seminář 1 sobek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Teorie práva (lat. jurisprudence) - seminář 1 , Sobek
-
nejde o naše názory, ale o naše argumenty.
-
Čeština nemá dostatečné slovní odlišení, ale slovo "právo" má více víznamů. Subjektivní právo (anglické "right"), člověk a jeho právo, např. jak nakládat se svým majetkem.. A objektivní právo (anglické "law"), jakožto soubor právních norem, či právní systém.
-
filosofické vymezení morálky a etiky: etika je teorie morálky. Etika tak jako pouhá teorie již jen následuje někdy zastaralé a dnes už bezvýznamné konvence (pravidlo, že muž vchází do hospody první před ženou pro případ rvačky). Morálka je bohatším fenoménem, zakládá se na dvou pravidlech, neškodit (které by samo o sobě nestačilo) a pomáhat.
-
koordinační pravidla = pravidla, u kterých není důležité, jak se co dělá, ale to, že danou věc všichni dělají stejně. Např. ježdění vpravo, přecházení právě na zelenou barvu, atd. Podobný charakter má i etika, u konvenčních pravidel nezáleží na změně a proto zůstávají stejná i přes jejich relativní zastaralost. (Problém některých společenských konvencí může být, že se "zacyklí" a může se zdát, že z nich není cesty ven, ačkoli jsou pro společnost škodlivé - např. bandážování nohou u dívek v Číně.)
-
základní funkcí morálky je vymezovat se vůči špatnosti.
-
Můžeme tedy s jistotou říci, že existují i jiné normativní systémy než právo, jako třeba sport, náboženství.
-
Rozdělení pozitivního a přirozeného práva souvisí s nástupem ateismu, kde nastává začátek sekulárního myšlení o přirozeném právu. Pozitivismus přišel s radikálníkritikou metafyckých předpokladů práva, ketré ve středověké Evropě vycházely z Křesťanství. Sekularizace tak přispívá k oddělení náboženství a práva.
-
Dnes je pojem pozitivní právo chápáno jako právo stanovené. Ne však zásadně aktuálně platné, to už je pojem objektivní právo.