Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




02_BELA_fyziologicka_akustika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.52 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Sčítání příspěvků jednotlivých kritických pásem do výsledné součtové hlasitosti. Při
tomto

sčítání ale k celkové hlasitosti přispívají pouze ty složky spektra, které nejsou

maskovány jiným zvukem.

FYZIOLOGICKÁ A PSYCHOLOGICKÁ AKUSTIKA

Elektroakustika

22 /60

Jiří Schimmel

Vysoké učení technické v Brně

Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií

Vlastnosti složených zvuků

• Barva zvuku: vlastnost slucho-

vého vnímání, která umožňuje
posluchači

usoudit,

že

dva

neidentické zvuky mající stejnou
hlasitost

a

stejnou

výšku si

nejsou

podobné.

FYZIOLOGICKÁ A PSYCHOLOGICKÁ AKUSTIKA

Elektroakustika

23 /60

Jiří Schimmel

Vysoké učení technické v Brně

Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií

Ohmův-Helmholzův psychoakustický zákon

• Barva zvuku je

zobecněna na souvislost se spektrem odpovídajícího

zvukového signálu a jeho časovými změnami.

Ohmův akustický zákon: lidské ucho vnímá kmitání částic vzduchu jako
jednoduchý tón a každé jiné periodické kmitání těchto částic rozkládá v řadu
pravidelných kmitů a vnímá k nim odpovídající řadu jednoduchých tónů.

• U

periodických zvuků ucho pracuje jako kmitočtový analyzátor a

vyhodnocuje

kmitočet a amplitudu jednotlivých dílčích kmitů. Lidské ucho

fázi zvukového signálu neregistruje.

FYZIOLOGICKÁ A PSYCHOLOGICKÁ AKUSTIKA

Elektroakustika

24 /60

Jiří Schimmel

Vysoké učení technické v Brně

Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií

Ohmův-Helmholzův psychoakustický zákon

• Teorie

slyšení (H. von Helmholz): dal Ohmovu teorii do souvislosti

s

Fourierovými řadami a transformací a rozdělil zvuky do tří kategorií:

harmonické signály,

složené periodické signály,

neperiodické signály.

• Definoval

tři fáze časové existence zvuků:

nakmitávací pochody,

výdrž tónu (zakmitaný stav),

dokmitávací pochody.

Hudební interpretaci barvy zvuku ztotožnil se zakmitaným stavem zvuku, tj.
se

stabilním kmitočtovým spektrem.

FYZIOLOGICKÁ A PSYCHOLOGICKÁ AKUSTIKA

Témata, do kterých materiál patří