Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
které Rada k tomuto návrhu zaujme (např. o otázkách dopravní politiky,
bezpečnosti práce, ochrany ţivotního prostředí apod.), postupně ustupuje
ve prospěch procedury spolurozhodování.
Spolurozhodování - EP se na přijímání legislativy podílí rovným dílem
s Radou. K jednání o nalezení kompromisních stanovisek existuje dohadovací
výbor rovným dílem sloţený z členů obou institucí. Nedojde-li k dohodě, můţe
Základní cíle ES a Institucionální systém EU
- 33 -
Parlament návrh odmítnout (např. rozhodování o otázkách jednotného vnitřního
trhu, zdraví, kultury, transevropských sítí nebo spotřebitelské politiky).
Souhlas - vyţaduje se pro důleţité mezinárodní smlouvy, rozšíření EU
a pro některá významná rozhodnutí v rámci Společenství (např. rozhodování
o občanských právech, o úlohách Evropské ústřední banky, o úkolech
strukturálních a kohezních fondů).
Rozpočet - schválení rozpočtu vyţaduje souhlas EP, jehoţ se dosahuje
podle zvláštní procedury.
Významnými pravomocemi Parlamentu jsou jeho pravomoci kontrolní.
Vyslovuje souhlas se jmenováním předsedy a členů Evropské komise
a vyslovením nedůvěry můţe Komisi donutit k rezignaci. Komise je navíc
povinna předkládat Parlamentu řadu zpráv různého charakteru. Poslanci mohou
Komisi klást písemné nebo ústní otázky (právo interpelace). Vůči Radě EU je