9 Osobnost vychovávaného
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
9. Osobnost vychovávaného jedince
Cíle kapitoly: pochopit a umět vysvětlit různá pojetí osobnosti, popsat základní determinanty jejího rozvoje, osvojit si základní pojmy, získat základní informace o rozmanitosti individuálních zvláštností, uvědomit si nezbytnost jejich respektování v edukačním procesu, charakterizovat základní skutečnosti ovlivňující rozvoj pozitivního vztahu učitele a žáka.
Klíčová slova: osobnost, žák, pojetí osobnosti v psychologii, osobnostní rysy, rozvoj osobnosti, determinace lidské psychiky, nativistické a enviromentální teorie, výchovný pesimismus, utopismus, optimismus a realismus, individuální rozdíly, interakce učitel – žák.
Osobností se nerodíme
k ní dospívá na určitém stupni vývoje.
uvědomováním si sebe sama, vlastní existence, vlastní jedinečnosti,
Dítě buduje vědomí vlastní identity - Buduje si systém hodnot, které jsou pro něj prioritní, jejichž dosahování dává jeho životu smysl. (V. E. Frankl viděl ve vůli člověka po smyslu života )
Úkol
Vysvětlete pojem osobnost a charakterizujte její základní znaky.
-
2) Popište, jak dochází k utváření osobnosti jedince?
-
Význam výchovy
Z tohoto pohledu rozlišujeme tyto názorové přístupy: výchovný pesimismus, utopismus, optimismus a realismus.
Inteligence
A,Rozdíly ve výkonových vlastnostech (ve schopnostech, dovednostech, vědomostech)= Schopnosti, jejichž základem jsou vrozené vlohy,
B, intelektovým schopnostem, které se uplatňují v rozmanitých činnostech. - Inteligence zahrnuje soubor vjemových, intelektových a psychomotorických schopností