Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
transevropských sítí s 10,7 %. Vnik této politiky se přitom datuje teprve k roku
1992 a Maastrichtské smlouvě. Co do objemu prostředků je třetí v pořadí podpora
vzdělání, školení a mládeţe představující 7,9 %. Výdaje na zabezpečení
jednotného vnitřního trhu reprezentují pouhých 2,6 % Hlavy 3. Přitom je to právě
JVT, o nějţ se opírá ekonomická integrace zemí EU. Nízké procento pramení
z legislativní a kontrolní činnosti institucí ES v této oblasti.
Hlava 4: Vnější vztahy
Hlava 4 představuje finanční vyjádření rozvojové a humanitární pomoci
EU zemím, k nimţ mají členské státy historicky blízký vztah, anebo ve kterých se
rozhodly podporovat budování demokracie po pádu totalitních reţimů. Tabulka
ukazuje na dvě skupiny zemí a regionů, kam směřuje nejvíce finančních
Rozpočet EU, příjmy a výdaje EU
- 65 -
prostředků. První skupinou jsou státy Středomoří a Středního východu, kam Unie
soustředila 18,2 % veškerých prostředků Hlavy 4. Druhou skupinou jsou země
Balkánu. Spolupráce s nimi v roce 2001 reprezentovala 17 % prostředků na vnější
vztahy. Velkou roli ale hrály i asijské země a potravinová a humanitární pomoc.
Dohromady tvořily takřka 30 % přídělů Hlavy 4.
V poloţce „Rezerva pro nepředvídané výdaje“ je částka € −194 miliónů.
Jedná se o pouţití nástroje flexibility, kterého je pro účely financování
vymezených výdajů moţno pouţít s ročním limitem 200 miliónů eur. V tomto