Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tvůrčí skupiny 50. a 60. let

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

tvůrčí skupiny 2. pol. 50. let a počátku let šedesátých

  • XX sjezd KSSS r. 1956 odsuzuje stalinský režim a ukončuje program socialistického realismu

  • Svaz československých výtvarných umělců od r. 1957 umožňuje sdružení umělců do uměleckých skupin - samozřejmě v rámci Svazu

Máj

  • první skupina, která využila možnost se sdružit byla skupina Máj 57 - vystavuje prvně v červnu 1957

  • sdružuje 24 malířů, sochařů a grafiku

  • přihlašuje se k širokému programu moderního umění

  • mimo jiné malíři: Jiří Balcar, Libor Fára, Richard Fremund, Jitka Kolínská, Neprakta, Robert Piesen, Stanislav Podhrázský a sochaři Miroslav Chlupáč, Zdeněk Palcr a Zbyněk Sekal

  • Stanislav Podhrázský - spojuje surrealismus, abstrakci a novou figuraci s osobními lyrickými prožitky - osobité, citové dílo na bázi poetického realismu

  • Zbyněk Sekal - malíř, sochař a překladatel. Byl členem i Konfrontace. R. 1969 emigroval - pedagog ve Stuttgartu, člen Wiener Secession. Působí na něj surrealista, později věcnost a lapidární zkratka tvaru - cykly Obydlí a Vratké stavby. Asamblážové reliéfy. Objetky Schránek

  • Robert Piesen - z Jindřichova Hradce, za války totálně nasazen. Emigroval a skončil v Izraeli. Zúčastnil se konfrontací (Argumenty I), znal se s Medkem a s mladými malíři z okruhu Konfrontací. Nejprve maloval pod vlivem Picassa a novoklasicismu, koncem 50.let přechází na abstrakci - strukturální abstrakce

  • Libor Fára - malíř, grafik, kostýmní výtvarník a scénograf. Prvotní surrealistické tendence převedl k poetice absurdnosti. Tvořil koláže a asambláže. Zakladatel akční scénografie (Král Ubu, Čekání na Godota)

Trasa

  • v listopadu ve stejném roce jako Máj (1957) vystavuje i tvůrčí skupina Trasa

  • malířské jádro tvoří absolventi od Emila Filly na VŠUP, kteří se od r. 1954 scházeli, aby se podpořili a konfrontovali

  • Eva Burešovská, Věra Heřmanská, Vladimír Jarcovják, Čestmír Kafka, Václav Menčík, Jitka a Květa Válovy

  • v r. 1959 se k nim přidávají sochaři ze školy prof. Josefa Wagnera - Zdena Fibichová, Eva Kmentová, Vladimír Preclík, Olbram Zoubek a někteří malíři (Karel Vaca, Dalibor Matouš)

  • Čestmír Kafka (1922-1988) - zpočátku ovlivněn surrealismem, později přechází k předmětné a konstruktivistické malbě (stoly, stolky). V 60. letech se vrací k figuraci a poté převažuje černá barva s jednoduchými geometrickými znaky. V 70.letech tzv. Bílé obrazy - iracionální dějiště elementů a rozpomínání. Užívá asambláže a přírodní prvky (tráva, seno, kořeny)

  • Jitka a Květa Válovy - studovaly spolu na VŠUP a tvořily pospolu v rodinném domku v Kladně. Obě figuralistky. Jitka - motiv zápasu - mnohovýznamové (Katastrofa, Člověk a ocel), v 60.letech se řadí k nové figuraci. Květa - zvětšuje tvary do gigantických rozměrů - fragmenty rukou, tváří, očí, úst. Cykly Lidé a stroje (70.léta), Kameny a člověk (80.)

  • Olbram Zoubek - inspirací se mu stal studijní pobyt v Řecku (1958). V 60. letech usiluje o konstrukci (cyklus Stavby), později postavy fragmentuje a destruuje. Texturuje povrchy, zlatí a polychromuje. Tvoří lidi, na které myslí - přátelé a rodina

Témata, do kterých materiál patří