VF_vypracovane_otazky_na_zkousku_v_cestine
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vypracované otázky na zkoušku z VF
Mandatorní výdaje – výdaje podložené zákonnou úpravou
Složená daňová kvóta – podíl daní, cel a pojistného na HDP
Organizační složky – jsou samostatně účtující organizační jednotky, zodpovídají za svěřený majetek, pohledávky a závazky a řídí se finančním plánem
Zásluhové dávky - podpora v nezaměstnanosti, starobní důchod, nemocenská
Univerzální dávky – porodné, pohřebné (nezávislé na příjmech)
Adresné dávky – rodičovský příspěvek, sociální příplatek
Velikost daňového přesunu záleží na:
Charakteru trhu
Elasticitách nabídky a poptávky
Velikosti daně
Míře otevřenosti ekonomiky
Časovém faktoru
Významnosti zdaněného trhu
Hlediska příjmů a výdajů veřejného rozpočtu:
Hledisko návratnosti
Časové hledisko
Hledisko závaznosti
Územní hledisko
Hledisko rozpočtu – kam plynou
PPP dohoda – partnerství veřejného a soukromného sektoru za účelem realizace projektů
Transferové platby – specifické veřejné výdaje s principem neekvivalence – bez protiplnění
Univerzální sociální dávky – jsou nezávislé na příjmech, jsou vypláceny ze zákona stanovených podmínek
Princip platební schopnosti požaduje, aby poplatníci platili podle své platební schopnosti, přitom musí platit horizontální a vertikální spravedlnost.
Dotace podle času dělíme na:
Běžné
Kapitálové
Návrh na použití přebytku nebo úhrady schodku státního rozpočtu předkládá vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR nejpozději do 30. dubna roku navazujícího na rozpočtový rok.
Faktory ovlivňující objem a strukturu veřejných příjmů a výdajů jsou:
Demografické
Geografické
Politické
Inflační
Technicko – technologické
Hlavní nástroje sociálního zabezpečení:
Sociální pojištění
Sociální zabezpečení a podpora
Sociální pomoc
Základná myšlenka neoklasických směrů je, že stát by neměl zasahovat do hospodářství. Ano/Ne
Daňový přesun je rozdělování daňového břemena mezi jednotlivé poplatníky. ANO/Ne
Státní rozpočet je bilance, a proto se aktiva musí rovnat pasivům. ANO/Ne
Obce mohou zřizovat peněžní fondy, ale nemohou zřizovat organizační složky. ANO/Ne
Podle většinového pravidla při volbách zvítězí více než ½ hlasů
Vztah mezi daňovými příjmy státního rozpočtu a mírou zdanění vyjadřuje Lafferova křivka.
Přímé administrativní náklady nese veřejný sektor, jsou to náklady spojené s fungováním daňového systému
Daně s důchodovým efektem jsou všechny daně
Pokud vzroste daň k-krát, mrtva daň vzroste k2-krát
Příjmy veřejných rozpočtů podle územního hlediska:
Celostátní
Municipální (místní)
Prioritou rozpočtové politiky jsou funkce alokační, případně redistribuční
Decentralizovaný model – tento model předpokládá soběstačnost rozpočtů všech vládních úrovní – daňové pravomoci především na regionální a místní úrovni