Antická ikonografie - 13. přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vestálka
Vestálky = kněžky Vestina chrámu, měly povinnost udržovat planoucí oheň na chrámovém oltáři – někdy vidět, jak přikládají klacíky. Zavázaly se k čistotě, porušení – pohřbívání zazživa.
Tukcia a Claudia – byly obviněny z cizoložství, musely obhájit neposkvrněnost
Tukcia naplnila síto vodou a voda sítem neprotekla – ženština drží v ruce síto, v rámci křesťanských dějin jsou vestálky jsou považovány za předobrazy Panny Marie
Vestálka Tukcie – Karel Škréta, malba vznikla v Itálii, scenérie zasazena do interiéru s průhledem
Zkouška čistoty Vestválky – Zkouška pravdy – strkáme ruku do úst pravdy.
Vestálka Klaudia Kvinta – dokázala nevinnost tak, že loď, která vezla posvátný kámen s podobou bohyně Kibelé (má korunu na hlavě), uvízla bahně v ústí Tibery, Klaudia se obrátila na bohyni a prosila, aby dosvědčila její nevinnost – připevnila k sobě lano, loď táhla za sebou proti proudu řeky.
Vestálka Klaudia Kvinta – Jan Rudolf Bys: dva závěsné oválné obrazy. Součástí obrazu i Penelope – taodrazila všechny nápadníky a zůstala věrná svému choti.
Sofonisba
Dcera kartaginského vojevůdce, provdala se za prince, byla zajata vojevůdcem, který se do ní zamiloval a uzavřel s ní sňatek. Scipio požadoval, aby byla poslána jako zajatkyně do Říma => své choti poslal pohár jedem, vypila jej a zemřela. Častý námět. Může se plést s jinou, která vypije pohár
Lukrécie
Manželka šlechticem, zneucněna Sextem – vešel za ní do ložnice, když byla sama, naléhal na ní, aby se mu poddala, on jí hrozil smrtí a vedle ní by položil nahého probodnutého otroka => podlehla mu, pak o tom informovala otce i manžela, ujišťovali ji, že to bylo pod nátlakem, i tak si vzala život.
Zobrazena s útočícím mužem nebo se sama probodává. Aritstokratické téma, vzor určité ctnosti.
Smrt vedla ke vzpouře.
Virginia
Spravedlnost z legendární historie starého Říma. 5. stol. př. n l. – zákonodárce se zamiloval, zosnovali spiknutí, aby se jí zmocil. Uplatňoval na ni nárok jako nadřívější otrokyni, soudce vynesl rozsudek ve prospěch chlapíka, její otec chtěl zabránit tomu, aby byla považována za otrokyni – otec vytáhnul nůž a zavraždil dceru.
Výjev zasazen do soudní místnosti, mrtvá dcera, gesta
Artemisia
Artemisia staví mausoleum v Halikarnasu
Manželka Mauzolea, po smrti manžela převzala vládu, 4. stol. př. n. l.
Po té, co její manžel zemřel a byl spálen – přimíchala manželův popel do tekutiny, kterou vypila => stala se živoucí hrobkou.
Na obraze žena s pohárem, vzadu mauzoleum
Artemisia – Michal Václav Halbax (namaloval i Didó)
Smrt Lukrécie (Botticeli)
Rozfázoval její smrt do několika dílů a zasazeno do renesanční architektury.
Virginia (botticeli) – Rozfázováno
Zdroj žen – Giovanni Bocaccio: 106 žen. Seznam vypsaných žen, jejich skutky ctnosti – tato kniha sloužila jako zdroj výběru malovaných postav (nebo jeden z možných zdrojů)