu radí
Jaký je rozdíl mezi tím, kde končí nějaká statečnost a začíná bláznovství?
Mohl by být Roland vnímán jako hříšný, ale dospěje ke změně, když vidí svoje padlé mrtvé spolubojovníky (začne plakat a uvědomí si, že umírají a hrozí to, před čím ho Olivier varoval – pýcha)
Prožité utrpení ho očišťuje, zároveň s tím si uvědomí, když vidí ty mrtvé spolubojovníky, že je jedno, jestli tu prohrají, ale že by mohla být ohrožena celá Francie – proto troubí (mimo hrdiny, se stane člověkem pokorným – schopen přiznat, že určité situace nezvládne sám)
Nerezignuje – obětuje se – popraskají mu spánky (žilka) – činí smrti (sebeobětování) – víra, Francie, pokora, sebeobětování….
Tím se naplňuje očištění vnitřní – stává se mučedníkem a umírá jako vítěz
Když umírá – začne plášť skřípění toho kraje - všechno se tak podivně sevře a rozesmutní (zajímavé, protože před tím i po tom je prostor jen typografickým určením) – zvraty děje nejsou definovány krajinou
Důležité: co se děje v těch hrdinech, jejich proměny (není ta výrazné propojení mezi postavou a krajinou) – až v Božské komedii
Zvířata zde mají různé významy
Smrt a boj se děje v okolí stromů a na kopci (když se odehrává velká válečná porada – pod vavříny)
Kompoziční princip – kde se dost nutí k opakování – zdánlivě uzavřené
Celkový chronotop: běžíme lineárně kupředu, neexistují v tom digrese