Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyřizovat právně vymezený okruh záleţitostí samostatně, relativně nezávisle
na širším společenském organismu, jehoţ je součástí." Rozlišujeme dva základní
druhy samosprávy, územní a zájmovou. Samosprávu vykonávají tzv.
veřejnoprávní korporace, přičemţ rozlišujeme dva základní druhy těchto
korporací: korporace územní (obce, kraje nebo země), které vykonávají územní
samosprávu, a korporace zájmové (komory, svazy, společenstva), vykonávající
samosprávu zájmovou (profesní).
Důleţité je zejména vymezení samosprávy jako oprávnění územních celků
rozhodovat samostatně o některých otázkách místního významu (územní nebo
Regionální a strukturální politika v ČR a EU
- 95 -
místní samospráva). Samospráva v tomto smyslu byla v České republice znovu
prakticky zřízena v roce 1990, kdy bylo zákonem zavedeno obecní zřízení.
Základními samosprávnými celky s právem spravovat své věci samostatně jsou
obce, které spravují své záleţitosti prostřednictvím volených zastupitelů
a úředníků. Samospráva se začala konstituovat vedle státní správy, přičemţ určené
obce byly pověřeny současně také výkonem státní správy v přenesené působnosti.
Přestoţe samospráva má z definice právo na samostatnost, vţdy existuje
jistá míra závislosti na moci centrální - jak politická, tak ekonomická.
V konkrétním místě (území) se přitom vţdy střetává místní volená samospráva