Zkouska_2013_-_vypracovane
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
○ Blok Extension následuje za blokem Core a je označen digitální značkou (viz obr.).
○ Dekodéry starších formátů DTS tuto značku neznají a blok Extension ignorují.
30
96. Načrtněte pozice reproduktorových soustav 5.1-kanálového systému podle doporučení ITU-R BS
775 pro uspořádání poslechového prostoru.
Doporučení ITU-R BS.775-1 vychází z kruhové konfigurace, ve které jsou vzdálenosti všech reproduktorů od
posluchače stejné. Tato vzdálenost odpovídá vzájemné vzdálenosti levého a pravého reproduktoru a v obr. 1.21 je
tato vzdálenost označena B.
97. Popi
šte princip snímání stereofonního zvuku pomocí koincidenční techniky (intenzitní stereo) XY a
uveďte, z čeho vychází u této techniky vjem prostorovosti.
2 mikrofony umístěny v jedné vertikální rovině a horizontálně mezi sebou natočené o určitý úhel
vjem pr
ostorovosti spočívá v časovém zpoždění mezi kanály
31
98. Popište princip snímání stereofonního zvuku pomocí koincidenční techniky (intenzitní stereo) MS,
její výhody a převod na formát XY. 10.5 na skuske
používá jeden mikrofon (M) umístěný přesně v ose zdroje zvuku a mikrofon s osmičkovou směrovou
charakteristikou (S) orientovaný stranově
Výstupy mikrofonů jsou zpracovány maticí, která pomocí sčítání a odčítání signálů provede konverzi na
stereofonní signály typu XY: (M+S) a (M−S).
Výhodou tohoto systému je, že má absolutní monaurální prediktibilitu, tj. sečtením levého a pravého kanálu
získáme čistý výstup signálu mikrofonu M: (M+S) + (M-S) = 2M.
Další výhodou je možnost ovlivnění „šířky“ stereofonního obrazu – změnou poměru signálů M/S lze potlačit nebo
naopak zesílit „stranovou“ složku zvuku. To lze provést nejen při snímání zvuku, ale i později při jeho zpracování.
99. Popište princip snímání stereofonního zvuku pomocí techniky blízké koincidence pomocí páru
kardioidních mikrofonů a uveďte, z čeho vychází u této techniky vjem prostorovosti.
mikrofony jsou umístěny velmi blízko sebe, aby byly koincidenční (souhlasné) pro nízké frekvence a zároveň měly
rozeznatelné časové zpoždění mezi zvukovými kanály pro zdroje zvuku umístěné ve větší vzdálenosti vlevo a
vpravo
stereofonní obraz vzniká rozdílem intenzit i času (fází).